Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vier speakers setup  (gelezen 1068 keer)

Klaasvaak

• Gast
Vier speakers setup
« Gepost op: 2008/03/28, 13:21:43 »
Goedemiddag.
Op mijn windows-configuratie had ik mijn geluid via vier speakers op mijn  Creative Labs SB Audigy LS. Weet iemand hoe ik dat kan configureren via Ubuntu? en dan ook zo dat mijn muziek uit alle vier de speakers komt. Bij voorbaat dank,

Klaasvaak

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Vier speakers setup
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/28, 13:53:37 »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Vier speakers setup
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/28, 14:05:47 »
Dubbelklikken op het luidspreker icoontje op het bovenste paneel geeft hetzelfde effect als alsamixer gebruiken.
Je kan dan bij bewerken>voorkeuren surround en dat soort opties aanvinken.
Hierna heb je extra schuifbalken waarmee je de voorste en achterste speakers kan regelen.

Klaasvaak

• Gast
Vier speakers setup
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/28, 15:16:53 »
Dit is een plaatje van mijn alsa-mixer settings. Naar mijn idee zou hij het nu moeten doen.

Misschien is het probleem wel dat het geluid er wel heen kan, maar niets het erheen stuurt? zou het kunnen dat bijvoorbeeld exaile of vlc verkeerd ingesteld staan, waardoor er niets naar de achterste speakers wordt gestuurd? de voorste twee hoor ik namelijk wel.
en zo ja, hoe los ik dat op?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Vier speakers setup
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/28, 19:41:31 »
@Johanvd: alsamixergui geeft vaak meer schuifjes te zien dan alsamixer in de werkbalk.

@Klaasvaak: niet alle schuifjes zijn in beeld: onderaan zit een schuifbalk die nog naar links kan, zo te zien. Maak alsamixergui eens schermvullend?

Het is een kwestie van experimenteren met schuifjes, terwijl je een muziekbestand afspeelt.

Klaasvaak

• Gast
Vier speakers setup
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/29, 11:52:43 »
Daar links van zit nog IEC958 dingen en de mic, line in en phone.

Wat is dat IEC? heb ik dat nodig? heeft mijn geluidskaart dat überhaupt?

Welk schuifje ik ook open zet, ik krijg geen geluid uit de achterste speakers. Zelfs niet als ik alles open zet, al is dat afgeraden.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Vier speakers setup
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/29, 11:58:19 »
Hier is mijn configuratie, ik heb ook 4 speakers:

Klaasvaak

• Gast
Vier speakers setup
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/29, 14:55:00 »
Daar heb ik blijkbaar niets aan, ik heb nu een poging gewaagd het ook zo in te stellen, maar er komt nog steeds geen geluid uit de achterste speakers. Zijn er misschien programma's die dit kunnen emuleren ofzo?

Edit:
ik heb dit gedaan, en daar kwam dat wat eronder staat uit
$ speaker-test -Dplug:surround51 -c6 -twav

speaker-test 1.0.14

Playback device is plug:surround51
Stream parameters are 48000Hz, S16_LE, 6 channels
WAV file(s)
Rate set to 48000Hz (requested 48000Hz)
Buffer size range from 32 to 16384
Period size range from 16 to 8192
Using max buffer size 16384
Periods = 4
was set period_size = 4096
was set buffer_size = 16384
 0 - Front Left
 4 - Center
 1 - Front Right
 3 - Rear Right
 2 - Rear Left
 5 - LFE
Bij Front Left, Front Right, Rear Right en Rear Left hoorde ik iets. Dit betekent dat mijn volume's open staan, maar hoe krijg ik programma's nu zo ver dat ze daar ook daadwerkelijk gebruik van maken?

Ik ben iets verder met uitvinden hoe het zit. Mijn achterste speakers zitten in een andere ingang, daarom moet ik bij system > voorkeuren > geluid selecteren welke output ik gebruik. Die stond eerst op "ca0106", slechts één van de uitgangen. Ik heb hem nu op ALSA gezet, maar heb nog steeds geluid uit alleen de voorste twee speakers.

Weten jullie nu misschien wat ik daaraan kan doeN?