Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie samenvoegen  (gelezen 830 keer)

Partitie samenvoegen
« Gepost op: 2008/07/19, 12:03:44 »
Kun je in 7.10 partities samenvoegen? en zo ja, hoe doe je dat?
Ik heb  een HD van 160 GB.
Oorspronkelijk had ik een 15 GB partitie voor 7.10 genaamd dev/hdc1,  een swap van 2 GB en een home partite met de rest.
Ik wilde de dev/hdc1 wat uitbreiden door gebruik te maken van een deel van de veel te grote home partitie. Met GParted heb ik nu de home opgedeeld in 2 partities. Daarvóór zit de "Swap" en dan de te kleine "root"(heet dat zo?).
Inmiddels is er een vrije ruimte naast de root partitie gemaakt die "vrij" (grijs) blijft en die wil ik graag activeren om samen te voegen met de root. Dat kan niet omdat ik dat een mededeling krijg dat ik geen 4 partities kan aanmaken.
Kortom, hoe kun je partities samenvoegen in  G parted?

Partitie samenvoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/19, 13:19:03 »
Leesvoer http://computertip.googlepages.com/partitioneren
Verder als je in Gparted van de Ubuntu cd zit of Gpasrted Live gebruikt kan je veranderingen aanbrengen met Gparted van de geïnstalleerde Ubuntu lukt het niet omdat je schijf aangekoppeld is.
Verder zitten er links en rechts kleine driehoekjes als je een partitie hebt je kan of verkleinen of vergroten, voor dit laatste moet er naast een unlocated partite staan, het grijze stukje dus.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Partitie samenvoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/20, 21:28:58 »
Beste Gijs,
Truc gelukt. Dank voor je hulp
Rob