Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na systeemcrash bestanden weg en onverwijderbare map.  (gelezen 728 keer)

Na systeemcrash bestanden weg en onverwijderbare map.
« Gepost op: 2008/03/09, 16:49:43 »
Hallo,

Ik voerde dus een simpel commandootje uit:
tar xf linux-2.6.24.2.tar.bz2Maar toen is m'n muis bevroren en heb ik m'n systeem moeten herstarten via de knop.
Ik kreeg plots de melding dat fsck niet gelukt was en dat ik in een maintenance shell kwam waar ik zelf fsck moest uitvoeren. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb heel wat meldingen gekregen op m'n scherm waarbij ie vroeg of hij een inode moest corrigeren en zo van dat. Overal maar "yes" geantwoordt. Toen moest ie herstarten. Nu zit ik met een probleem.
Ik ging direct kijken of m'n belangrijkste map (/sources) er nog stond. Ja die stond er, maar hij was leeg. En wat erger was, hij kreeg de permissions d-wx-w-r-T en als owner:group 29:17119. Nu ja, rm -rf maar als root zeker? "Bewerking niet toegestaan". Krijg nu wat! Ik ben toch root? Goed, gebruikertje toegevoegd, su-en naar deze gebruiker, rm -rf: "Bewerking niet toegestaan". Ook chmod en chown schijnen niets te willen uithalen.
Verder staat m'n lost+found map nu vol met bestanden zoals #550936 en zo. Dit zullen waarschijnlijk de inode-nummers zijn van de verweesde inodes. Nu, voor zover ik weet, zijn dit allemaal inodes afkomstig uit de map /sources. Dus hoogstwaarschijnlijk zijn dit allemaal m'n broncodebestanden van een stuk of 100 programma's, en je weet hoeveel bestanden er in broncode zitten. Dus moet ik nu die allemaal gaan lezen? Ik denk dat de broncode opnieuw downloaden dan een betere optie is...

Nu, de vragen:
1) Hoe krijg ik die map weg?
2) Hoe krijg ik met zo min mogelijk moeite al m'n broncodes terug op de juiste plaats?
3) [sarcasme]Weten jullie een goed back-up programma?[/sarcasme]

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/11, 16:51:54 »
Als antwoord op je vragen:
1) Sluit een externe harde schijf aan op je computer en maak daar een ext3-paritie op aan. Koppel deze partitie aan op /mnt. Kopieer alles van je vorige schijf naar de externe schijf, voormits je dit als root doet, zal alles uiteindelijk met eigenaar root zijn. Je kan nu de map terug chmodden naar 755. Nu formateer je je eerste partitie met een nieuw ext3-systeem, en daarna kopieer je gewoonweg alles terug naar je oude partitie en mag de externe schijf weg.
2) Je broncodes staan hoogstwaarschijnlijk in mappen, deze blijven ook mappen onder lost+found. Bekijk deze mappen dus en plaats ze terug.
3) Dit weet ik nog niet, ik ben het zelf aan het uitzoeken, want ik heb een soortgelijk probleem gehad.

- SeySayux

EDIT: ik zie dat ik juist m'n eigen post beantwoord heb :)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/11, 20:29:51 »
We zijn niet anders gewend van je, dus kunnen ons de moeite besparen :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D