Ik heb er te veel problemen mee, het lijkt wel Windows, zo erg.
* Je installeert op een niet standaard manier die al wat technisch is: virtualisatie. Het verbaast mij dan ook niet dat je al vlugger problemen hebt.
* Al je problemen zijn perfect oplosbaar, in tegenstelling tot die in Windows. Alleen kan het voor sommige aspecten nog steeds niet grafisch.
* Eens je problemen opgelost zijn, zal het systeem dag in dag uit op dezelfde manier betrouwbaar blijven werken met minimaal onderhoud. Een Windows systeem, daarentegen, heeft de neiging trager te worden en onstabiel te worden (we zwijgen dan nog over de zeer gemakkelijke infecties met virussen en spyware - in Linux kan dat theoretisch ook, alleen moet je steeds zelf je toestemming geven aan het virus om kwaad aan te richten!)
Als ik jou was, dan verwijderde ik de virtualboxinstallatie en installeerde ik met de Ubuntu Hardy CD met wubi. Zelf heb ik geen ervaring met Wubu, maar ik vermoed dat je gewoon Windows moet opstarten en de Ubuntu CD erin steken. Vanop de CD moet je dan een Wubi installatie kunnen starten. Die installatie verloopt geheel onder Windows. Het eindresultaat is een échte (niet gevirtualiseerde) Ubuntu installatie, die net aanvoelt als (en ei zo na identiek is aan) een klassiek "dual boot" systeem. Het enige verschil is dat je ubuntu niet op een aparte partitie staat, maar op een virtueel bestandssysteem dat zich in werkelijkheid bevindt in een (groot) bestand op je Windows partitie.
Net zoals met virtualbox moet je dus je systeem niet aanpassen. In tegenstelling tot virtualbox (je draait Windows en daaronder Ubuntu) heb je wél een echte Ubuntu installatie, die rechtstreeks met je processor praat (niet via Windows) en rechtstreeks je hardware bestuurt.
Zorg ervoor tijdens de installatie dat je meteen het goede toetsenbord kiest: dan zal het installatieprogramma automatisch de juiste instellingen maken.