Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Minimal + Openbox: Splash- en inlogscherm  (gelezen 877 keer)

maarten80

• Gast
Minimal + Openbox: Splash- en inlogscherm
« Gepost op: 2008/05/26, 22:42:38 »
2 weken geleden installeerde ik op mijn oude laptop die tot dan op 7.04 Xubuntu draaide de nieuwe 8.04 Xubuntu. Echter om een of andere reden ging dit niet goed met mijn systeem. Hardy maakte de laptop traaaaaaag. Dan maar geopteerd voor iets nieuws en met de minimale install/blokkendoos van Woteb in gedachten een minimale install gedaan en gecombineerd met Openbox (snapshot volgt nog, ben er nog niet helemaal klaar mee)

Dit draait werkelijk super. Gebruik nu normaal 85MB RAM tov 130 in Hardy. Dat betekent dus nog meer dan de helft van mijn 256MB over voor applicaties. Bovendien gaat mijn oude batterij nu plots meer dan dubbel zo lang mee als voordien (toen 30 minuten, nu meer dan een uur). Het openen van menu's en applicaties gaat snel en ik merk niets meer van de Xubuntu Hardy-sloomheid. Enig minpunt is dat je inderdaad zelf nogal wat moet instellen, maar ok, sommigen vinden dat deel van de pret :)

Nu wil ik de laptop toegankelijker maken voor anderen en een beetje af van de industriƫle opstart look die andere gebruikers nogal afschrikt. Daarvoor wil ik 2 'eenvoudige' dingen doen:

1. Installeer een splashscreen. Ik probeerde al usplash maar zonder succes. Misschien doe ik iets mis?

2. Installeer een inlogscherm ipv de commandline log-in. Ik wil ook af van de commandline log-in en het daarna verplichte 'startx' om in mijn grafische omgeving te komen. Dit lijkt me de moeilijkste, want met een search kom ik er voorlopig niet.

Iemand?

Tot slot een klein bedankje aan Woteb voor het delen van zijn minimale installatie!

Offline Idzme

• Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/26, 23:12:11 »
Citaat van: maarten80
2 weken geleden installeerde ik op mijn oude laptop die tot dan op 7.04 Xubuntu draaide de nieuwe 8.04 Xubuntu. Echter om een of andere reden ging dit niet goed met mijn systeem. Hardy maakte de laptop traaaaaaag. Dan maar geopteerd voor iets nieuws en met de minimale install/blokkendoos van Woteb in gedachten een minimale install gedaan en gecombineerd met Openbox (snapshot volgt nog, ben er nog niet helemaal klaar mee)

Dit draait werkelijk super. Gebruik nu normaal 85MB RAM tov 130 in Hardy. Dat betekent dus nog meer dan de helft van mijn 256MB over voor applicaties. Bovendien gaat mijn oude batterij nu plots meer dan dubbel zo lang mee als voordien (toen 30 minuten, nu meer dan een uur). Het openen van menu's en applicaties gaat snel en ik merk niets meer van de Xubuntu Hardy-sloomheid. Enig minpunt is dat je inderdaad zelf nogal wat moet instellen, maar ok, sommigen vinden dat deel van de pret :)

Nu wil ik de laptop toegankelijker maken voor anderen en een beetje af van de industriƫle opstart look die andere gebruikers nogal afschrikt. Daarvoor wil ik 2 'eenvoudige' dingen doen:

1. Installeer een splashscreen. Ik probeerde al usplash maar zonder succes. Misschien doe ik iets mis?

2. Installeer een inlogscherm ipv de commandline log-in. Ik wil ook af van de commandline log-in en het daarna verplichte 'startx' om in mijn grafische omgeving te komen. Dit lijkt me de moeilijkste, want met een search kom ik er voorlopig niet.

Iemand?

Tot slot een klein bedankje aan Woteb voor het delen van zijn minimale installatie!
volgens mij kun je punt twee heel makkelijk oplossen door sudo apt-get install gdm in de terminal in te geven. Dan krijg je een grafische inlog mogelijkheid.

werkt bij mijn mini-xubuntu heel goed (zie voor screenshots van mijn werkje de website in mijn signature)

succes
Idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

maarten80

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/28, 01:06:01 »
Thanks voor de tip! Ben voor Xdm gegaan omdat me dat lichter leek? (volgens wat ik her en der las).

Nu probeer ik nog op het inlogscherm een button-box te maken waarmee je kan afsluiten/rebooten. Ik vond hier dat je dat met xmessage kan doen. Lukt me ook, maar het ziet er niet uit. Waar kan ik ergens de verschillende opties vinden om die xmessage er beter te laten uitzien, bv. Xmessage*text*font

Het lukt me al om de kleur ed te veranderen, maar ziet nu wat vast omdat ik nergens een overzicht vind van de mogelijke opties.

maarten80

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/28, 15:26:30 »
Ondertussen vroeg ik het ook even na op ubuntuforums.org en daar werd me gmessage aangeraden. Iemand daar ervaring mee?