Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aanpassen processorsnelheid  (gelezen 4850 keer)

Aanpassen processorsnelheid
« Gepost op: 2008/02/20, 01:45:12 »
Sinds kort krijg ik bij elke opstart een venster met de volgende inhoud gepresenteerd.

Aanpassen van processorsnelheid niet ondersteund.
Het is niet mogelijk om de processorsnelheid van uw computer te veranderen. Het kan zijn dat uw computer niet juist is geconfigureerd, of dat de hardware aanpassingen de processorsnelheid niet ondersteunt.

Mijn computer is een Ahtec Notebook van ongeveer een jaar oud. Wat kan het probleem zijn.

« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/20, 17:48:36 »
Is dit in Ubuntu? Is er iets in de Bios gewijzigd?

« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/20, 20:19:04 »
Maarten, het is niet allen in Ubuntu, het is zelfs in Ubuntu 7.10.
Ik zelf heb niets in Bios gewijzigd, maar als uitvloeisel van andere handelingen zou het kunnen. Hoe controleer ik dat en hoe weet ik of Bios er uitziet zoals het hoort?

« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/20, 20:35:40 »
als het u niet echt uitmaakt, reset uw bios dan eens naar de default settings...

« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/20, 20:42:43 »
Maarten, hou er alstjeblieft rekening mee dat ik een beginner ben. Dus hoe reset ik mijn bios?

« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/20, 20:46:47 »
het bios is natuurlijk bij iedereen anders...weet ge hoe ge in het bios geraakt?  ik zou eens door de opties bladeren en kijken...want de mijne zal er anders uitzien dan de uwe en ook andere opties hebben...

let wel op! ik ben geen kenner op biosvlak! normaal zou het geen kwaad kunnen, een bios resetten...ge zult wel opnieuw datum en tijd moeten instellen in het bios en weet niet of dat zo problemen gaat geven...

« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/20, 20:58:15 »
Nunslaughter, waar moet ik precies zoeken?

« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/20, 21:27:54 »
Herman zodra je PC opstart zie je in het scherm press Delete of F2 to enter setup, iets anders kan ook staat beschreven dat zie je vanzelf.
Als je in het BIOS bent staat onder meestal beschreven welke toets je moet drukken voor de default settings of factory settings, bijv F1 of wat anders F4, meestal F10 om af te sluiten en de vraag of de veranderingen opgeslagen moeten worden antwoord Y(es) of N(o) als je dat niet wil. Hierna boot de PC weer met je veranderingen.
Een beetje duidelijk zo?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/21, 02:37:32 »
Gijsbert, als ik m'n PC start krijg ik heel kort te lezen: press esc. to enter the menu. Doe ik dat, dan krijg ik drie opties gepresenteerd.

Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)
Ubuntu 7.10, memtest 86+

Ik heb toen de middelste gekozen, recovery mode dus. Ik kreeg toen dezelfde lijst gepresenteerd als tijdens de 30e keer opstarten, dus alle onderdelen met witte letters op een zwart veld en rechts OK in vierkante haken. [OK].
Er was echter een rode [FAIL]. Dat was achter de zin: Starting the Firestarter firewall [FAIL]. Daar is dus iets mee.
Die Firestarting regel was de laatste. Daaronder stond:  root@herman-Athec:~#  Heb geprobeerd het scherm te sluiten met mijn wachtwoord plus Enter, maar dat lukte niet. Andere combinaties lukte ook niet. Heb toen de computer afgesloten door de aan/uit knop ingedrukt te houden. Daarna weer gewoon opgestart en dit bericht geschreven.
De regel: press delete (of een andere toets) to enter setup, kreeg ik niet gepresenteerd.

« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/21, 09:53:08 »
om uit recovery mode te komen, typt ge: reboot
of als ge uw grafische desktop wilt starten: startx

ge moet nog vroeger kijken dan wanneer er "esc" staat...als dat er komt te staan, zijt ge al in het grub...
dus heel op het begin wanneer ge het scherm krijgt van uw fabrikant meestal...

maar nu begin ik te twijfelen of ge daar wel degelijk moet zijn...blijkbaar zijt ge nog nooit in het bios geweest, dus lijkt het mij eerder een ander probleem...
wanneer krijgt ge dat venster met die tekst te zien? als ubuntu volledig is opgestart?
volgens mij hebt ge ergens een sensor of programma geinstalleerd dat uw cpu snelheid wil aanpassen...

tuxido_devito

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/21, 14:42:23 »
Heb je toevallig de processorsnelheid applet op je gnome-panel staan? Die kan moeilijk doen bij bepaalde cpu's (onderandere mijn cpu (amd 4000+))

« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/21, 20:05:27 »
Herman, als je dat beeld krijgt met Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)
Ubuntu 7.10, memtest 86+  ben je al te ver, dan zit je in Grub bootloader.
Zodra je je computer aanzet is het eerste beeld wat je krijgt is van je moederbord fabrikant meestal een plaatje met een logo enkele hebben een sober zwart -wit scherm. In een van die schermen zie je dan enter setup press F2 o.i.d, dit is het enigste moment om in de BIOS te komen.
Succes ermee.

Vriendelijke groet,

Gijs

« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/21, 22:26:38 »
Jongens, ik moet mijn excuses maken. Bij deze dan. Onderin mijn scherm verschijnt heel kort wel degelijk een regeltje waarin toetsen staan aangegeven om in het Biosscherm te komen. Ik ben dus even wezen kijken. Ook had ik op mijn bovenpaneel een CPU metertje geplaatst Omdat dit toch niets deed, heb ik het verwijderd. Sindsdien krijg ik ook niet meer die waarschuwing over mijn processor bij het opstarten.

Wel heb ik nog het probleem van de niet opstartende Firestarter Firewall. Hoe krijg ik die aan de praat?

« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/21, 22:52:36 »
Ach houdt ons van de straat, fijn dat het weer functioneerd.
Voor Firestarter heb je al onder het tabje Internet gekeken of die erbij staat en gestart is? dit is een  grafische schil en je kan de firewall in stellen.
Zoeken met de terminal of er gestart is  sudo /etc/init.d/firestarter status
In de terminal het verkeer zien sudo iptables -L
Met dank aan Leoquant.

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/21, 23:11:53 »
Heb het commando  sudo /etc/init.d/firestarter status  in het terminalvenster ingevoerd en het antwoord was dat de Firewall liep. (is running). Maar hoe kan het zwarte scherm in recovery mode dan aangeven dat de firewall niet gestart kon worden? En waarom dan dat rode Fail?
Of heeft mijn computer een psychiater nodig?

« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/21, 23:17:04 »
Dit krijg ik als ik het twede commando invoer.

herman@herman-Athec:~$ sudo iptables -L
Chain INPUT (policy DROP)
target     prot opt source               destination        
ACCEPT     tcp  --  local.gateway        anywhere            tcp flags:!FIN,SYN,RST,ACK/SYN
ACCEPT     udp  --  local.gateway        anywhere            
ACCEPT     0    --  anywhere             anywhere            
ACCEPT     icmp --  anywhere             anywhere            limit: avg 10/sec burst 5
DROP       0    --  anywhere             255.255.255.255    
DROP       0    --  anywhere             172.19.255.255      
DROP       0    --  224.0.0.0/8          anywhere      

Hij loopt dus. Maar wat kan dan niet gestart worden, want dat rode Fail moet toch ergens door veroorzaakt worden.

« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/22, 14:13:46 »
Citaat van: HermanDegenhart
Ook had ik op mijn bovenpaneel een CPU metertje geplaatst Omdat dit toch niets deed, heb ik het verwijderd. Sindsdien krijg ik ook niet meer die waarschuwing over mijn processor bij het opstarten.
Dat is logisch, want het is juist die cpu-applet die die melding geeft! Misschien verdwijnt die melding - terwijl het applet wel draait - als je kijkt bij Systeem - Voorkeuren - Energiebeheer. Daar staat iets van "Beleid voor computersnelheid". Als je daar opgeeft "Gebaseerd op processorbelasting" werkt het applet mogelijk weer zoals de bedoeling is.

Groet, Paul.

« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/22, 15:29:03 »
Herman, de meeste psychiaters hebben verstand van de menselijke geest, dat er een te vinden is die verstand van de PC heeft en ook nog met een Linux variant erop lijkt mij erg twijfel achtig. En mocht je die vinden zal zijn tarief ook aangepast zijn.;)
In de recovery mode wordt niet alles op gestart. Dus waarschijnlijk je firewall ook niet.
Ik denk dat je die handmatig moet opstarten. Met het commando man iptables in de terminal krijg je alle opties te zien. Ik kan me vergissen maar dan corrigeert die of gene mij wel. Vraagje, Ben wel nieuwsgierig waarom wil je eigenlijk in recovery mode opstarten als je gewone Ubuntu goed draait?

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/22, 17:58:50 »
Paul _Matthijsse, bij mij staat bij Energiebeheer niets over Beleid voor computersnelheid.

Gijsbert, op dit moment is in het Post CS gebouw aan de Oosterdokskade 3-5 te Amsterdam, dus even voorbij de nieuwe bibliotheek, een tentoonstelling aan de gang (toegang gratis) die sterk doen twijfelen of onze psychiaters wel verstand hebben van de menselijke geest.

Ik was in recovery mode opgestart op zoek naar het Bios scherm. Weet je nog? Dat Bios scherm heb ik overigens gevonden. Zal voortaan normaal opstarten. Bij deze plechtig beloofd.

« Reactie #19 Gepost op: 2008/02/22, 19:04:29 »
Herman,  weet je toevallig wat de opening tijden zijn van de tentoonstelling en welke dagen? Als ik in de gelegenheid ben wil ik er graag naar toe.

Van mij mag je opstarten in elke mode die je wil, het is tenslotte jouw systeem, ik vroeg me gewoon af met welke bedoeling. Als je een systeem wilt doorgronden is het best een idee om alles te proberen. Ik experimenteer er ook lustig op los welles waar niet in mijn hoofdsysteem maar in een aparte installatie(genoeg ruimte op de harde schijf), dat er dan wel eens iets niet goed gaat hoort erbij. Kan je wat van leren toch? Als je ook nog een logboekje bij houdt, kan je nalezen wat je goed of fout deed.

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/22, 19:53:23 »
Dat firestarter fail geeft en daarna toch goed draait is vrij normaal. Het betekent gewoon dat firestarter al eens eerder gestart is. Met andere woorden: niets van aantrekken. Ik heb het hier ook.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #21 Gepost op: 2008/02/22, 20:33:11 »
Gijsbert, De tentoonstelling over psychiatry is elke dag geopend van 09.30 uur tot 21.00 uur, ook op zondagen en loopt tot en met 27 februari, dus tot a.s. woensdag. Ikzelf ga zondagmiddag kijken.

SeySayux, bedankt.

« Reactie #22 Gepost op: 2008/02/22, 20:51:10 »
Herman, bedankt voor de info Van het weekend komt het er niet van, zondag heb ik al een verjaardag en moet ik een locatie bekijken voor de Release Party.Maandag en woensdag geef ik computerles(laagdrempelig) Dus dat zal dinsdag worden.

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Reactie #23 Gepost op: 2008/02/22, 21:01:23 »
Die release party, heeft dat te maken met het uitkomen van een nieuw Ubuntu systeem?

« Reactie #24 Gepost op: 2008/02/22, 21:11:55 »
Inderdaad, Ubuntu Hardy Heron 8.4 ik weet alleen niet of de eerder genoemde datum 17 mei gehandhaafd blijft.

Met vriendelijke groet,

Gijs