Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Minimale hardware-eisen voor video-/audio- en fotobewerking?  (gelezen 863 keer)

Offline leonux

• Lid
Minimale hardware-eisen voor video-/audio- en fotobewerking?
« Gepost op: 2008/08/27, 11:12:12 »
Is er iemand die mij wat meer kan vertellen betreffende de minimale eisen waaraan hardware moet voldoen teneinde een beetje soepel te kunnen werken met linux-software voor video-, audio- en fotobewerking?
Ik snap wel dat geheugen, processorsnelheid , videokaart en softwarepakket een bepalende factor in het geheel zijn, maar wat er nu precies nodig is heb ik (nog) niet precies kunnen vinden (sommige applicaties zoals cinelerra geven dat wel aan).

Ik heb tot nu toe altijd met windows en windowsapplicaties gewerkt en daarvan is weet ik ongeveer wel hoe die eisen liggen. Gaan die ook op voor linux of ligt het daar totaal anders?

Sinds kort heb ik op een oud beestje (niet geschikt voor hetgeen ik overigens wil) Xubuntu geïnstalleerd en ik ben nu aan het kijken wat linux voor mij kan betekenen.
Ik begin steeds meer gecharmeerd te raken van Xubuntu, maar ben nog een beetje huiverig om mijn windowswerkpaard daarmee op te tuigen. Misschien eerst maar eens zoeken naar 2e hands sneller systeem. Vandaar mijn vraag.

Wellicht is deze vraag al eens eerder gesteld, maar heb ik alleen nog niet gevonden waar. Dan daarvoor mijn excuses.
Zin en eenvoud!

Offline vanadium

• Lid
Minimale hardware-eisen voor video-/audio- en fotobewerking?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/27, 11:41:53 »
Je kan daar geen getalletjes op plakken. Algemeen geldt: hoe meer, hoe beter. Je kan al één en ander doen op een ouder pentiumpje met 256 M geheugen. Op een minimaal systeem zullen sommige handelingen vlot gaan, andere zullen dan weer bijzonder traag zijn.

Om multimedia te bewerken heb je minimaal enkele gigabytes schijfruimte nodig (uiterste minimum). Om een 'beetje' soepel te kunnen werken is vooral voldoende ram van belang, denk ik, eerder dan een snelle processor.