Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De .tar.gz bestanden  (gelezen 3804 keer)

KevinAhrens

• Gast
De .tar.gz bestanden
« Gepost op: 2008/05/24, 12:02:09 »
Goedendag, ik kwam toevallig tegen dat Lunix bestanden als extentie hadden *.tar.gz maar dat zijn pakketen. Hoe kan ik die openenen en instaleren onder Lunix Ubuntu? Als dat kan in iedergeval ;)

Alvast bedankt Gr Kevin

Offline siegi

• Lid
De .tar.gz bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/24, 12:13:45 »
Software installeer je in ubuntu volgende manier.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/softwareinstalleren/

Als je daar het pakket niet vind kan je naar sites als www.getdeb.net gaan.

Een tar.gz is niet gemakkelijk, je moet eerst zoeken of je de juiste afhankelijkheden hebt, en dan moet je meestal de software nog zelf compileren. Dit doe eigenlijk als het echt niet anders kan. En de werkwijze is zeer uiteenlopend per softwarepakket.

De .tar.gz bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/24, 12:18:45 »
Lunix: http://en.wikipedia.org/wiki/Lunix
Linux: http://en.wikipedia.org/wiki/Linux

Klein verschilletje hé?

En zoals siegi zegt, het is beter om eerst via het programma "Synaptic" te installeren, of een deb-bestand te downloaden, Ubuntu gebruikt namelijk deb-bestanden. Je moet tar.gz bestanden zien als een soort van bestanden die de programmeur moet verwerken tot deb-bestanden, die dan gemakkelijker te installeren zijn.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Scarecrow

• Lid
De .tar.gz bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/17, 20:27:21 »
Citaat van: SeySayux
Je moet tar.gz bestanden zien als een soort van bestanden die de programmeur moet verwerken tot deb-bestanden, die dan gemakkelijker te installeren zijn
Ik ben nog nieuw in het compileerland binnen Linux. Hoe kan ik tar.gz onder Ubuntu compileren?

- Scarecrow

Offline siegi

• Lid
De .tar.gz bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/17, 20:34:07 »
Opzich is een tar.gz bestandje alleen maar een gecomprimeerde map waar vanalles in kan zitten. (te verglijken met de zip bestandjes)
Meestal zit er ook een bestandje in die map als INSTALL of README
Noem eens een programma op waarvoor je het wil doen?

De .tar.gz bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/17, 20:34:30 »
Citaat van: Scarecrow
Ik ben nog nieuw in het compileerland binnen Linux. Hoe kan ik tar.gz onder Ubuntu compileren?

- Scarecrow
hangt ervan af. kijk eerst in synaptic, daarna bijvoorbeeld op ww.getdeb.net en daarna eventueel eens google laten zoeken naar een .deb-pakket.

als ge geen .deb vind, dan moet ge het wel compileren. zorg ervoor dat build-essential geinstalleerd is. dan pakt ge de tar uit in bijvoorbeeld uw home-map. kijk of er geen readme of install bestand inzit met instructies, daar staat ook meestal in welke dependencies nog nodig zijn. denk eraan dat als ge gaat compileren en er is een bepaald pakket nodig, dat ge altijd het pakketje uit synaptic moet installeren dat eindigd op -dev.
als er geen goede instructies zijn, gelden deze volgende regels voor het meeste compileerwerk.
cd naamvanprog   # ga naar de uitgepakte map
./configure    # let hier goed op errors
make
sudo make install

Offline Scarecrow

• Lid
De .tar.gz bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/17, 23:46:35 »
Nou Siegi,

Het gaat om Eclipse JEE. Er zit wel een Readme bij, maar daar wordt ik niet zo veel wijzer van in eerste instantie. Ben te veel verwend geweest met installs :P

Maar aan de info van jou EN Nunslaughter heb ik iig wel wat. Ik ga ff wat experimenteren.

Offline siegi

• Lid
De .tar.gz bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/17, 23:57:00 »
eclipse zit toch gewoon in de softwarebronnen !!!

Offline Scarecrow

• Lid
De .tar.gz bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/18, 18:34:15 »
Klopt Siegi, maar dat is 3.2.

Wil je server based leuke dingen doen, is het aan te raden om de JEE te gebruiken. Gezien ik al een tijdje JAVA 5 werk en nu naar 6 over wil, is dit gewoon nodig.
Tot voorkort werkte ik voor programeer werk op een windows machiene met Eclipse, maar ik ben nu volledig overgegaan op Linux. Daarom wil ik ook de JEE versie op mn Linux bak.

Offline Scarecrow

• Lid
De .tar.gz bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/18, 19:03:58 »
root@remco-desktop:/home/remco# cd /home/remco/eclipse
root@remco-desktop:/home/remco/eclipse# ./configure
bash: ./configure: Bestand of map bestaat niet
wat gaat er verkeerd????

De .tar.gz bestanden
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/18, 19:10:35 »
Citaat van: Scarecrow
bash: ./configure: Bestand of map bestaat nietwat gaat er verkeerd????
dat het bestand niet bestaat :)

kijk eens in de map, dan ziet ge het meteen.

het is trouwens niet nodig om een root terminal te gebruiken. vele commandos hebben helemaal geen root-rechten nodig.

Offline Scarecrow

• Lid
De .tar.gz bestanden
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/18, 19:24:14 »
Kan ik die map .configure gewoon aanmaken of moet daar nog iets speciaals in staan?

Er staat wel een map genaamd: configuration. Kan ik daar wat mee?

De .tar.gz bestanden
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/18, 21:34:36 »
configure is geen map, maar een bestand. en nee, dat kunt ge niet zelf aanmaken, daar staan specifieke dingen in.

staat er ook geen bestandje INSTALL in de map? daar staat vaak in beschreven hoe het te installeren.

ge kunt ook eens proberen en kijken wat make zegt.

Offline siegi

• Lid
De .tar.gz bestanden
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/18, 22:35:41 »
Daarom zeg ik ook niet elke installatie werkt hetzelfde.
Er is totaal geen sprake van make etc, en tenslote het is java he die eclipse :)
Een oude tutu op internet kan je misschien volgen maar zoek gewoon eens in de map naar een INSTALL of README bestand.
https://help.ubuntu.com/community/EclipseIDE

Offline Scarecrow

• Lid
De .tar.gz bestanden
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/19, 20:45:58 »
Ik heb wat nuttige tips gevonden siegi. Het in nu geinstalleerd en het werkt!