2 weken geleden installeerde ik op mijn oude laptop die tot dan op 7.04 Xubuntu draaide de nieuwe 8.04 Xubuntu. Echter om een of andere reden ging dit niet goed met mijn systeem. Hardy maakte de laptop traaaaaaag. Dan maar geopteerd voor iets nieuws en met de minimale install/blokkendoos van Woteb in gedachten een minimale install gedaan en gecombineerd met Openbox (snapshot volgt nog, ben er nog niet helemaal klaar mee)
Dit draait werkelijk super. Gebruik nu normaal 85MB RAM tov 130 in Hardy. Dat betekent dus nog meer dan de helft van mijn 256MB over voor applicaties. Bovendien gaat mijn oude batterij nu plots meer dan dubbel zo lang mee als voordien (toen 30 minuten, nu meer dan een uur). Het openen van menu's en applicaties gaat snel en ik merk niets meer van de Xubuntu Hardy-sloomheid. Enig minpunt is dat je inderdaad zelf nogal wat moet instellen, maar ok, sommigen vinden dat deel van de pret

Nu wil ik de laptop toegankelijker maken voor anderen en een beetje af van de industriƫle opstart look die andere gebruikers nogal afschrikt. Daarvoor wil ik 2 'eenvoudige' dingen doen:
1. Installeer een splashscreen. Ik probeerde al usplash maar zonder succes. Misschien doe ik iets mis?
2. Installeer een inlogscherm ipv de commandline log-in. Ik wil ook af van de commandline log-in en het daarna verplichte 'startx' om in mijn grafische omgeving te komen. Dit lijkt me de moeilijkste, want met een search kom ik er voorlopig niet.
Iemand?
Tot slot een klein bedankje aan Woteb voor het delen van zijn minimale installatie!