Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten Kubuntu eindigt met raar scherm.  (gelezen 1151 keer)

Opstarten Kubuntu eindigt met raar scherm.
« Gepost op: 2008/06/23, 17:19:13 »
Had in Kubuntu (8.04) EnvyNG opgeroepen en de Ati kaart geïnstalleerd, gaat m'n computertje (Dell Inspiron 6400) vreemd doen na de verplichte herstart. Tijdens het opstarten verschijnen er vreemde strepen op het scherm resulterend in een zwart scherm met veel tekst dat met een knipperende cursor onderaan eindigt. Er wordt kennelijk enige input van mij verwacht, maar ik heb geen idee wat. De laatste regel luidt: Running local boot scripts (etc/rc.local) en rechts op dezelfde regel [OK]. Wat moet ik intikken om het opstarten verder te helpen?

« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/23, 23:48:14 »
Zou het kunnen dat ik voor dit probleem bij Dell moet zijn en niet op dit forum?

« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/24, 01:06:21 »
Heel lang is Envy verguist omdat dit je systeem om zeep hielp.....
Het is nu geaccepteerd en schijnt beter te werken, mja zeg nooit nooit.

Denk dat je de xorg.conf ff opnieuw handmatig te lijf moet gaan en de standaard driver erin moet zetten.

BTW heb je al op enter gedrukt toen je dat scherm zag ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/25, 03:53:56 »
Met Alt+F1 kon ik inloggen. Dat moest ik een paar keer doen, want aanvankelijk accepteerde de computer mijn inlog-gegevens niet. Stom ding. Ik kreeg toen de Terminal commando lijn, dus kon commando's invoeren als in Terminal. Heb wat geprobeerd, maar kwam niet verder.  Tikte toen het commando: sudo shutdown now -h  in, waarna de computer zichzelf afsloot.
Hoe krijg ik nu de desktop terug? Want desnoods herïnstalleer ik Kubuntu opnieuw van CD (of DVD) zodat alle problemen vanzelf verdwijnen. Daarvoor echter moet mijn CD (of DVD) op het bureaublad zichtbaar worden en aanklikbaar, en dat doet ie niet.
Na deze ervaring zal ik Envy verwijderen. De vraag is welke drivers ik dan handmatig moet installeren, want xorg.conf ff heb ik niet in Synaptics kunnen vinden.

Offline Idzme

• Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/25, 07:24:14 »
als je weer het systeem ostart en in de commandline komt, kun je wellicht sudo apt-get install kubuntu-desktop in geven? Dan zal de kubuntu desktop geinstalleerd worden en dus ook een GUI.

Je kunt ook startx ingeven, dan zou de GUI getsrat moeten worden, indien geinstalleerd natuurlijk.
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Floyo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/25, 09:02:50 »
Je Xorg.conf is een tekstbestandje waar de info van je beeldscherm e.d. in staan. Dit moet je handmatig aanpassen met sudo nano /etc/X11/xorg.conf (die in X11 moet een hoofdletter zijn) Je moet hier het stuk waar "Section Device" staat kijken welke driver er staat. Dit moet je waarschijnlijk even in "Xorg" veranderd worden.
Maar wat makkelijker is is om even in recovery mode op te starten en daar de optie "fix X server" te kiezen. Als recovery mode niet in je Grub staat dan zet ik (of iemand anders) wel even neer hoe je dat erin krijgt.

« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/25, 17:16:37 »
Beste mensen, ik heb de knoop doorgehakt, de computer (Dell Inspiron 6400) in F12 opgestart en Kubuntu er opnieuw vanaf CD opgezet. Ik heb dus mijn bureaublad weer terug. Voor Ubuntu zijn er richtlijnen hoe een nieuwe installatie af te werken, dus welke software moet eruit en welke moet erin. Zijn er voor Kubuntu ook zulke richtlijnen, want de systemen verschillen toch teveel om de Ubuntu richtlijnen er zomaar op toe te passen.
Overigens heb ik het programma EnvyNG bij deze in de ban gedaan.