Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien  (gelezen 10288 keer)

Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #25 Gepost op: 2008/06/27, 16:06:18 »
duidelijke uitleg idd, maar wel software raid

Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #26 Gepost op: 2008/06/27, 23:16:33 »
Hallo,

je kan ook een pc kopen met uitsluitend ubuntu als  besturingssysteem.

Zie http://www.ubuntushop.be/catalog/index.php?cPath=1&osCsid=e56597e4d1d866556696b582e6b07479


Groeten,

Gaston

DirkJanvanderWal

  • Gast
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #27 Gepost op: 2008/06/28, 00:22:43 »
Citaat van: Willem_D
Misschien is het een idee om een nieuwe rubriek: HARDWARE CONFORMANCE aan het forum toe te voegen, waarin Ubuntu-gebruikers melding kunnen maken van een succesvolle aanschaf of een miskoop.

Voor notebooks/laptops is meestal sprake van een (volledig bepalend) type-nummer; ik zou blij zijn met lijsten van deze typenummers.

Voor desktops ligt de zaak uiteraard wat lastiger omdat zo'n type-nummer vaak niet bestaat.
+1

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #28 Gepost op: 2008/06/28, 01:42:45 »
Zulke pagina's bestaan al, bijvoorbeeld https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam
Verder kan je natuurlijk altijd googlen. Je bent vast niet de eerste die een laptop wil proberen of al in gebruik heeft.

Offline Hanssun

  • Lid
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #29 Gepost op: 2008/06/28, 07:00:54 »
je moet gewoon even naar de computerbeurs in de Rai komen hier in Amsterdam daar heb je leuke computers voor weinig geld.

xubuntufan01

  • Gast
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #30 Gepost op: 2008/06/28, 14:20:30 »
Citaat van: gva
Hallo,

ik heb een aantal jaren geleden de toenmalige versie van Ubuntu geïnstalleerd en ik was er meteen weg van. Dit was op een Medion pc. Ik heb nadien een andere medion pc gekocht, maar daarop wou Ubuntu niet installeren (mijn harde schijven werden niet gevonden, wat ik ook probeerde). Nu zou ik graag een nieuwe desktop kopen om Hardy Heron op te installeren en ik vraag mij af hoe je op voorhand kan weten dat Ubuntu op je aankoop zal draaien ;) Zijn er mensen die Ubuntu op een nieuwe desktop draaien en zo ja, welk merk/type? Zit ik bij een merk als Dell sowieso safe?
Persoonlijk zou ik volgende kiezen, wat betreft van de aanschaf van een Ubuntu-computer:
[1] kies voor een onboard grafische kaart. meestal is deze van intel. Let wel het geheugen van deze grafische kaart gaat af van je werkgeheugen.
[2] kiezen voor een moederbord is tegelijkertijd kiezen voor een processor.
[3] verder zou ik kijken naar de aansluitingen zowel voor als achter.
[4] Ik zou kiezen voor een zo stil en energiezuinig mogelijk systeem.
[5] Ik zou kijken wat je in de nabije toekomst zeker denkt nodig te hebben.
[6] PATA is toch wel echt de standaard. Zeker met nieuwe samengestelde pc-ees
[7] Hoe het zit met DDR-3 weet ik nog zo precies

Naar mijn idee moet je zeker niet kiezen voor de AMD-athlon omdat deze een te sterke warme-ontwikkeling heeft. En ook niet voor een Nvidia-grafische kaart. Geeft nog te veel problemen. Alles onboard is naar mijn mening het beste. Je moet er wel dan voldoende geheugen bijzetten.


Vriendelijke groet,

Xubuntufan01

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #31 Gepost op: 2008/06/28, 14:35:40 »
De nieuwe Athlons zijn in de zuinige stand nog zuiniger dan de Intels hoor. En aangezien de meeste computers 90% van de tijd uit hun neus staan te eten, kan je beter een AMD kopen als je voor zuinigheid wil gaan.

Verder is PATA verouderd. De nieuwere en snellere schijven en cd/dvd spelers hebben allemaal SATA.

Het geheugen hangt heel erg af van welk moederbord en processor je hebt gekozen, maar zal in de meeste gevallen gewoon DDR 2 zijn.

Offline Willem_D

  • Lid
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #32 Gepost op: 2008/06/28, 16:19:38 »
Johanvd schreef:
Citaat
Zulke pagina's bestaan al, bijvoorbeeld https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam
Dank, deze kende ik nog niet!

Ik hoop wel dat deze lijst aansluit bij wat er hier in NL in de winkels ligt.
Ik ga wat checks doen.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #33 Gepost op: 2008/06/28, 21:41:32 »
Citaat van: karlhungus
Testen in de winkel is zeker een goed idee.

Mijn ervaring met linux is dat het over het algemeen beter werkt met intel cores dan amd's.
Bij mij is het juist zo dat AMD beter werkt dan Intel. Mijn laptop met AMD Athlon 64 X2 (deze dus, die ik ook in mijn handtekening staat) doet het wel 100x beter dan mijn andere laptop met Intel Celeron M.

Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #34 Gepost op: 2008/06/28, 22:04:59 »
processor-keuze maakt voor Ubuntu (Linux) niet zoveel uit.
Veel belangrijker is de keuze van het moederbord.
Moederborden met een Intel of NVIDIA chipset doen het vaak goed!

Offline mcgyver

  • Lid
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #35 Gepost op: 2008/06/30, 14:56:19 »
xubuntufan: wat nu volgt zijn correcties, geen aanvallen. Meningen kunnen verschillen, feiten niet.

Citaat
1 kies voor een onboard grafische kaart. meestal is deze van intel. Let wel het geheugen van deze grafische kaart gaat af van je werkgeheugen.
Niet geheel juist. Onboard kan ook Nvidia of ATI zijn, bovendien is onboard niet persé beter en beperkt het je keus.

Citaat
2 kiezen voor een moederbord is tegelijkertijd kiezen voor een processor.
Niet geheel juist. Je kiest hiermee slechts voor een fabrikant (Intel of AMD, de andere kleinere (sorry Seysayux ;) ) even vergetend). Daarbinnen is nog zeer veel variatie.

Citaat
3 verder zou ik kijken naar de aansluitingen zowel voor als achter.
Zeer goed punt dat vaak vergeten wordt, vooral de vóóraansluitingen.

Citaat
4 Ik zou kiezen voor een zo stil en energiezuinig mogelijk systeem.
Goed punt, er zit wel een prijskaartje aan vast.

Citaat
5 Ik zou kijken wat je in de nabije toekomst zeker denkt nodig te hebben.
Ook niets op af te dingen.

Citaat
6 PATA is toch wel echt de standaard. Zeker met nieuwe samengestelde pc-ees
Eeeehh, of je hebt je verschreven of je hebt een paar jaar op de Zuidpool vertoefd. ;) Dit is al lang niet meer zo. Volgens mij worden Pata schijven niet of nauwelijks nog verkocht (behalve op de marktplaats). Bovendien heb je beduidend minder "kabelmassa" in je kast als je voor sata kiest.


Citaat
7 Hoe het zit met DDR-3 weet ik nog zo precies
Dat is de toekomst, je kan dat beter direct kiezen, alhoewel DDR2 ook nog een tijdje mee zal gaan.

Citaat
Naar mijn idee moet je zeker niet kiezen voor de AMD-athlon omdat deze een te sterke warme-ontwikkeling heeft.
Door Johan al tegengesproken

Citaat
En ook niet voor een Nvidia-grafische kaart. Geeft nog te veel problemen.
Na Intel is Nvidia juist de beste. Problemen met Nvidia zijn zeldzaam.

Citaat
Alles onboard is naar mijn mening het beste.
Als je goed kiest, maakt onboard of niet niets uit. Wil je later uitbreiden (extra insteekkaarten) dan raad ik het zelfs af.

Zoals maarten zei is de de moederbordkeuze (eigenlijk chipsetkeuze) belangrijk.
Intel en Nvidia CHIPSETS blijken daarbij idd. vaak de besten voor Ubuntu.

Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #36 Gepost op: 2008/06/30, 15:42:29 »
Citaat van: mcgyver
Na Intel is Nvidia juist de beste. Problemen met Nvidia zijn zeldzaam.
de tijden veranderen....nvidea ligt niet meer in de gunst van de linux-gemeenschaft en ati daarentegen wel :
http://www.zdnet.be/news.cfm?id=87229&mxp=100
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2315772
http://news.google.com/news?ned=us&hl=en&ned=us&q=nvidia+ati+linux&btnG=Search+News

Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #37 Gepost op: 2008/06/30, 15:55:22 »
Ligt misschien niet meer in de gunst, maar werkt wel het beste op Ubuntu.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #38 Gepost op: 2008/06/30, 16:04:54 »
Momenteel werkt Intel het beste, daarna Nvidia en ten slotte Ati.
Het voordeel van Intel en Ati is dat ze open drivers hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat die ook het beste werken.

xubuntufan01

  • Gast
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #39 Gepost op: 2008/06/30, 19:34:05 »
Ik heb alles gebaseerd op eigen ervaringen. In PATA heb ik me vergist het moet zijn S-ATA. Ik heb namelijk een moederbord met on-board geluidskaart en onboard chip van Intel. en het ding draait prima thuis. Ik heb er 768 MB RAM in zitten. HEt is een pentium IV, 2,3 Ghz processor. Een Toshiba DVD-brander erin. Ik wil het echt als een redelijk stille pc bestempelen.

Jullie hebben gelijk, dat het niet gaat om het moederbord, maar om de (aangesloten) chipsets.

Vriendelijke groet,

Xubuntufan01

PS: Als dat zo is, zijn de programmeurs van Nvidia zelf nog niet zo slecht in vergelijking met open source programmeurs!!!

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #40 Gepost op: 2008/07/01, 21:41:59 »
Wil je over die PS nog even uitbreiden, xubuntufan01. Ik volg je niet helemaal.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com