Dag iedereen,
Eergisteren heb ik KDE4 geïnstalleerd. het systeem is verre van af, maar het ziet er veelbelovend uit.
Buiten alle bugs en problemen die er nog op zitten, heb ik toch wel 1 erg vervelend probleem: bestandsnamen die vreemde tekens hebben (zoals ö bijvoorbeeld), worden niet gelezen door KDE. In de terminal kan dit wel, maar het teken wordt daar vervangen door een vreemd vraagteken. De bestanden of mappen met een vreemd teken in, kunnen niet geopend worden in Dolphin of Konqueror. Ik heb al een aantal bestanden en mappen kunnen hernoemen via de terminal (al had dit geen probleem mogen zijn van in het begin), maar bij sommige lukt dit niet. Bijvoorbeeld: ik heb mijn cd's van Björk op mijn externe harde schijf gezet (fat32) met K3b in Gutsy. Ik heb dus verschillende mappen van Björk staan. Deze kan ik niet hernoemen, omdat in de terminal het vraagteken niet te typen is (het is een vreemd vraagteken). Met de tabfunctie zou het wel kunnen lukken, maar dan mag er maar 1 map van Björk zijn (zijn jullie nog mee).
Ik heb er ondertussen KDE3 terug opgezet, om enkele tekorten van KDE4 op te vangen. KDE3 leest de bestanden en mappen zonder problemen (en zonder vreemd vraagteken in de naam).
Nu mijn vragen: zijn er nog mensen die dit hebben (komt ook voor bij é en andere tekens)? Is hier iets aan te doen, of is het wachten tot KDE4.1?
Veel plezier met Hardy!
Groeten
Steven