Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemde desktop resolutie zit vast  (gelezen 1721 keer)

Bloesum

• Gast
Vreemde desktop resolutie zit vast
« Gepost op: 2008/07/04, 08:29:54 »
Hallo,

Ik heb in een spelletje de beeldschermresolutie aangepast en moest dit spel opnieuw opstarten. Toen dit leek vast te lopen heb ik afgebroken met ctrl-alt-backspace (stom). Na het opnieuw inloggen zag mijn desktop er zo uit: de balken boven en onder lijken normaal maar de reiger afbeelding is 2x zo groot en wat shortlinks zijn eraf gevallen. Als ik via systeem -> beeldschermresolutie het probeer te corrigeren krijg ik de melding: "De X-server ondersteunt de XRandR-uitbreiding niet. Het dynamisch veranderen van de weergavegrootte is niet mogelijk." Waar kan ik wel de resolutie terug zetten?

Groet,

Bloesum

Offline Petervdw

• Lid
Vreemde desktop resolutie zit vast
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/04, 12:30:15 »
Aan Bloesum
In terminal: gksudo gedit   /etc/x11/xorg.conf
Section Screen:
Eerste resolutie die voorkomt is van het opstart scherm:
Virtual                        1024  768
Mode                         1024x768@75        normale scherm
Dus: Eerste resolutie die voorkomt is de resolutie van het opstartscherm
         Eerste resolutie in Mode is de resolutie van het werkscherm
Na het intypen: SAVE de file.
De ingevulde waarden hebben betrekking op mijn desktop, naar wens aan te passen.
Vr.groet, peter

Met dank aan dvdmeer.  ;)

Als ik het zelf via de terminal doe, dan krijg ik een lege file. Via Nautilus>Pers.map>Bestandssyteem/etc/x11/xorg.conf  kom ik wel bij die file. Om rootrechten te krijgen kun je eerst in terminal invoeren: gksudo Nautilus

Sorry, foutje: Moet zijn: sudo nautilus