Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Verschil tussen fakeroot en sudo  (gelezen 774 keer)

Offline JvH

• Lid
[OPGELOST] Verschil tussen fakeroot en sudo
« Gepost op: 2008/03/12, 15:09:59 »
Onlangs heb ik een .rpm-pakket geïnstalleerd. Het programma dat ik zocht was nl. niet beschikbaar in de pakketbronnen, en ik kon er ook geen .deb-versie van vinden.

Toen ik de eerste keer alien losliet op het pakketje kreeg ik de melding dat ik onvoldoende rechten had (of iets in die geest).
Toen herinnerde ik me dat ik ergens in de documentatie had gelezen dat het commando alien voorafgegaan moest worden door sudo. Maar ook dat werkte niet.
Na enig gegoogle kwam ik het commando fakeroot tegen. Ook hiermee geprobeerd, en dat ging prima.

Mijn vraag: wat is nou het verschil tussen fakeroot en sudo?
« Laatst bewerkt op: 2009/02/06, 15:33:11 door JvH »

Verschil tussen fakeroot en sudo
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/12, 15:27:32 »
met sudo krijgt ge echt beheerders rechten (root) en met fakeroot gaat ge dat nabootsen...

edit: voor een beetje uitleg, open de terminal (toepassingen=>hulpmiddelen=>terminalvenster en typ:
man fakeroot
of:
man sudo

« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/12, 15:56:43 »
Voor sommige handelingen, zoals het maken van deb's, wordt root afgedwongen, alhoewel dit eigenlijk niet nodig is. Fakeroot creeert een omgeving waarin root wordt nagebootst, maar je toch eigenlijk nog maar je normale gebruiksrechten hebt.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline JvH

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/12, 17:03:38 »
Ik had de manpagina's inderdaad al gelezen, maar ik werd er niet veel wijzer uit...
Maar het komt er dus op neer dat de gebruiker in beide gevallen rootrechten krijgt (al dan niet gesimuleerd).

Wat ik alleen niet snap is waarom de 'echte' rootrechten van sudo kennelijk niet voldoende zijn om alien tevreden te stellen, terwijl nota bene de 'gesimuleerde' rootrechten van fakeroot wel volstaan.

Maar goed ik zal de manpagina's nogmaals bestuderen, kijken of het kwartje wil vallen...

« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/12, 17:11:06 »
Dat verstond ik feitelijk ook niet toen ik je post las.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net