Ik heb gisteren voor het heerst Ubuntu 7.10 geïnstalleerd en loop tegen verschillende problemen aan, waar ik al ongeveer een werkdag mee bezig ben om ze op te lossen.
De twee belangrijskte problemen is dat het niet lukt (zo lijkt het) om software te installeren, het andere is dat het me niet lukt een draadloze verbinding met internet te maken. Voor de duidelijkheid heb ik ze per onderwerp op de verschillende forum's gedeeld. Mocht je vermoeden dat het iets met elkaar te maken heeft, het wireless verbindingsprobleem is te vinden onder de titel:
'geen draadloos internet / netwerk manager slaat vast'
Omdat ik zo weinig van Linux / Ubuntu weet, probeer ik alles zoveel mogelijk volgens 'het boekje' te doen, maar daar loopt het al bij de tutorial op deze website mis. De beschrijving hieronder is wellicht nutteloos lang. Ik wilde echter mijn probleem zo gedetailleerd mogelijk beschrijven, aldus de vele letters

Onder 'Documentatie', 'Meteen na de installatie' staat dat ik eerst mijn software moet updaten. Er staan geen instructies bij, maar na wat zoeken, dacht ik dit te doen onder 'system, beheer, update-manager'. Met mijn wired internetverbinding die zeker werkt (met firefox kan ik websites bezoeken) komt er bij 'check' kort een 'downloading package information' '6/6' in beeld en zegt hij daarna dat mijn system up to date is, en downloads niet noodzakelijk zijn. Let wel: ik heb dus sinds mijn installatie vanaf CD-Rom geen update gedaan/kunnen doen.
zodra ik met 'application, add/remove' (ook gek, sommige dingen zijn in het Nederlands, andere in het engels) stap 5 uit de tutorial: '5. Installeer de multimedia-ondersteuning' uit te voeren, doet er zich iets vreemds voor. Na het zoeken onder 'mp3', wil ik Gstreamer' aanclicken, dan komt het bericht 'confirm installation of restricted software' in beeld. Na bevesiging krijg ik het bericht 'the list of applications is not available' in beeld. Wanneer ik op 'refresh' druk krijg ik precies hetzelfde venster als bij de update van mijn systeem, een heel kort: 'downloading package information' '6/6' in beeld. Het vreemde is, dat er daarna geen vinkje voor 'gstreamer' staat en de button 'apply changes' grijs is. Het opniew aanclicken van het vakje, levert dezelfde stappen op en leidt dus niet tot de mogelijkheid daadwerkelijk software te installeren.
Het lukt dus overduidelijk nog niet om nieuwe software te installeren. Ik begin echter ook te twijfelen of het wel gelukt is Ubuntu en haar programma's up te daten. De Open Office versie is bijvoorbeeld niet van de (verouderde) standaardversie 2.3 geupdate. Ik zou graag updaten, maar het pakket dat ik van de website heb gedownload (oude windows stijl) geeft geen '.deb' bestand aan, alleen een 'update' 'shellscript'. Een dubbelclick levert alleen een 'do you want to run "update" or display its contents?' op. Zowel met de button 'run' als 'run in terminal' gebeurt er niets. Dezelfde mogelijkheid kreeg ik toen ik (met nog veel minder kennis dan nu) gisteren een linux-VPN client voor mijn wireless verbinding op de universiteit wilde installeren. Dubbelclicken leidt tot het bij Open Office beschreven proces en dus niet tot installatie van het gewenste programma.
Het zou uiteraard heel erg goed kunnen dat ik iets over het hoofd zie, of het totaal verkeerd aanpak, maar aangezien de baby-stapjes van de tutorial niet bij mij lukken, vermoed ik dat er toch ook nog iets anders aan de hand is.
Ik hoop dat ik deze problemen kan oplossen: ubuntu met een verouderde open office, geen mogelijkheden software te installeren en zonder wireless internet is toch wat teleurstellend.