Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hot Topic  (gelezen 1860 keer)

Offline Merel

• Lid
Hot Topic
« Gepost op: 2008/04/28, 23:32:14 »
Is de 8.04 versie nu meer belastend voor de CPU ?
Ik zit hier gewoon maar met Firefox wat te tijpen en er is anders geen enkele multitask bezig en toch zit de CPU ventilator permanent hoorbaar te draaien, wat met vorige versie niet het geval was.
Met Windows XP hoor ik hem niet eens als er veel programma's draaien.

Wat is het equivalent van de Windows XP "Taskmanager" zodat ik kan controleren waarom eventueel de CPU zo hyperactief is met de Reiger-versie ? Bedankt
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline tabasco

• Lid
Hot Topic
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/28, 23:36:01 »
Typ eens het commando top in een terminal.
Zelf heb ik tracker verwijderd, dit is het indexeer programma van ubuntu.

Offline Merel

• Lid
Hot Topic
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/28, 23:44:13 »
Bedankt tabasco Zal het morgen proberen

Probleemstelling is bevestigd:

- Heb zopas browser gesloten en bleef slechts over met het bureaublad. En toch bleef de ventilator nog zeer hoorbaar (en dus storend) verder draaien.

- Vervolgens herstart in Windows , met als gevolg ... onmiddellijk aangename stilte.

Offline tabasco

• Lid
Hot Topic
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/29, 03:21:33 »
Beste Merel, heb je een notebook? Zo ja, zoek dan eens in google op trefwoorden: hardy fan of zoiets... succes!

Offline Merel

• Lid
Hot Topic
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/29, 18:43:16 »
Beste tabascoHet betreft een gewone desktop PC, waarvan de fan slechts te horen valt bij heel warme dagen of tijdens zware viideosessies. Zal toch even Googlen. Inderdaad men staat mar zelden alleen met een "uniek" probleem.

Niemand hier bij onze forum leden hetzelfde ervaren ?

Hot Topic
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/29, 19:00:48 »
druk eens rechts op het paneel=>toevoegen aan paneel...=>systeembelasting-meter

nu hebt ge een cpu metertje in uw paneel staan (eventueel ook uit te breiden), kijk eens of uw cpu wel degelijk is aan het werken. misschien is het ook gewoon een foute fan-controle.
als het wel degelij kde cpu is die constant hoog is, dan kan "top" wel helpen om te zien wat er precies zoveel cpu vreet.

Offline tabasco

• Lid
Hot Topic
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/29, 19:01:49 »
Citaat van: Merel
Beste tabascoHet betreft een gewone desktop PC, waarvan de fan slechts te horen valt bij heel warme dagen of tijdens zware viideosessies. Zal toch even Googlen. Inderdaad men staat mar zelden alleen met een "uniek" probleem.

Niemand hier bij onze forum leden hetzelfde ervaren ?
Inderdaad...

Maarruh, met een "uniek" probleem sta je altijd alleen... :)

Offline wiert

• Lid
Hot Topic
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/29, 19:38:03 »
Zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/topic/25733

Dit heb ik ook. Bij mij  staat soms (soms ook niet) "Evolution data server 2.22" capaciteit te slurpen.

schoappied

• Gast
Hot Topic
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/29, 19:54:34 »
+1 , zal eens kijken waar het aan ligt...

Offline Merel

• Lid
Hot Topic
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/29, 20:16:20 »
Citaat van: wiert
Zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/topic/25733
Dit heb ik ook. Bij mij  staat soms (soms ook niet) "Evolution data server 2.22" capaciteit te slurpen.
Volgens die topic, is het nog niet zo simpel om die te verwijderen, zonder dat het ganse "meta" pakket meteen ook de laan uit wordt gestuurd.

NunslaughterBedankt voor die interessante tip "systeembelasting". Dat zal vermoedelijk een indicatie geven. Ik moet toegeven dat voor het ogenblik ik er wat tegenop zie om die verdomde Reiger op te starten ! Het werkt al snel op de zenuwen als het met zoveel wind moet gaan. Bovendien .. ik heb een tuinvijver vol met visjes en reigers zijn niet bepaald mijn lievelingen. Hij moet trouwens van de  desktop weg !

Laten we er maar aan beginnen, samen met schoappied en wiert
Er is volgens mij niks mis met onze hardware, wel met de Reiger.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Hot Topic
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/29, 20:40:32 »
Bug in Launchpad is bekend  (in dat andere topic): https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/evolution-data-server/+bug/151536/

Workaround is om via Systeem > Voorkeuren > Sessies "Evolution Alarm Notifier" uit te zetten.

Als dit het probleem is, kun je het vervolg aldaar zien.

Offline Merel

• Lid
Hot Topic
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/29, 21:17:34 »
Heb zopas Ubuntu gestart.
Voorlopige bevindingen (moment opnamen) :
- Na opstarten ... geen geblaas van de ventilator (wet van Murphy !)
- Het is voor het ogenblik zelfs normaal stil, wat voordien telkenmale anders was
- Heb zopas de SYSTEM MONITOR ontdekt. De activiteit van de CPU is veranderlijk.
- Het meest merkwaardige : bij het slepen van dit venster over de desktop zie ik een zeer uitgesproken nasleep (zoals op tafel gelegde spelkaarten). Met de muis een venster laten rondslepen verhoogt onmiddellijk de CPU activiteit enorm.
- Omdat tevens alle lettertekens in de webpagina's van dit forum er nogal verzwakt uitzien, ziet het er naar uit dat de weergave van de fonts niet optimaal gebeurt. Het zou kunnen dat nVidia driversmoeten worden veranderd. Met Gutsy 7.10 waren letters "normaal" weergegeven, zoals ze nu nog steeds te zien zijn onder  Windows, maar niet meer onder de vleugels van Reiger.
- Om dit te typen heb ik al meer tijd laten voorbijgaan dan er voorheen nodig was om de CPU-fan te starten. Nu blijft alles nog steeds stil. Ik begrijp er geen snars van.
- Commando TOP is interessant maar de resultaten kan ik nog niet interpretern, bij gemis aan ervaring hiermee.  Er zijn 122"tasks" , 3 running 177 sleeping en 3 zombies (wat dat ook moge zijn)

Bedankt MarkbaMoet nog gaan verdiepen in de fameuze bug van de andere topic. Zal de workaround alleszins utvoeren.

Last minute : Het verslepen van een venster (zelfs heel intensief) toont geen nasleep ghosts meer ! Begrijp het niet.

Ik laat het voorlopig hierbij want zonder symptomen kan men toch geen verdere analyse meer doorvoeren.

Offline Merel

• Lid
Hot Topic
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/29, 21:46:03 »
De nVidia drivers werden niet ENABLED door de reiger bij de installatie, hoewel met Gutsy  7.10 dat wel had gedaan en er geen enkel probleem was vastgesteld qua fonts weergave.

"Upgrade NOW " link gebruiken is dan misschien toch niet de ideale methode !

Heb de drivers zopas "enabled" en de computer herstart, maar dat maakt geen verbetering. Ik krijg zelf een automatisch bericht van Ubuntu dat de huidige drivers niet worden ondersteund  (het is er trouwens nogal aan te zien !)Enfin, een gekregen paard mag men niet ....

En ... het blijft voorlopig nog altijd stil. Geen ventilatoren te horen.

Evolution Notifier is ondertussen ook buitengewipt.