Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Start en log-out icoon wijzigen: UITLEG  (gelezen 3226 keer)

ghih

• Gast
Start en log-out icoon wijzigen: UITLEG
« Gepost op: 2008/04/02, 01:33:57 »
Ubuntu gebruikers,

aangezien iemand mij vroeg om even kort uit te leggen hoe je de start en log-out knop wijzig, open ik even deze topic om dit uit te leggen.
Ik wil er even bij zeggen dat:
- Ik gebruik maak van ubuntu 7.10
- Ik dit toepas op gnome, voor KDE/xfce heb ik geen idee
- Ik weet als je fout knoeit en ik bedoel dan knoeien, je desktop kan verkl******
- Ik niet verantwoordlijk ben voor hetgeen jij doet
- Je altijd een backup moet maken van het bestand in kwestie (ik leg die nog wel uit)
- Je deze stappen volgt, NORMAAL alles goed verloopt, ik geef GEEN garantie.

de stappen:

Het voorbereidingswerk.
- Zorg dat je een icoon voor je start hebt en/of voor je log-out (groote 128x128 pixels en zet deze op je bureaublad
- Noem het icoontje voor je start "start-here.png", neen geen jpg, gebruik png.
- Noem het icoontje voor je log-out "system-log-out.png", en neen geen bmp, PNG :)

1. Ik veronderstel dat je de naam van je icoon theme weet (onthoud dit, weet je dit niet dan kan je dit terug vinden via voorkeuren -> uiterlijk -> customize -> tab icons)

2. ga naar home/gebruikersnaam/.icons/DeNaamVanJeIcoonTheme/resolutie (resolutie, maakt niet uit welke, maar neem de grootste voor het gemak)

3. Voor de start knop
3a. Ga naar de map genaamd "places", indien deze niet bestaat maak deze dan aan.
3aa. Indien deze map bestaat, kan/mag/moet je hiervan een backup maken voor het geval dat.
3b. Kopieer hierin je icoontje "start-here.pgn" en zeg ja als em vraagt of je over het origineel wilt plakken
3c. Herhaal stap 3 voor alle andere mappen met een andere resolutie (vb. /home/JOS/.icons/Icoontjestheme/128x128, /home/JOS/.icons/Icoontjestheme/64x64, .....

4. Voor de log-out knop
4a. Ga naar de map genaamd "actions", indien deze niet bestaat maak deze dan aan.
4aa. Indien deze map bestaat, kan/mag/moet je hiervan een backup maken.
4b. Kopieer hierin je icoontje "system-log-out.png" en zeg blablabla
4c. Herhaal stap 4 voor alle andere mappen met een andere resolutie.

5. Open je favoriete tekst editor
5a. Maak hier voor de veiligheid toch maar even een backup van het bestand dat hieronder vermeld staat want hier word het even crusiaal.
5b. Open hierin het bestand /home/gebruikersnaam/.icons/IcoonTheme/index.theme
LET OP: INDIEN JE BIJ STAP 3 en/of 4 GEEN MAP HEB GECREEERD DAN MOET JE STAP 5c en 5d NIET DOEN.
5c. De 3 of 4 lijn begint met Directories en dan een hele resem resoluties, dit is wat wij nodig hebben, indien je een map hebt met resolutie 128x128 dan schrijf je dit achter de laatste "Directories" en dan schrijf je 128x128/places (voor de start) en 128x128/actions (voor de log-out) en dit doe je voor elke resolutie in dit bestand (vb. heb je ook nog een map met resolutie 64x64 dan schrijf je "64x64/places, 64x64/actions" (LET OP dat je de juiste resolutie gebruikt en dat je places of/en actions erachter schrijft, indien je de log-out knop niet veranderd schrijf dan geen actions)
5d. In dit zelfde bestand scrol je gans naar beneden, druk je 2maal op enter en voeg je de volgende lijn toe.
(voor de start knop)

[128x128/places]
Size=128
Context=Places
Type=Threshold

(voor de log-out knop)

[128x128/actions]
Size=128
Context=Actions
Type=Threshold

JE DOET DIT VOOR ELKE RESOLUTIE DIE JE HEBT, en je wijzigd de lijn size eronder mee met de resolutie.

Je slaat dit bestand op en je log je uit en opnieuw in en VOILA.

Vragen, opmerkingen, verbeteringen, post maar.

Andy

Quatroking

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/02, 01:39:53 »
Werkt dit ook met 256X256 iconen?

ghih

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/02, 02:15:50 »
Dit werkt ook want deze worden zowieso gereschaald in via het index.theme bestand dus geen probleem.

Offline Joop2

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/03, 10:34:20 »
Ik ben zeer benieuwd!
Ga hier op zeer korte termijn mee aan de gang!

Bedankt.

Ps, als anderen het gelukt is; screenshots zijn welkom ;)
“Dream as if you'll live forever, Live as if you'll die tomorrow.”

ghih

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/03, 13:29:17 »
Kan een screenshot van mijn desktop posten als je dat gerust steld :)

Offline Joop2

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/03, 20:52:16 »
Doe eens :P
“Dream as if you'll live forever, Live as if you'll die tomorrow.”

« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/03, 23:14:27 »
Ghih, kan je ook op deze wijze het hoofdmenu symbool wijzigen?
Ik heb namelijk een achtergrond zonder pictogrammen, 1 werkbalk boven bijna doorzichtig met links de hoofdmenu starter, dat symbool met de drie segmentjes(Ubuntu symbool) en deze wil ik of wijzigen van kleur of aanpassen.
Ja, ik hou van minimalistisch. Of moet ik het anders doen?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Valeeva

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/03, 23:32:23 »
Het hoofdmenu icon kun je eenvoudig wijzigen via gconf-editor (starten via terminal).

- ga naar apps/panel/objects en kijk welk object jouw hoofdmenu is (waarschijnlijk bij jou object_0)
- zet een vinkje bij use_custom_icon
- dubbelklik op custom_icon en vul het pad in naar het pictogram dat je wilt gebruiken voor het hoofdmenu. Het bestand mag gewoon in je persoonlijke map staan en de afmeting maakt niet uit. Ik weet niet zeker of alle bestandsformaten werken maar png werkt in ieder geval.

Wat mij echter niet lukt is dat vervelende zwarte naar beneden wijzend pijltje te wijzigen. Dit wordt blijkbaar automatisch over het pictogram heengelegd want het zit niet in het pictogram zelf.

ghih

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/04, 00:29:13 »
bij deze heeft valeeva een ongelooflijk korte/veilige en gemakkelijke manier uitgelegd, hetgeen ik dus anders gedaan heb.
Die zwarte pijl krijg ik dus ook niet weg, maar deze stoort mij dus niet.

http://img151.imageshack.us/img151/9936/screenshotjx8.th.png
screenshot.

Speedboy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/12, 02:11:58 »
Dankje, dit was ik dus al een tijdje aan het zoeken! :)