Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unmounten Externe Harddisk  (gelezen 616 keer)

Unmounten Externe Harddisk
« Gepost op: 2008/04/13, 22:06:46 »
Hallo,
Ik zou graag het volgende voor elkaar willen krijgen bij het afsluiten:

Wanneer Ubuntu wordt afgesloten dan neem ik aan dat het systeem volgens een bepaald programma afsluit.
Ik weet inmiddels wel te vinden waar de opstartmappen staan maar waar vind ik de afsluitmappen?

Ik wil de volgende regels aan het afsluiten toevoegen zodat mijn externe hardisk automatisch wordt ontkoppeld.
Natuurlijk weet ik wel dat ik dit handmatig en in de terminal kan doen maar ik zoek juist naar een oplossing om dit automatisch te doen tijdens het afsluiten, alleen mijn kennis is nog niet zo ver dat ik de juiste map en programma heb gevonden.

de regels: sudo umount/media/

Wie weet het wel, dank is GROOT.
Groetjes, Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Unmounten Externe Harddisk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/14, 08:38:38 »
Opstart en afsluit scripts staan allemaal in /etc/init.d. Deze worden vervolgens gesymlincked vanuit /etc/rc.d. Het nummer geeft het runlevel aan waarin de gesymlincked scripts worden uitgevoerd. Als je je systeem gewoon opstart is dit 2. Als je opstart in rescue modus is dit 1. In deze folders, bijv /etc/rc2.d staan links zoals Sscript en Kscript. S geeft aan dat dit wordt uitgevoerd bij het opstarten. K geeft aan dat dit wordt uitgevoerd bij het veranderen van runlevel, dus bijvoorbeeld bij het afsluiten. Het nummer geeft gewoon de volgorde aan, hoe hoger het nummer, hoe later het script wordt uitgevoerd.
Lijkt allemaal ingewikkeld, maar bekijk het eens op uw systeem en je zal er veel uit leren.
Sowieso worden alle schijven, ook die die automatisch gemount worden bij het inpluggen van externe media, ge-unmount bij het afsluiten. Dus als je een externe schijf aankoppelt of je stopt een CD/DVD in je DVD lezer, dan worden deze automatisch ge-unmount bij het afsluiten. Dus het is niet nodig om hier zelf scripts voor te schrijven.