Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen geluid bij Flash in Firefox.  (gelezen 7192 keer)

Degine

• Gast
Geen geluid bij Flash in Firefox.
« Gepost op: 2008/04/25, 20:58:32 »
Hallo!
Ik heb vandaag voor het eerst Ubuntu geinstalleerd, al een tijd bekend via de live-cd versie en nu met de nieuwe 8.04 & Wubi een stapje verder gegaan. Met de nieuwe ontwikkelingen op Linux gebied hoop ik  in de loop der tijd volledig over te kunnen stappen nu XP bejaard raakt en Vista ehm.. ja.. daar zeg ik maar niets over. Bijna alles tot nu naar tevredenheid. Ik heb echter 1 probleem ik krijg geen geluid bij het afspelen van flash filmpjes.

Ik heb al gezien dat dit waarschijnlijk het zoveelste topic is over dit onderwerp. Ik wilde ook nog op dit forum gaan zoeken, maar de zoekfunctie gaf een foutmelding:
Warning: Unknown: failed to open stream: Permission denied in Unknown on line 0

Fatal error: Unknown: Failed opening required '/var/www/forum.ubuntu-nl.org/search.php' (include_path='.:/usr/share/php:/usr/share/pear') in Unknown on line 0

In ieder geval, ik heb al heel wat manieren geprobeerd het op te lossen, maar het lukt maar niet. Voor de duidelijkheid zal ik even de geprobeerde oplossingen hieronder plaatsen:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=58691
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=3446685
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=537070
http://www.macewan.org/2006/06/01/howto-firefox-flash-video-sound-on-ubuntu-linux-dapper/

En een veelbelovende:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=590989

" Re: Gutsy Firefox Flash no sound
None of these ideas worked for me, but I found one that does. First, go to Synaptic and download all of the Pulse Audio packages, including libpulse-dev,build-essential, libsed0-dev, and libssl-dev. You'll need all that for what I will tell you to do. Pulse Audio is not installed by default, but I believe it should be for this problem alone. It picks up where ESD leaves off. If you have problems hearing your system sounds, pulse audio will help that too. Next, click on the following link to get the tarball you need to install, to get audio in Flash to work.
https://svn.revolutionlinux.com/MILL...rt-1.2.tar.bz2
Open with 'file-roller" default and extract this to your home folder. Next in a terminal, type the words "cd libflashsupport-1.2", then hit enter key.. Then simply type the words "make sudoinstall" and hit the enter key again and type your password in when it prompts you to, hit enter again. Finally, click out of the terminal, open Firefox and go to Youtube or any other place that has a flash video, you should be able to hear it now. Sorry about the compile 101 jargon, I just want to make sure any Ubuntu newbie can do this and maybe learn something in the process. One more thing to mention, the link I supplied is from the pulseaudio.org website. It's very hard navigating to where this link is on their website, so I made it easier.
Last edited by tvphil; November 1st, 2007 at 09:22 AM."

Leide tot dit:
degine@degine-desktop:~$ cd '/home/degine/libflashsupport-1.2'  
degine@degine-desktop:~/libflashsupport-1.2$ make sudoinstall
gcc -fPIC -shared -O2 -Wall -Werror  -lpthread -DLIBDIR=/usr/lib \
   -DALSA_INTERNAL  -DPULSEAUDIO -DLIBPULSEPATH='"/usr/lib/libpulse-simple.so.0"' -DESD -DLIBESDPATH='"/usr/lib/libesd.so.0"' \
   -DOSS -DOPENSSL -lssl  \
   flashsupport.c -o libflashsupport.so
flashsupport.c:225:17: error: esd.h: No such file or directory
flashsupport.c:290: error: expected ‘)’ before ‘format’
flashsupport.c: In function ‘FPX_SoundOutput_Detect’:
flashsupport.c:476: error: ‘FPX_esd_play_stream_fallback’ undeclared (first use in this function)
flashsupport.c:476: error: (Each undeclared identifier is reported only once
flashsupport.c:476: error: for each function it appears in.)
flashsupport.c: In function ‘ESD_FPX_SoundOutput_Open’:
flashsupport.c:1251: error: ‘ESD_DEFAULT_RATE’ undeclared (first use in this function)
flashsupport.c:1253: error: ‘ESD_BITS16’ undeclared (first use in this function)
flashsupport.c:1253: error: ‘ESD_STEREO’ undeclared (first use in this function)
flashsupport.c:1254: error: ‘ESD_STREAM’ undeclared (first use in this function)
flashsupport.c:1254: error: ‘ESD_PLAY’ undeclared (first use in this function)
flashsupport.c:1255: error: ‘esd_format_t’ undeclared (first use in this function)
flashsupport.c:1255: error: expected ‘;’ before ‘format’
flashsupport.c:1263: error: ‘format’ undeclared (first use in this function)
cc1: warnings being treated as errors
flashsupport.c:1271: warning: implicit declaration of function ‘FPX_esd_play_stream_fallback’
make: *** [libflashsupport.so] Error 1
degine@degine-desktop:~/libflashsupport-1.2$

Waar ik niks van snap. Misschien is het omdat ik libsed0-dev niet kan vinden met de synaptic pakketbeheerder... ik heb geen flauw idee...

Daarnaast heb ik ook nog alle door firefox aangeboden varianten van flash plugins geprobeerd, maar dit hielp ook niet.

Weet iemand nog een oplossing voor dit probleem (welke ik als beginnende linux gebruiker kan volgen)? Of licht het er gewoon aan dat de bij 8.04 geleverde Firefox een beta is en het momenteel gewoon niet kan?

Offline BlackBurn

• Lid
    • http://www.robmaas.eu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/26, 08:34:14 »
Wat je zou kunnen proberen, omdat FF3 inderdaad nog in Beta fase is, om FireFox 2 te installeren, deze zit nog in de softwarepaketten.

Echter blijft het wel raar heb er bij mij nml. geen last van. Het is een poging waard denk ik. Komt het probleem verder maar op 1 bepaalde site voor of op meerdere?
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Offline Mij

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/26, 11:51:56 »
Het kan ook eraan liggen dat pulseaudio niet helemaal goed werkt, sluit eerst alle andere programma's af, werkt flash-geluid dan wel?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/26, 11:53:49 »
Je maakt het jezelf veel te moeilijk.   :-)

Kijk hier eens:
http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux

Degine

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/26, 14:02:35 »
Citaat van: doan
Het kan ook eraan liggen dat pulseaudio niet helemaal goed werkt, sluit eerst alle andere programma's af, werkt flash-geluid dan wel?
Helaas, dit werkt niet.

Citaat van: pjotr123

Kijk hier eens:
http://computertip.googlepages.com/mult … buntulinux
Ik heb alle instructies gevolgd en een heleboel pakketten geinstalleerd, nog steeds geen succes. =(

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/26, 14:36:39 »
Draai je soms 64-bits?

Met 32-bits heb je dit soort problemen namelijk normaliter niet.

Degine

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/26, 15:12:20 »
Draai je soms 64-bits?

Met 32-bits heb je dit soort problemen namelijk normaliter niet.
Daar licht het helaas niet aan, ik heb wel AMD 64-bit hardware, maar gewoon de i386 geinstalleerd.

Degine

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/28, 13:23:55 »
Voor het geval het nuttig is zal ik nog wat extra informatie vermelden:

Ik via Wubi in de .iso de 32-bit versie van 8.04 geinstalleerd.
Ik heb vóór de installatie (om problemen te voorkomen) mijn interne geluidskaart uitgezet via de BIOS en gebruik nu een USB Creative Soundblaster Live 24-bit External. (Toen ik eerder RC1 probeerde werd mijn interne geluidskaart als primaire gezien en dit was niet de bedoeling, ik kan wegens praktische redenen mijn boxen niet op deze aansluiten.)

In alle overige applicaties werkt het geluid wel goed al is het maar 2.1, terwijl ik een 5.1 set heb. Dit schijnt aan de ALSA drivers te liggen.
Flash filmpjes die afgespeeld worden buiten Firefox hebben ook gewoon geluid.
In Opera werkt flash helemaal niet.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/30, 17:17:32 »

Kijk hier eens:
http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux
En dan adviseer ik je aan het einde van de rit de

totem-mozilla - Totem Mozilla plugin

te verwijderen.

sudo apt-get remove totem-mozilla

Mijn ervaring is dat die in een aantal gevallen de mplayer-plugin in de weg zit en er vervolgens bij een aantal formaten video geen geluid meer te horen is.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Nassara

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/15, 11:31:41 »
Ik heb hetzelfde probleem - alle voorgaande tips geprobeerd en geen resultaat; geen geluid meer bij YouTube-filmpjes in Firefox. Enkel indien ik de "mediaplayer connectivity" wil installeren, dan krijg ik de melding dat deze geschikt is voor een oudere versie van FF. Enige verdere tips?

Offline ubby

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/15, 11:34:05 »
Heb je alleen geen geluid in Flash of helemaal geen geluid?

Offline Nassara

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/15, 11:40:15 »
Amarok geeft geluid, en de systeemgeluidjes werken - geen geluid bij het afspelen van filmpjes in youtube

Offline Nassara

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/15, 11:43:15 »
En  Radiostream via FF werkt eveneens...

Offline Nassara

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/15, 11:54:06 »
Amarok geeft geluid, en de systeemgeluidjes werken - geen geluid bij het afspelen van filmpjes in

Offline ubby

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/15, 12:03:45 »

Offline Nassara

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/15, 12:55:18 »
Neen, brengt geen verandering in de zaak...

Offline Nassara

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/15, 13:52:43 »

Offline shappie

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/15, 14:42:45 »
Degine: Is het al gelukt?

Zo niet dan wil ik je wel proberen verder te helpen aangezien ik hetzelfde heb gehad pas. Ik had 2 geluidskaarten (onboard en pci kaart) en youtube gebruikte de verkeerde (flash eigenlijk). Nou weet ik niet of jij 2 kaarten hebt? Om dit te zien kan je deze commando's voor mij in de terminal plakken en de uitkomst hier neerzetten:

cat /proc/asound/cards

cat /proc/asound/modules

cat /etc/modprobe.d/alsa-base

Grt Shappie
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline Nassara

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/15, 18:00:15 »
Bedankt - maar het is intussen inderdaad gelukt - zie twee vakjes hierboven ;-)

Bedankt voor de hulp!

Degine

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/17, 16:37:29 »
Citaat van: Nassara
Met installatie van deze : http://sendderek.wordpress.com/2007/10/20/how-to-fix-the-no-sound-issue-in-firefox-flash/
is het probleem van de baan...
Bedankt, dat hielp bij mij ook. Het geluid is een beetje zacht en ik moet de volume knop vrij hoog zetten voor geluid bij flash in Firefox, maar het werkt.

Ik hoop dat de volgende installatie van Ubuntu toch wat completer is. Ik heb deze review gelezen:
http://www.techsupportalert.com/review-ubuntu-hardy-heron.htm

En die is wel erg negatief, maar ik ben het met sommige punten wel mee eens. Het kost onnodig veel moeite om alles goed draaiende te krijgen. Ik snap best dat sommige linux gebruikers het liefst zo'n kaal mogelijke versie willen met puur opensource, maar het is makelijker als alles gewoon werkt.

Bij mij werkte mijn wireless kaart wel meteen, en ik kan ook meteen office documenten openen, maar om een filmpje te bekijken moet ik eerst codecs downloaden, om geluid te krijgen bij flash moet ik eerst door bergen met oplossingen worstelen, om desktop effects te krijgen moet ik eerst een het gebruik toestaan van videokaart drivers. Wil ik dan nog de beroemde beryl gebruiken moet ik nog extra programma's downloaden en instellingen wijzigen.

De meeste mensen willen die moeite niet doen als ze Ubuntu testen. Als het niet snel lukt stoppen ze naar een paar minuten en rennen snel terug naar Windows. Het is mooi dat je nu bij Ubuntu bijna geen terminal meer hoeft te gebruiken, maar Linux is op deze manier nog niet klaar om Windows voor de meeste mensen te vervangen. Bij Windows werkt ook niet alles meteen, maar de meeste mensen gebruiken het al en het hoeft zich niet te bewijzen.

Maar goed bedankt voor de hulp allemaal, ik laat Ubuntu mooi geinstalleerd om te zien of ik er wat meer mee kan.

Offline mono

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/17, 23:35:50 »
Beryl bestaat niet meer de nieuwe naam is compiz fusion en die zit gewoon standaard in Ubuntu vanaf 7.10.

Dat alle codecs niet standaard in het systeem zitten heeft te maken met licenties. De restricted drivers is wel een goede functie, tis namelijk beter om geen closed source drivers te gebruiken maar als die nog niet goed werken of niet beschikbaar zijn is het best makkelijk om deze te installeren voor ubuntu via restricted drivers.

Ik denk dat het ook niet een doel is om echt Windows te vervangen. Ik zie GNU/Linux niet als een windows-vervanger, meer als een alternatief.