Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 problemen  (gelezen 3643 keer)

kidco

• Gast
2 problemen
« Gepost op: 2008/05/26, 20:33:39 »
Hallo,
Ik heb eigenlijk twee problemen met Ubuntu...

1. Ik ben Belg en typ dus op een AZERTY-klavier. Het aanmeldscherm staat echter nog in QWERTY. Ik heb al een paar dingen geprobeerd, maar nog niks gevonden.

2. Ik draai Ubuntu op mijn Windows xp met Virtualbox. Ik krijg de resolutie niet hoger ingesteld dan 800x600 pixels. Gevolg dat ik maar op een heel klein scherm kan werken, sommige vensters zijn zelfs te groot om ze op het kleine scherm weer te geven.

Als je een oplossing weet op één van deze problemen (of liefst beide!) help me dan zo vlug mogelijk aub, ik erger me er echt aan
Bedankt

Offline vanadium

• Lid
2 problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/26, 20:40:55 »
1) Het consoletoetsenbord kan ingesteld worden met

dpkg-reconfigure console-setup

of handmatig met het configuratiebestand /etc/defaults/console-setup

Bij mij heeft Hardy dat blijkbaar automatisch ingesteld (wellicht tijdens de installatie)

2) Met virtualbox heb ik geen ervaring. Ik raad een dual boot aan, of minstens een wubi installatie. Los van dat werd de resolutie geregeld via /etc/X11/xorg.conf, maar sedert Hardy niet meer. Ik vermoed bijna dat je dat via instellingen van virtualbox zal moeten regelen.

Mightya

• Gast
2 problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/26, 20:48:17 »
Citaat van: kidco
2. Ik draai Ubuntu op mijn Windows xp met Virtualbox. Ik krijg de resolutie niet hoger ingesteld dan 800x600 pixels. Gevolg dat ik maar op een heel klein scherm kan werken, sommige vensters zijn zelfs te groot om ze op het kleine scherm weer te geven.
Ik draai Virtual Box onder Ubuntu en moet dan de Geust Additions installeren.
Daarna heb ik de mogelijkheid om van resolutie te veranderen.

(Ubuntu onder windows, doe het andersom werkt stukken leuker)

Groetjes Mightya

Edit----------
Welke voordelen heb je als je ubuntu draait op windows???

kidco

• Gast
2 problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/26, 20:56:41 »
Zouden jullie allebei wat meer info willen geven? Ik heb het nog maar pas geïnstalleerd en heb dus nog geen ervaring (weet ook niet waar al die dingen staan of waar je die kunt installeren).

Mightya

• Gast
2 problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/27, 01:42:59 »
Jij hebt 1 probleem met ubuntu.

Dat is dat je toetsenbord het niet doet zoals je wil.

Daarvoor ga je volgens Vadium voor naar:
Hulpmiddelen>Terminal en typ dan in

Punt twee

Kan ik niet verder toelichten want heb verder geen ervaring met Ubuntu onder Winho.
Ik raad je ook aan om een dualboot te maken en geen Ubuntu draaien onder Winho

kerkhoven

• Gast
2 problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/27, 14:58:06 »
kidco,
Probeer eens, Systeem> Voorkeuren> Toetsenbord> indelingen> toetsenbordmodel>>fabrikanten en modellen.
gr. gijs

2 problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/27, 15:22:22 »
voor die schermresolutie moet ge gewoon de guest additions van virtualbox installeren.

voor verdere uitleg daarover (dit werkt iets anders dan onder windows de guest additions installeren), kunt ge het best kijken in de virtualbbox manual onder puntje 4.3.

kidco

• Gast
2 problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/27, 16:51:52 »
Citaat van: Mightya
Jij hebt 1 probleem met ubuntu.

Dat is dat je toetsenbord het niet doet zoals je wil.

Daarvoor ga je volgens Vadium voor naar:
Hulpmiddelen>Terminal en typ dan in

Punt twee

Kan ik niet verder toelichten want heb verder geen ervaring met Ubuntu onder Winho.
Ik raad je ook aan om een dualboot te maken en geen Ubuntu draaien onder Winho
Volgende probleem: ik tik het in in de terminal, en dan staat er dat er alleen in kan als root gebruiker. Ik probeer aan te melden als root, maar dan staat er: De systeembeheerder mag zich niet aanmelden via dit scherm. Hoe dan wel?? Iemand híer een oplossing voor??

2 problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/27, 17:05:11 »
om een commando als root uit te voeren in ubuntu moet het voorafgegaan worden door sudo. dus:
sudo dpkg-reconfigure console-setup
dan moet ge uw wachtwoord intypen, hier zult ge niks zien, ook geen stereekes, dat is normaal.

wilt ge een grafisch wachtwoord schermpje, moet ge gksudo gebruiken voor de gnome (ubuntu) of xfce (xubuntu) omgeving, of kdesu als ge kde (kubuntu) gebruikt.

kidco

• Gast
2 problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/27, 17:17:09 »
Ok das gebeurd maar nu zie ik een schermpje met verschillende merken en toetstenborden met rare kleuren. Als ik iets typ, gaat er weg wat er al stond. Kortom ik snap er niks van. Als ik een screenshot moet posten of meer uitleg geven, vraag het dan maar.

kidco

• Gast
2 problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/27, 18:35:20 »
Ik heb er te veel problemen mee, het lijkt wel Windows, zo erg. Ik ga het weggooien.
Ik schakel best over op Mac.

Offline jepe

• Lid
    • http://www.johnyprovoost.net
2 problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/27, 18:55:58 »
Voor uw toetsenbord probleem,

open een terminal en tik in sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
(pas op de X moet een hoofdletter zijn)
voer uw paswoord in.
zoek deze sectie op

Section "InputDevice"
   Identifier   "Generic Keyboard"
   Driver      "kbd"
   Option      "CoreKeyboard"
   Option      "XkbRules"   "xorg"
   Option      "XkbModel"   "pc105"
   Option      "XkbLayout"   "be"
EndSection

bij XkbLayout staat waarschijnlijk geen be maar us.
Wijzig dit in be, sla het bestand op en herstart uw pc.  
Inlogscherm zou nu in azerty moeten staan.
Ever tried? Ever failed? No matter. Try Again. Fail again. Fail better. 'Samuel Beckett'

Offline vanadium

• Lid
2 problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/28, 09:58:06 »
Ik heb er te veel problemen mee, het lijkt wel Windows, zo erg.* Je installeert op een niet standaard manier die al wat technisch is: virtualisatie. Het verbaast mij dan ook niet dat je al vlugger problemen hebt.

* Al je problemen zijn perfect oplosbaar, in tegenstelling tot die in Windows. Alleen kan het voor sommige aspecten nog steeds niet grafisch.

* Eens je problemen opgelost zijn, zal het systeem dag in dag uit op dezelfde manier betrouwbaar blijven werken met minimaal onderhoud. Een Windows systeem, daarentegen, heeft de neiging trager te worden en onstabiel te worden (we zwijgen dan nog over de zeer gemakkelijke infecties met virussen en spyware - in Linux kan dat theoretisch ook, alleen moet je steeds zelf je toestemming geven aan het virus om kwaad aan te richten!)

Als ik jou was, dan verwijderde ik de virtualboxinstallatie en installeerde ik met de Ubuntu Hardy CD met wubi. Zelf heb ik geen ervaring met Wubu, maar ik vermoed dat je gewoon Windows moet opstarten en de Ubuntu CD erin steken. Vanop de CD moet je dan een Wubi installatie kunnen starten. Die installatie verloopt geheel onder Windows. Het eindresultaat is een échte (niet gevirtualiseerde) Ubuntu installatie, die net aanvoelt als (en ei zo na identiek is aan) een klassiek "dual boot" systeem. Het enige verschil is dat je ubuntu niet op een aparte partitie staat, maar op een virtueel bestandssysteem dat zich in werkelijkheid bevindt in een (groot) bestand op je Windows partitie.

Net zoals met virtualbox moet je dus je systeem niet aanpassen. In tegenstelling tot virtualbox (je draait Windows en daaronder Ubuntu) heb je wél een echte Ubuntu installatie, die rechtstreeks met je processor praat (niet via Windows) en rechtstreeks je hardware bestuurt.

Zorg ervoor tijdens de installatie dat je meteen het goede toetsenbord kiest: dan zal het installatieprogramma automatisch de juiste instellingen maken.

kidco

• Gast
2 problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/28, 13:35:09 »
Citaat van: jepe
Voor uw toetsenbord probleem,

open een terminal en tik in sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
(pas op de X moet een hoofdletter zijn)
voer uw paswoord in.
zoek deze sectie op

Section "InputDevice"
   Driver      "kbd"
   Option      "CoreKeyboard"
EndSection

bij XkbLayout staat waarschijnlijk geen be maar us.
Wijzig dit in be, sla het bestand op en herstart uw pc.  
Inlogscherm zou nu in azerty moeten staan.
Ok je hebt gelijk misschien is Ubuntu nog zo slecht niet. Maar ik heb dus dit laatste geprobeerd maar er is niks veranderd. Ik weet wel dat je een Belgisch punt en een Belgisch komma hebt. Zou ik er dan nog iets aan toe moeten voegen misschien...
Trouwens bij mij staat er nog iets bij. Kijk eens wat er bij mij staat

Section "InputDevice"
   Driver      "kbd"
   Option      "XkbVariant"   "intl"
   Option      "XkbOptions"   "lv3:ralt_switch"
EndSection

Offline vanadium

• Lid
2 problemen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/28, 16:07:24 »
Ik vermoed dat dat juist is, maar ik hoop dat andere belgen eens kunnen posten wat zij in hun /etc/X11/xorg.conf hebben: ik doe in deze veel liever zoals de nederlanders: querty toetsenbord met us international indeling.

Wat betreft de toetsenbordinstelling in consoles (en het is mogelijk dat GDM die gebruikt) zie ik dat mijn info niet (meer) juist is: onder hardy is er blijkbaar geen /etc/default/console-setup bestand: dat is nu een ganse directory. Het commando

"sudo dpkg-reconfigure console-setup"

zal het wel doen: dat stelt een heleboel vragen over je keyboard. Accepteer de defaults, behalve wanneer het gaat over de layout.

kidco

• Gast
2 problemen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/28, 16:29:22 »
Ok.
Met VirtualBox zie ik het niet meer zitten. Misschien een Dualoot wel.
Maar daar heb ik dan wel weer een paar vragen over:

1. Ik heb een externe harde schijf (usb) en ik zou Ubuntu graag hierop installeren omdat ik niet genoeg schijfruimte meer heb op mijn ingebouwde harde schijf. Zou het dan nog snel genoeg gaan en is dat compatibel als ik hem ontkoppel?

Als ik hem installeer op die harde schijf, kan ik dan die harde schijf nog gebruiken om andere documenten op te slaan?

3. Als ik hem wil verwijderen, gaat dat dan gemakkelijk of is dat moeilijk te doen?