Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere linux op één pc  (gelezen 4826 keer)

Meerdere linux op één pc
« Gepost op: 2008/03/03, 17:16:28 »
Hallo allemaal,

Ik zou graag meerdere linux versies op een pc willen. Nu vroeg ik mij af:
Kan ik 1 swap, root of home partitie voor meerdere linux versies gebruiken?

Ik weet niet of dit wel zo`n slimme vraag is.

Ik hoop dat ik snel antwoord krijg zodat ik minder hd ruimte hoef te verbruiken.

Groeten Anton W.

Meerdere linux op één pc
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/03, 17:41:06 »
Je hebt slechts 1 swap nodig voor alle Linux distros.
Per distro heb je een root nodig.
Je home partitie kun je ook gemeenschappelijk gebruiken maar ik heb eens gelezen dat dit problemen kan geven maar ben niet heel zeker.
Kijk hier eens: http://computertip.googlepages.com/meervoudigopstartbaar
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Meerdere linux op één pc
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/03, 18:08:27 »
Ik denk dat je best (enfin, zo ga ik het binnenkort doen, tenzij ik hier nog goede argumenten zal lezen) toch een kleine (logische) homepartitie maakt per distro, maar wel één grote gezamenlijke datapartitie voor al je gegevens.  Zorg er dan voor dat in elk besturingssysteem die datapartitie gekoppeld wordt met een map in /home, zodat ie vlot bereikbaar is vanuit elk OS.  Hoe je dat laatste precies technisch doet (iets in fstab denk ik) moet ik nog eens goed uitzoeken...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Duckie

• Lid
Meerdere linux op één pc
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/03, 18:24:00 »
Wat ik tot nu toe heb gedaan is één home partitie aanmaken en die voor meerdere distro's gebruiken, maar dan wel in iedere distro een andere gebruikersnaam. Hier heb ik (nog?) geen problemen mee gehad.

Meerdere linux op één pc
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/03, 18:35:01 »
Hé, dat lijkt me ook een goed idee: het zou het "probleem van het mooi invoegen van die datapartitie wel ten dele oplossen. Waar zet jij dan de gemeenschappelijke gegevens ?  In een map in /home ? Dus naast de /gebruiker1 en /gebruiker2 ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Duckie

• Lid
Meerdere linux op één pc
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/03, 18:57:03 »
Eerlijk gezegd staan de gemeenschappelijke gegevens op mijn data server omdat ik via meerdere computers erbij wil kunnen, maar je zou natuurlijk net zo goed een map in /home/ kunnen maken en deze dan de juiste rechten geven zodat alle gebruikers er in kunnen schrijven/lezen.

Meerdere linux op één pc
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/03, 19:07:37 »
Even ter info over één home map met verschillende distro's...

Ik heb ooit fiesty en gutsy (beta) geïnstalleerd gehad met een gezamenlijke home-map. Eerst ging dat zonder problemen maar toen gutsy over ging op een nieuwe versie van firefox, werden de configuratie-bestanden van firefox omgezet naar een nieuwe indeling.
Als ik dan bij fiesty terug op startte leek er geen probleem maar als ik dan terug ging naar gutsy detecteerde firefox dat de configuratiebestanden (terug) in de oude indeling zaten. Hij update dat wel automatisch de configuratiebestanden en ging mijn plugins af om te kijken of er compatibiliteits problemen waren.
Dit deed hij elke keer als ik firefox bij fiesty gebruikt had (wel een beetje vervelend na een tijdje)...

Later kreeg ik het zelfde probleem met evolution maar toen kon ik niet onbeperkt wisselen... Bij fiesty deed evolution gewoon niet meer.

Dat was nog maar ubuntu en ubuntu, ik kan me voorstellen dat twee verschillende distro's nog meer problemen gaat geven...

Offline Duckie

• Lid
Meerdere linux op één pc
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/03, 19:27:57 »
Citaat van: Dadio
Even ter info over één home map met verschillende distro's...

Ik heb ooit fiesty en gutsy (beta) geïnstalleerd gehad met een gezamenlijke home-map. Eerst ging dat zonder problemen maar toen gutsy over ging op een nieuwe versie van firefox, werden de configuratie-bestanden van firefox omgezet naar een nieuwe indeling.
Als ik dan bij fiesty terug op startte leek er geen probleem maar als ik dan terug ging naar gutsy detecteerde firefox dat de configuratiebestanden (terug) in de oude indeling zaten. Hij update dat wel automatisch de configuratiebestanden en ging mijn plugins af om te kijken of er compatibiliteits problemen waren.
Dit deed hij elke keer als ik firefox bij fiesty gebruikt had (wel een beetje vervelend na een tijdje)...

Later kreeg ik het zelfde probleem met evolution maar toen kon ik niet onbeperkt wisselen... Bij fiesty deed evolution gewoon niet meer.

Dat was nog maar ubuntu en ubuntu, ik kan me voorstellen dat twee verschillende distro's nog meer problemen gaat geven...
Was dat met twee apparte gebruikersnamen? Dus voor Feisty b.v. gebr1 en voor Gutsy gebr2.
Dan kunnen de configuratiebestanden in theorie nooit bij elkaar komen. De één gebruikt dan /home/gebr1 en de ander /home/gebr2, en als je dan in Feisty werkt zou je niet eens mogen schrijven in de gebruikersmap van Gutsy, en andersom hetzelfde natuurlijk.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Meerdere linux op één pc
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/03, 19:56:02 »
Dat heb ik ook eens gedaan, Dadio, met Ubuntu en Fedora, maar met hetzelfde resultaat als jou: de instellingen voor beide distro's waren niet hetzelfde, met als gevolg dat er steeds foutmeldingen kwamen. Duckie, bij mij was dat met één en dezelfde gebruikersnaam.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Meerdere linux op één pc
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/04, 19:40:54 »
Citaat van: Duckie
Was dat met twee apparte gebruikersnamen? Dus voor Feisty b.v. gebr1 en voor Gutsy gebr2.
Dan kunnen de configuratiebestanden in theorie nooit bij elkaar komen. De één gebruikt dan /home/gebr1 en de ander /home/gebr2, en als je dan in Feisty werkt zou je niet eens mogen schrijven in de gebruikersmap van Gutsy, en andersom hetzelfde natuurlijk.
Dat was met dezelfde gebruikersnamen (en dezelfde gebruikers ID)

Meerdere linux op één pc
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/04, 19:45:57 »
Het zou wel gaan maar je moet op elke distro dezelfde versies van programma's draajen. Dan kan je helaas geen gebruik maken van automatische updates of moet je altijd heel goed opletten wat er geupdated gaat worden en eerst checken of je met de andere distro's dezelfde update kan doen.

Heel omslachtig dus...

Wat ik ook nog gedaan heb is twee aparte home-maps maar wel dezelfde ID (die van ubuntu begint altijd met 1000, tenzij je het anders op geeft)
En dan van bepaalde bestanden een link gemaakt van de ene home map naar de andere vb de mappen muziek, documenten, bureaublad,...
(Van enkele instellingen kan je ook een link maken zoals .bash of zo maar daar kan je weer niet te ver in gaan.)

Dan gebruiken de twee distro's dezelfde persoonlijke documenten maar ze blijven van elkaars instellingen af.

Als ik zo links maakte gebruikte ik nooit de optie -s. Dan heb je een zogenoemde hardlink. Het mooie daarvan is dat als je het origineel wist, dat de link het origineel wordt, en zo dus niet de link onbruikbaar maakt. (er komt dan ook wel geen hardschijf ruimte vrij....)

Roderik

• Gast
Meerdere linux op één pc
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/04, 20:03:07 »
ik had ook een dualboot van 2 linux varianten: ubuntu en opensuse.

1 swap patitie
2 home patities

Maar na een update van opensuse kan ik deze niet meer opstarten. Ik heb ook geen idee wat de oorzaak is van dit probleem en zeker niet hoe dit is op te lossen.... Iemand?

Meerdere linux op één pc
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/04, 20:05:06 »
Citaat van: Roderik
Maar na een update van opensuse kan ik deze niet meer opstarten. Ik heb ook geen idee wat de oorzaak is van dit probleem en zeker niet hoe dit is op te lossen.... Iemand?
Vraag eens op een opensuse forum ;)

Roderik

• Gast
Meerdere linux op één pc
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/04, 20:11:07 »
Citaat van: Dadio
Citaat van: Roderik
Vraag eens op een opensuse forum ;)
ja, maar daar kunnen ze niet tippen aan dit forum... ;)

maar je hebt gelijk: het is wel een probleem van suse en hoort dus niet hier thuis... sorry

Meerdere linux op één pc
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/05, 16:04:18 »
Al bedankt voor de vele tips.

Ik heb echter nog een vraagje:

Wat zou een ideale partitieverdeling zijn voor een multibootsysteem tussen:
-Windows xp home
-Ubuntu
-opensuse
-debian

Ik heb 60 gig tot mn beschikking, maar dat klopt nooit helemaal. hou het maar op ongeveer 56 gig

Ik speel wel regelmatig games (Vandaar windows), en daarvoor heb ik minimaal 15 gig (Op een apparte partitie windows) voor nodig.

Ik heb echt geen flauw idee wat ik voor een root nodig heb per linux distro en wat er dan overblijft voor een gezamelijke home partitie.

Ik ben benieuwt.;)

Meerdere linux op één pc
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/05, 16:35:39 »
56 Gig - 15 G Windo =41Gig
41 Gig - 2 G swap = 39 Gig
39 Gig - 13 G Ubuntu = 26 Gig
26 Gig - 13 G Debian - 13 Gig
13 Gig - 13 G Suse = 0 Gig

Gaat krap worden :P

En het enigste wat je kan delen is de Swap.
Anders gezegd,
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Meerdere linux op één pc
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/05, 19:48:37 »
Citaat van: Gandyman
56 Gig - 15 G Windo =41Gig
41 Gig - 2 G swap = 39 Gig
39 Gig - 13 G Ubuntu = 26 Gig
26 Gig - 13 G Debian - 13 Gig
13 Gig - 13 G Suse = 0 Gig

Gaat krap worden :P

En het enigste wat je kan delen is de Swap.
Anders gezegd,
Persoonlijk vind ik dat je genoeg hebt met 5Gb voor ubuntu...

Meerdere linux op één pc
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/05, 21:46:46 »
Als je niet met Ubuntu werkt is 5 Gig wel voldoende ja.

Ik werk ermee op mijn desktop pc en heb er zwaar onvoldoende aan.

Sterker nog, mijn root die 7,5 Gig was zat al rap vol en moest ik vergroten naar 15Gig.

Mijn indeling is:
/ 15 Gig
/home 223Gig
/temp 10 Gig
/swap 2 Gig
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Meerdere linux op één pc
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/06, 13:11:30 »
We dwalen misschien wat af, maar is een /tmp van 10GB niet vreselijk groot? Op webservers is de zelden groter dan 1GB...
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Meerdere linux op één pc
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/07, 20:02:38 »
Ik zat te denken aan 4 gig root.
Maar aan jullie reacties te zijn kan ik misschien beter 5 gig nemen.

Misschien is dit wel de verkeerde plek om deze vraag te stellen.(maar op dit forum krijg je beste reacties)
Weet iemand of ik dan nog kan besparen op een andere distro? Debian of opensuse of zo???

Meerdere linux op één pc
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/08, 09:13:08 »
Als je nog wil besparen, kan je Xubuntu gebruiken en dan verstandig om springen met welke programma's je installeer en welke je geïnstalleerd laat. Dan kan je toe komen met 3 Gb.

Wil je nog kleiner, neem dan DSL of zo... Of ik heb ooit eens met de "alternate install CD" van ubuntu enkel een tekstomgeving geïnstalleerd gehad en dan zelf paketten geïnstalleerd die ik vond dat ik nodig had zoals de X-window system, een hele kleine windowmanager (ik geloof JDM of zo heette het), maar dat vergt wel wat puzzel werk...

Meerdere linux op één pc
« Reactie #21 Gepost op: 2008/03/08, 11:31:18 »
OK bedankt voor jullie reacties. Mijn vragen zijn beantwoord.

Groeten Anton Willemse