Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe hdd delen in netwerk  (gelezen 1673 keer)

tuxido_devito

• Gast
externe hdd delen in netwerk
« Gepost op: 2008/07/14, 23:34:41 »
Ik heb aan een ubntu machine een western digital my book externe hdd hangen via usb 2.0 en deze wil ik graag compleet gedeeld hebben in het netwerk. Alleen als ik met de rechtermuisknop op het icoontje druk staat delen niet in de lijst. ik kan ook geen verwijzing maken (om die vervolgens te delen)

hoe deel ik een externe hdd in een netwerk (en ja ik heb gegoogled)

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/14, 23:40:44 »
1e link die ik vind via google zie ik dit:

Citaat
Places > Computer > File System > Media > ~~~ here you will see the folder that is associated with the drive you want to share, share this and your drive will be public.
Vrij vertaald: gewoon de map van je externe schijf die staat onder /media delen. Ik weet niet of je daar geprobeerd hebt om je schijf te delen of niet?

Indien het daarmee niet lukt, kan je eens proberen om met sudo-rechten je schijf op delen te zetten. 'Grafische sudo' kan je doen via 'Alt' + 'F2' => 'gksudo nautilus' ingeven en dan krijg je dus een file-manager met sudo-rechten.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

tuxido_devito

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/15, 00:07:43 »
al geprobeerd /media/My Book is gedeeld maar komt niet opdagen in een windows pc...

ik heb het nu zover dat de shares komen opdagen in windows. maar als ik probeer te connecten naar mn hdd:

http://www.easy-upload.nl/index.php/file/2024

ik kan de rechten van mn hdd niet instellen.

Offline DarkStar

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/15, 00:41:07 »
Kan je met dezelfde PC wel op andere gedeelde mappen op die PC? Indien niet, dan zal je een extra user moeten aanmaken die op z'n minst leesrechten heeft op je gedeelde My Book map, zodat je die user kan gebruiken vanop je windows-PC om aan die map te geraken.

tuxido_devito

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/15, 00:48:26 »
ubuntu ding heeft 2 shares
my book
openbaar

openbaar is toegankelijk voor derden waaronder windows gebruikers
my book is niet toegankelijk voor zowel ubuntu windows als mac

ik heb nog geen manier gevonden om de rechten van mn externe harde disk in te stellen.

Offline DarkStar

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/15, 00:53:26 »
Ok, dit bij wijze van test:
- Open een terminal en geef het volgende in

sudo chmod 775 /media/My BookZo geef je de eigenaar en de groep volledige rechten, en iedereen daarbuiten lees- & uitvoerrechten. Vervang 'My Book' natuurlijk wel door de juiste mapnaam. Nadien moet je eens testen wat er wel of niet werkt, van daaruit kunnen we dan weer verder werken.

tuxido_devito

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/15, 01:04:35 »
al zovaak geprobeerd, geeft geen error maar doet totaal niets. ook als ik via nautilus weer de rechten bekijk is er niets verandert.

tuxido_devito

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/17, 12:19:22 »
iemand?

« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/17, 12:47:51 »
En met sudo ervoor ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...