Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: User account instellen op alleen gebruiks rechten  (gelezen 695 keer)

Offline krommenek

• Lid
User account instellen op alleen gebruiks rechten
« Gepost op: 2008/05/14, 23:30:25 »
Hoi,

heb een PC met 8.04 geinstalleerd.

De bedoeling is dat het een MP3 speler wordt voor de plaatselijke tennisclub en waar men dan ook nog een inetrnetsite op kan bezoeken via firefox.
Heb een extra user gemaakt.
Nu wil ik deze rechten van deze user zo instellen dat deze niet meer kan dan firefox starten en gebruiken voor internet en ultramixer draaien. (ultramixer is een dj programma).

Ik wil dan ook graag dat voor dit account alle menuś verdwijnen en dat  niets kan worden verwijderd. Ook het kopieren van en naar de PC moet geblokkeerd worden.

Kortom alleen de PC aanzetten en de muziekspeler starten en firefox gebruiken dat is alles wat dit account zou mogen. Beheer doe ik dan onder een ander account.

Wil het zo hebben omdat anders iedereen maar gaat aanklooien met zo'ń PC en is deze binnen de kortste keren om zeep geholpen.

Ik laat de ultramixer al starten via een sessie regel die ik gemaakt heb, maar de rest wil niet lukken om e.e.a. uit te schakelen.

Of is het mogelijk om de mp3 spelen en Firefox buiten de GDM om op starten, maar dan heb je geen grafische omgeving denk ik.

Wie kan mij helpen en wat hints geven.

Greetz,
Eric

Offline rja

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/15, 00:55:39 »
Je zou naar KDE Kiosk Mode kunnen kijken.

http://developer.kde.org/documentation/tutorials/kiosk/index.html

Er zit een insteltool in de repository.

Geen ervaring mee.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/15, 18:41:24 »
Je geeft de user uiteraard minimaal rechten. Je maakt het zoekpad voor applicaties leeg. Verder kan je de desktop zo instellen dat geen terminal kan gestart worden, en dat enkel de programmas die je wil in het menu verschijnen. Als je dan ook het editen van menuitems "disabled" (misschien kan dat oor het configuratiebestand op read only te zetten), dan kom je, denk ik, al een heel eind, zeker genoeg "to keep the honest user out".

Offline krommenek

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/15, 21:06:22 »
Citaat
Als je dan ook het editen van menuitems "disabled" (misschien kan dat oor het configuratiebestand op read only te zetten), dan kom je, denk ik, al een heel eind, zeker genoeg "to keep the honest user out".
Mooi, maar hoe heet deze file en waar vindt ik hem?

Groet,
Eric