Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mountpoint veranderen?  (gelezen 2069 keer)

wr19026

• Gast
Mountpoint veranderen?
« Gepost op: 2006/08/21, 22:36:20 »
Waarschijnlijk is het antwoord heel simpel maar ik kom er niet echt uit:

Op m'n productie server worden 2 van de 4 harde schijven amper gebruikt:
een 18GB schijf met /home (2% in gebruik) en een 34GB schijf met / (12% in gebruik).

Kan ik, zonder data te verliezen, /home op dezelfde schijf als / laten mounten (en feitelijk de 18GB leegmaken) en daarna / naar de 18GB verplaatsen?

budster

• Gast
Mountpoint veranderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/21, 23:20:48 »
misschien is het antwoord simpel, de vraag in ieder geval niet.... vijf keer gelezen en begrijp er nog steeds niets van.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Mountpoint veranderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/21, 23:26:52 »
Mja ik snap het wel, maar het is niet zo simpel als mountpunten veranderen, als je er ff over nadenkt..

Hij heeft 2 bepaalde harde schijven
/home
/

en hij wil /home onder / plaatsen met alle inhoud
en daarna de hele / op een andere schijf plaatsen

(die mensen met hun partimage etc. kennen daar wel wat meer van :))
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

wr19026

• Gast
Mountpoint veranderen?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/22, 10:09:55 »
Precies! Dus....Kan dat? :)

budster

• Gast
Mountpoint veranderen?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/22, 10:12:34 »
Als ik het nu begrijp, snap ik het nog steeds niet helemaal. Waarom copieer je niet gewoon, / en daarna /home naar een andere partitie?

wr19026

• Gast
Mountpoint veranderen?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/22, 10:26:46 »
Ze staan beide op een andere schijf; het verplaatsen van directories weet ik wel hoe dat moet, maar wat ik wil is het volgende:

Schijf A is 18GB en schijf B is 34GB.
Schijf A staat alleen /home op. Dit wil ik verplaatsen naar schijf B, waar / op staat.
Daarna wil ik de volledige inhoud van schijf B verplaatsen naar schijf A.

Als het mogelijk is is het verplaatsen van de inhoud van schijf B naar schijf A natuurlijk de makkelijkste methode :)

En dit alles zonder dataverlies en, als het even kan, reboot.

Hopelijk is dit wat duidelijker

blubber

• Gast
Mountpoint veranderen?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/22, 15:55:58 »
Zo maar een idee.
Deze link legt uit hoe je een aparte /home partitie kunt maken
http://psychocats.net/ubuntu/separatehome.html
Jij wilt het tegenovergestelde dus daar moet je de commando's dan even op aanpassen. Dan even rebooten om te kijken of je home correct op B gemount wordt. Zo ja, dan kun je A leegmaken en met 'cp --archive' / B naar / A zetten. Eerst weer even testen of er correct van A geboot kan worden. Zo ja, dan kan B eruit of wat dan ook.

Ik heb dit nooit geprobeerd en deze post komt met 0% garantie, maar met de tussentijdse checks kun je altijd terug naar de oude situatie. Ik denk wel dat het zal werken.
Ik denk ook dat je beter een root-partitie op A kunt maken en daarop een nieuwe install zetten, want dat zal 10 keer zo snel gaan.

wr19026

• Gast
Mountpoint veranderen?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/22, 16:22:25 »
Bedankt voor de tip. En 't is me toch iets te tricky; komt wel een keer als ik alles opnieuw installeer. Voorlopig niet, het is een productie server en hij kan niet uit de luch.

En als 'ie dan een keer opnieuw onder handen genomen wordtwil ik toch meteen RAID1 gaan gebruiken (heb in totaal 4 schijven, 2 * 18GB en 2 * 34GB)

budster

• Gast
Mountpoint veranderen?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/22, 16:25:58 »
Citaat van: wr19026
Ze staan beide op een andere schijf; het verplaatsen van directories weet ik wel hoe dat moet, maar wat ik wil is het volgende:

Schijf A is 18GB en schijf B is 34GB.
Schijf A staat alleen /home op. Dit wil ik verplaatsen naar schijf B, waar / op staat.
Daarna wil ik de volledige inhoud van schijf B verplaatsen naar schijf A.

Als het mogelijk is is het verplaatsen van de inhoud van schijf B naar schijf A natuurlijk de makkelijkste methode :)

En dit alles zonder dataverlies en, als het even kan, reboot.

Hopelijk is dit wat duidelijker
Ah, dat is duidelijker, copieer gewoon alle bestanden van schijf B naar schijf A, zorg dat je /home niet overschrijft (dus /home van schijf B (als je die daar ook nog hebt staan) niet mee copieren. Dan moet je alleen nog je grublist /boot/grub/menu.list aanpassen (je wilt natuurlijk wel van schijf A booten) en je fstab aanpassen. Schijf B houd je dan nog even achter de hand (als sort of backup). Werkt het allemaal zoals het moet dan kan je schijf B wissen.

Ja, en inderdaad moet je dan in je /etc/fstab je mountpoint ook veranderen (op schijf A natuurlijk ;) )

Offline eendje

• Lid
Mountpoint veranderen?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/22, 17:06:58 »
Natuurlijk niet vergeten om GRUB op schijf A te zetten :) Je kunt de menu.list wel aanpassen, maar dan boot je nog steeds van schijf B. Als je dan schijf B wist.... boot het zo moeilijk ;)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!