Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub Kernel panic  (gelezen 1180 keer)

botje69

• Gast
Grub Kernel panic
« Gepost op: 2008/04/13, 09:37:18 »
8 x de pc opgestart. Het is een dual boot met Vista en Ubuntu. Ik kreeg een zwart scherm met een hoop technische kreten en onderaan stond "Kernel panic- not syncing: Attempted to kill init!"
Ik heb een Packard Bell met een 500 GiB harde schijf, die als volgt is ingedeeld:
Vrij 1 MiB  (???)
/dev/sda 1 ntfs 8 GiB  Boot (is volgens mij de verborgen partitie voor de recovery van vista)
/dev/sda 2 ntfs 233 GiB
/dev/sda 3 ntfs 78 GiB
vrij 5 MiB (???)
in GParted staat bij /sda 1 tm 3  een geel driehoekje met uitroepteken.
"Status Niet aangekoppeld met als waarschuwing "Kan de inhoud van het bestandssysteem niet lezen! Hierdoor zijn sommige acties uitgeschakeld."

/dev/sda4 extended 146 GiB
/dev/sda5 ext3     / 141 GiB boot
/dev/sda6 linux-swap 5 GiB

Toen ik een week of 4 geleden Ubuntu voor het eerst wilde installeren heb ik per ongeluk de installatie afgebroken. Gelijk weer opnieuw geïnstalleerd.
Bovenstaande melding kreeg ik toen al af en toe, maar het wordt steeds moeilijker om naar Ububtu toe te gaan.
Heeeeeel graag een oplossing voor dit probleem, die hopelijk duidelijk is voor een newbie.
Groeten André

Offline jan11000

• Lid
Grub Kernel panic
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/13, 14:56:31 »
Wat is er in de recovery mode?
Wat heb je als laatste geupdate of gewijzigd, is het hierna mis gegaan?

botje69

• Gast
Grub Kernel panic
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/13, 15:41:47 »
In de recovery mode start hij gewoon op tot nu toe, ik weet alleen niet wat ik dan kan doen (newbie hè). Het onstabiele opstarten doet hij al sinds de installatie van Ubuntu, alleen vandaag was het wel heel erg, acht keer herstarten.

Groeten André

Grub Kernel panic
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/13, 16:55:29 »
Het eerste wat je moet doen is zelf niet in paniek raken. Heb je onlangs een update gedaan? Als je ook een nieuwe kernel hebt, kan je als eerste Grub opnieuw installeren via de Live cd of Super Grub cd. Staat bij de documentatie hoe je dat doet.
Heb je ook al gekeken met de zoekfunctie van het forum op Kernel panic?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Grub Kernel panic
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/13, 19:17:18 »
Init start, dat betekent dat de initrd waarschijnlijk in orde is en dat de drivers voor de schijf goed geladen worden.

Probeer eens in recovery mode te starten en typ: startx. Normaal gezien zou je nu een gnome-sessie als root-gebruiken moeten krijgen (dus je kan alles veranderen zonder sudo). Let dus goed op. Ik zou zeggen "Probeer de oorzaak te vinden", maar ik dat is nogal technisch. Zou je een lijst met bestanden in /boot kunnen geven?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

botje69

• Gast
Grub Kernel panic
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/13, 22:07:04 »
/boot/grub
/boot/abi-2.6.22-14-generic
/boot/config-2.6.22-14-generic
/boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
/boot/initrd.img-2.6.22-14-generic.bak
/boot/memtest86+.bin
/boot/System.map-2.6.22-14-generic
/boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic

Dit is de inhoud van "boot".

Ik heb hem ook opgestart in de recovery mode, ik wilde aMule starten maar kreeg gelijk de melding:
"User Switcher" has quit unexpectedly.

André