Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP Laserjet 4L installeren via command line (Ubuntu Server)  (gelezen 4289 keer)

HP Laserjet 4L installeren via command line (Ubuntu Server)
« Gepost op: 2007/08/19, 13:26:02 »
Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of iemand mij kan helpen met het installeren van een printer. Het gaat om de HP Laserjet 4L. Ik gebruik Ubuntu Server 7.04, zonder grafische schil. Kortom, alles gaat via de commandline. Ik heb al CUPS geinstalleerd en HPlib. Nu verwijzen alle documentatie die ik hierover gelezen heb naa de grafische schil, maar ik heb geen idee hoe ik de driver voor mijn printer via de commandline kan installeren. En geen enkele handleiding die ik hierover gelezen heb, vertelt dat...

Nog wat extra info:
Via het commando "lpinfo -v" kan ik kijken of de printer is aangesloten. Er staat: "direct parallel:/dev/lp0". Hij is dus aangesloten. Maar als ik dan het commando "sudo hp-setup" invoer, dan kan hij niets vinden: "error: No devices found."

Kortom, hoe kan ik de driver voor deze printer installeren via de commandline?

Alvast superveel dank!

greetz,

Crashit
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/19, 18:47:15 »
Je zal moeten surfen naar uw machientje op poort 631. Dus http://uwmachientje:631/
Daar kan je de printer selecteren en een testpagina afdrukken.

« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/19, 23:37:41 »
Om de een of andere reden kan ik daar niet inkomen...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/20, 07:54:43 »
Lees dit: http://www.debianadmin.com/setup-cups-common-unix-printing-system-server-and-client-in-debian.html
Je zal /etc/cupsd.conf moeten aanpassen zodat je ook vanaf andere machines dan localhost (dus machines in uw netwerk) de website kan benaderen.

Offline oemoeta

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/20, 11:38:32 »
Hey,
ik heb net dezelfde printer en bij mij werkte die 'out of the box'... Ik heb de oorspronkelijke kabel wel vervangen door een kabel met USB-aansluiting, omdat de laptop geen parallelpoort heeft; maar ik zou denken dat dat geen verschil uitmaakt?

« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/20, 14:32:36 »
De printer werkt op zich wel, maar ik weet niet precies hoe ik hem kan instellen onder Ubuntu Server. Via de grafische schil lukte dat zonder problemen, maar nu ik het via de commandline moet doen, werkt het allemaal van geen kant.

@ Kennywest: ik heb de  handleiding gevolgd en kom nu eindelijk in het beginscherm van CUPS. Maar als ik dan op administration of op add printer druk, krijg ik een 403 error. Ik wil toch erg graag een printer kunnen toevoegen... :(

« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/20, 14:56:10 »
Laat maar, ik ben erin! Die handleiding was vergeten om ook ff je ip-adres in het admin-gedeelte van /etc/cupsd.conf te zetten :)

« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/20, 15:52:22 »
@ Kennywest: thx voor die link! Het is me EINDELIJK gelukt om de printer aan de praat te krijgen. Hij doet het zelfs in WinXP! YESYESYESYES!!

Om de een of andere reden heb ik meer vertrouwen in Linux dan in Windows... Alsof m'n printer nu in vertrouwde handen is... :D

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/20, 16:26:12 »
Dikke proficiat. Hoe print je vanuit XP? Is dat via Samba?

« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/24, 23:32:21 »
Nee, ik voeg gewoon een netwerkprinter toe, die loopt via ssh. Eigenlijk op dezelfde manier als ik dat in Ubuntu doe :)

« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/06, 14:16:00 »
Geweldig dat dit onderwerp nog bestaat :) Bijna een jaar verder, waarin een nieuwe server het daglicht zag en ik hetzelfde wilde uithalen met mijn printer. Helaas is de bovenstaande documentatie nog steeds niet opgenomen in de wiki van ubuntu, dus zal ik dat eertijds eens gaan vertalen en aanbieden. Dit is namelijk dé methode om een netwerkprinter te installeren via de servereditie van Ubuntu :)