Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan in via een lamp server een intratnet maken (met php)  (gelezen 1501 keer)

ictboy

• Gast
Hoe kan in via een lamp server een intratnet maken (met php)
« Gepost op: 2008/03/10, 13:39:39 »
Hallo

Ik heb ubutu server geinstalleerd (De nieuwste versie) hij draai nu op de pc. Het is al gelukt om Samba er op te zetten zodat windows ook in de schijf kan kijken.

Maar hoe zorg ik er voor dat ik er ook een intranet kan maken waar ik ook php in kan zetten?

Dan wil ik dat je daar na toe kan gaan d.m.v. de computernaam.

Alle hulp is welkom :)

Groetjes T.om

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/10, 14:33:21 »
Waarchijnlijk bedoel je een LAMP server (Linux Apache MySQL PHP). Die kan je installeren door 'sudo tasksel' in te tikken en dan LAMP server aan te vinken (met spatiebalk).

ictboy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/10, 15:36:15 »
Ik heb ook een lampserver geinstalleerd.

Maar nu wil ik bestanden wijzigen want als ik nu naar de server link (via windows met internet explorer) krijg ik eerst dit te zien:

Index of /
 Name Last modified Size Description

--------------------------------------------------------------------------------

apache2-default/ 20-Nov-2004 14:16  -  

--------------------------------------------------------------------------------

Apache/2.2.3 (Ubuntu) PHP/5.2.1 Server at ubuntu Port 80

En als ik dan op  apache2-default/ klik kan ik hem gewoon openen en krijg ik te zien It Works.

Maar nu zou ik graag willen dat als je naar de browser gaat en de naam invult van de computer dat je dan gelijk een website krijgt te zien.

Ik weet niet of ik het duidelijk heb uitgelegt, als het niet zo is moet je even antwoord geven. dan probeer ik het anders te doen.

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/10, 17:13:48 »
Ah, dan moet je een nieuwe site aanmaken in /etc/apache2/sites-available (je kan vertrekken van de 'default' die daar staat). Vervolgens activeren met 'sudo a2ensite ' en Apache herstarten met 'sudo /etc/init.d/apache2 restart'.

ictboy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/11, 09:23:59 »
Hoe moet ik dit dan doen. Want ik ben een beginner met ubuntu server. Want ik heb er zelf bijna geen evaring mee.

Zou je het misschien met een uitleg kunnen vertellen?

Alvast heel erg bedankt voor je hulp :cool:

Hendrikdegraaf

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/11, 10:17:24 »
Intranet werkt hetzelfde als een website: je zult dus eerst een website moeten hebben voordat je verder gaat. Als je die gemaakt hebt kan de aanwijzingen van Rufus verder opvolgen.

Ik neem aan dat je geen GUI op je server hebt geïnstalleerd (alleen text-interface), je moet dan de website op een andere computer gaan maken. Als je Windows gebruikt is Dreamweaver volgens mij het meest populaire gereedschap. Voor Ubuntu/Linux geloof ik dat Bluefish goed is, maar daar moet je wel aardig wat van HTML codes weten....

Als je inderdaad een Linux/Ubuntu desktop hebt kan je hier even kijken voor beschikbare pakketten om websites mee te maken http://linuxappfinder.com/development/web .

Succes,
Hendrik

EDIT: volgens mij is Quanta makkelijker te gebruiken dan Bluefish!

ictboy

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/11, 11:58:49 »
Het maken van een website kan ik wel, ik kan met html werken en een beetje met php.

En een intranet werk idd het zelfde als een website. ik heb thuis namelijk ook een kleine intranetjes draaien.

Maar verder snap ik niet helemaal wat u bedoelt ? (@ Hendrikdegraaf)

Gr Tom

p.s. ik weet niet of ik het gezegt heb; maar ik draai op ubuntu server dus er staan alleen maar de noodzakelijk dingen op.

Hendrikdegraaf

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/11, 12:09:31 »
Ik zal het nog een keertje proberen uit te leggen:
1. Je maakt ergens een website of gebruikt een website die je al hebt.
2. Kopieer dan de website naar de map /etc/apache2/sites-available. Als je bijvoorbeeld je website op een netwerklocatie hebt staan doe je dit commando:
sudo cp -Rv /[netwerklocatie]/[map_van_website] /etc/apache2/sites-available3. Daarna de commando's van Rulus:
sudo a2ensite
sudo /etc/init.d/apache2 restart
Succes,
Hendrik

EDIT: Als je vanaf een Windows computer de server benaderd kan je PuTTy en WinSCP gebruiken om dingen naar de server te kopieren en om commando's te knippen en plakken. Dan moet je op de server even de SSH server installeren (als je dat nog niet hebt gedaan) 'sudo apt-get install ssh openssh-server'

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/11, 13:44:37 »
Bijna goed, je moet de websitebestanden niet naar /etc/apache2/sites-available kopiëren, maar je moet daar een bestandje maken (je kan vertrekken van de 'default' die er staat) en in dat bestand de map opgeven waar je websitebestanden staan (bijvoorbeeld ergens in /home/).

Hendrikdegraaf

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/11, 13:55:10 »
Excuses! Het is al weer meer dan een jaar geleden dat ik dat voor het laatst heb gedaan! Ik had het even verkeerd onthouden, bedankt dat je het recht hebt gezet.