Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backuppen: doe jij het?  (gelezen 2810 keer)

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Backuppen: doe jij het?
« Gepost op: 2008/03/06, 14:12:46 »
Hoi allemaal,

Het 1001ste onderwerp over backups, maar toch blijft het een noodzakelijk kwaad, iets waar veel te weinig aandacht aan wordt besteed en pas aan gedacht wordt als de gegevens verloren zijn gegaan. Deze voormiddag nog tijdens een groeps examen en -voorstelling (van Windows, maar dat doet er nu niet toe) een systeem in de mist zien gaan: de laatste backup dateerde van enkele dagen na de start van het project.

Ieder systeem kan falen, op welk OS het ook draait. Het is ook mogelijk dat je vorige week een bestand hebt verwijdert wat je nu toch nog blijkt nodig te hebben.

Nogmaals enkele vraagjes aan iedereen:

1/ Om de hoeveel tijd maak jij een backup?

2/ Is dit op dezelfde harde schijf, of een fysiek ander medium (tweede harde schijf, externe schijf, ...)?

3/ Welk programma gebruik je? Rsync, cp, commercieel iets, ...?

4/ Waarvan maak je een backup? Je volledig systeem of enkel de /home map?

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline bwman

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/06, 14:18:48 »
ik maak regelmatig back ups maar dan enkel van mn home map, omdat het ubuntu systeem lekker snel en vlot installeert. op iets meer dan een half uurtje staat alles weer te spinnen. de tijd waarop ik backup is verschillend en hangt een beetje af van hoeveel nieuwe dingen erbij komen op mn home partitie.ik gebruik r sync op een aparte partitie. of ik back  up manueel op een externe harde schijf als er bv enkele mappen foto's bij gekomen zijn.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/06, 14:48:04 »
Er zijn al meerdere topics hierover, bijvoorbeeld deze: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/13167

Offline BlackBurn

• Lid
    • http://www.robmaas.eu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/06, 15:15:28 »
Ik maak elke keer bij het afsluiten een back-up via een simpel script, maar ik wil dit wel graag verder gaan verbeteren, maar ja tijdgebrek :D terwijl het toch een belangrijk iets is.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/06, 16:24:06 »
Ik ben een beetje te onverschillig met backups te maken. Belangrijke data heb ik niet, het enigste waar ik eigenlijk een backup van moet maken zijn de foto's en misschien voor mijn vrouw haar e-mail. Ik ga nu toch eens echt aan de gang met backups maken het zou zonde zijn als ik nog een keer foto's kwijt ben. Ik brand het op een DVD.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/06, 17:51:46 »
ad 1. Twee keer per dag (om 12h en 18h), automatisch
ad 2. Backup gaat naar een tweede harde schijf in dezelfde machine (*)
ad 3. rdiff-backup, cron-job van gemaakt via webmin
ad 4. /home

(*) en geregeld nog een backup van mijn muziek-, werk- en fotomap naar een harde schijf in een tweede machine op het lokale netwerk. Foto's staan ook nog eens op enkele dvd's.

Paranoia? Jazeker! Eén keer een echte crash meegemaakt (schijf op zwart, niet repareerbaar, niets meer te redden, zo'n fijn lvm-volume) en dat overkomt me dus - met wat simpele ingrepen - nooit meer. Ehh, is de bedoeling dus... :-)

Groet, Paul.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/06, 18:46:40 »
Niet vaak genoeg..... Te lui.    :-)

Offline siegi

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/06, 21:01:35 »
Ik draai gewoon wekelijks eens rsync.
Zodat de gegevens vanop mijn laptop gesynchroniseerd worden met mijn desktop.

6op16

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/07, 15:31:21 »
Hallo,

Als er bestanden zijn aangepast, maak ik meestal een backup d.m.v. een bash script.  De backup wordt dan op mijn externe hardeschijf opgeslagen.

Groet,

6op16

« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/07, 15:35:44 »
Citaat van: pjotr123
Niet vaak genoeg..... Te lui.    :-)
Dat en ik heb niet genoeg schijfruimte om al mijn data te backuppen.

Offline panzervos

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/07, 22:51:03 »
1/ Om het half jaar, wanneer ik een nieuwe Ubuntu ga installeren
2/ Op een 2e harde schijf
3/ Nautilus, gewoon bestanden slepen
4/ /home

Ben al een tijdje van plan om er een geautomatiseerd iets van te maken.
Ook niet alleen een backup op een 2e HD, maar ook op een andere pc.
Wegens tijdgebrek ben ik hier nog niet aan toegekomen.

Dit is echt iets wat ik op de een of andere manier steeds opschuif... ...tot het misschien te laat is.

« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/07, 22:54:14 »
Af en toe een backupje hier van de home map - schrijf ik weg op enkele dvd-rw tjes.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/07, 23:25:39 »
Elke zondag avond mits er iets bijgekomen is , alleen van de home map.
Dat zet ik dan op een ex HDD.
Grtz Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/08, 11:38:04 »
1) dagelijks
2) Externe schijf
3) Time Machine
4) Alles

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline woteb

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/08, 12:11:33 »
Mijn server:
Iedere dag een .tar.gz de /home directories van de  gebruikers, per dag een aparte backup (zondag, maandag....)
Iedere week een complete backup van de /home directories met rsync via een script en de crontab.
Eens in de week gaan al deze backups naar de USB-disk.

Werkstations:
Eens in de maand (na af en toe een upgrade te hebben gedaan) een image met Partimage. Die staat lokaal en wordt gekopieerd naar de USB-disk.

Laptop:
Iedere week 2 of 3 keer met rsync (in een scriptje) van mijn /home partitie.
Ik heb van een paar configuraties (Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu enz. zowal van Feisty als Gutsy) een image, die ik iedere keer herstel, bijwerk en daar weer een nieuwe image van maak. Dit doe ik met partimage. Deze images staan op een aparte partitie en die backup ik ook naar de USB-disk.
Van Feisty en Gutsy heb ik ook een commandline-install + aanpassingen als image staan. Met die commandline-install image maak ik aan de hand van scriptjes af en toe weer een nieuwe installatie.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)