Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gparted/libparted error  (gelezen 1267 keer)

Alfredo

• Gast
Gparted/libparted error
« Gepost op: 2008/05/25, 23:36:18 »
Ik heb hier een 500GB externe harde schijf, die oorspronkelijk in FAT32 geformateerd was. Omdat mijn kotgenoot het ding eens heeft uitgetrokken, zijn er een aantal bestanden corrupt geraakt en ben ik 20GB 'verloren'. Nu wil ik er dus een ext3 partitie van maken, maar ik geraak niet voorbij een error in gparted.

bestandssysteem laten groeien tot de partitie is opgevuld  00:00    ( ERROR )

gebruik libparted
libparted meldingen    ( INFO )

\PUBLIC\MOVIES~1\FRESHP~1\THEFRE~1\THEFRE~1.AVI is 106690k, maar heeft 1255 clusters (40160k).
Het bestandssysteem is groter dan de partitie!
Als ik het conflicterende bestand op mijn interne HDD zet, is er gewoon een ander bestand dat een error geeft. Mijn harde schijf is echter niet groot genoeg om alles over te zetten (ik wou een deel naar ext3 zetten, bestanden overzetten, weer een deel naar ext3, ...). Hoe los ik dit dus op, zonder mijn bestanden kwijt te geraken?

Ik heb trouwens ook al geprobeerd de externe HDD op fouten te controleren met SpinRite 6, maar mijn externe harde schijf wordt niet ondersteund door FreeDOS.

Bedankt

Gparted/libparted error
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/30, 12:18:40 »
kunt ge nergens anders even een andere harddisk krijgen om een backup te maken. want volgens mij gaat hij gewoon fouten blijven geven. wat ik zou doen is gewoon de partitie op die schijf verwijderen met gparted en een nieuwe aanmaken.

Offline vanadium

• Lid
Gparted/libparted error
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/30, 13:38:21 »
Wellicht zal herformatteren volstaan. Maar inderdaad, je zal eerst je gegevens moeten kopiƫren op een andere schijf: een beschadigd bestandssysteem verkleinen zal zomaar niet gaan.

Vraag is ook of je al geprobeerd hebt het bestandssysteem te checken en te corrigeren (dosfsck). Zoals de zaken er nu voorstaan, mag je er zeker niet meer op schrijven.

Alfredo

• Gast
Gparted/libparted error
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/04, 01:08:10 »
Aha, toch nog een antwoord. :)

Ik heb spijtig genoeg geen HDD van 500GB over, anders was het makkelijk opgelost. Op fouten controleren met dosfsck heb ik al gedaan, die geeft gewoon enkele CRC errors op afbeeldingen en "wrong filename errors". Niets speciaals, hij maakt er gewoon 000.jpg van, hoewel die error blijft komen. Over de bestanden van libparted zegt hij niets.
Ik ga eens zien of ik geen floppy drive kan versieren om een bootdisk te maken. Als FreeDOS niet werkt, doet de gewone het misschien wel. Over het algemeen heb ik goede ervaringen met SpinRite.

Toch bedankt