Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: extern harde schijf gebruik.....  (gelezen 4988 keer)

Offline Jeroen

• Lid
extern harde schijf gebruik.....
« Gepost op: 2008/04/27, 17:55:18 »
beste allemaal.....

ik heb een manier gevonden die snel en simpel is alleen moet je 5 tellen superuser zijn....

nadat ik mijn dane elec usb schijf had geformateerd via partition editor wilde ik er mee aan de slag maar had geen rechten.....

nadat forum lid eendje me in de ( hele welkome) chat een eind op weg had geholpen kwam ik tot het volgende:

nadat je je schijf geformateerd hebt ( in mijn geval EXT3) met partiton editor
staat in buntu zelf onder administration

dan ga je naar de terminal en tikt in gksudo nautilus
( voor de gene die het niet weten over Gksudo oftewel superuser PAS OP !!!)

dan kom je in nautilus zoek dan naar file system en dan Media...
klik in media op je disk ( zorg uiteraard dat ie mounted is)

rechtermuisklik eigenschappen en rechten als het goed is staat er bij owner een streepje verander dat in je naam die je aan je pc hebt gegeven in mijn geval jeroen... verander verder niets zo zou het moeten werken

als iemand zo vrij wil zijn om dit in de wiki te plaatsen dan mag dat

Groeten Jeroen

Offline Dave

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/17, 18:27:51 »
zo heb ik ook de rechten aan mnezelf gegeven met m'n nieuwe usb backup schijf maar kan die nog steeds niet gebruiken.
En het moet zo zijn dat ik die schijf op elke willekeurige computer kan gebruiken.
En niet alleen als root.
Als ik ergens installeer wil ik ook eerst een backup kunnen maken van eea.
Geen idee hoe ik dat dan met de vorige(accuut gesneuvelde)schijf gedaan had, volgens mij ook gewoon met gparted.

Beetje vreemd eigenlijk, heb het met de gparted schijf gedaan en als je weer opgestart hebt is het alleen als root te gebruiken.
wat nu denk je dan.
maar fat van maken ipv ext3 of via een windows machine laten formateren?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/18, 12:12:48 »
Heb je het hier over de laatste Ubuntu, Hardy Heron? In Hardy is dat niet nodig. Een externe schijf wordt automatisch aangekoppeld met eigenaar root en lees/schrijfrechten voor iedereen. Uiteraard worden op een externe ext3 schijf wel de correcte permissies ingesteld voor directories en bestanden die je creƫert.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/18, 23:16:26 »
nee de voorlaatste maar het aankoppelen is geen probleem en met sudo nautilus werkt het wel maar wil gewoon als gebruiker die schijf gebruiken en ook zo op een andere pc kunnen gebruiken met schrijf rechten.
Vind het zo vreemd want de oude schijf kon ik wel gewoon gebruiken en ook met gparted toen aangemaakt.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/19, 20:12:25 »
Dat ik na jaren suse en nu ruim een jaar Ubuntu dat niet voor elkaar krijg.
neem nog maar een biertje.

ps
alleen de reactie van mijn vrouw al als dat straks toch via haar windows laptop zal moeten ......

Offline Dave

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/20, 10:49:46 »
vraag niet hoe het kan maar profiteer er van.
vanmorgen na het opstarten was de usb schijf ineens beschrijfbaar als gewone gebruiker.
was juist van plan om die vandaag dan maar even aan een windows machine te hangen. Daar kreeg tie schrik van natuurlijk.