Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu live CD installatie SATA configuratie  (gelezen 1686 keer)

JosC

• Gast
Ubuntu live CD installatie SATA configuratie
« Gepost op: 2008/02/14, 20:44:51 »
Ik worstel als Linux beginner met het volgende probleem.
Ik kan de installatie van Gutsy niet uitvoeren, de installatie komt op het eind tot een stop (ca 94% is wel gelukt). Ik krijg een melding van Fatale fout op de installatie van grub.
Configuratie: SATA array met verchillende partities aangemaakt, C: win2000, D data schijf; ext2 part voor linux, swap part. en nog wat.
Ik kan via install dmraid de SATA actief krijgen, na mislukte installatie staan er een hele trits directories van Ubuntu op de ext2 partitie. Ik heb ext2 partitie aangehecht met "/" en zelfs een boot partitie met "/boot"
Hoe kom ik verder met de totale installatie, blijkbaar gaat het fout met grub.
Ik heb gepartitioneerd met PowerQuest en bootloader is BootMagic.
Ik wil dit zo laten totdat Ubuntu ook goed loopt
De vraag is misschien hoe kom ik via de partitie die ik kan kiezen met Bootmagic (naast de win2000) in het Ubuntu programma?

Offline raggar

• Lid
    • fietsen naar Tibet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/15, 11:45:21 »
Hoi, welkom op dit forum!
Probeer eens opnieuw op te starten (met live cd) en dan handmatig grub opnieuw te installeren:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/

Ik ken bootmagic zelf niet maar ik vond een forum waar ze zeggen dat bootmagic geen linux kan booten http://www.techspot.com/vb/topic37980.html. Als dat zo is dan zit je dus vast aan grub (is prima hoor) of lilo (ook prima maar wat minder standaard). Misschien dat anderen meer ervaring hebben met bootmagic?

JosC

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/18, 12:30:12 »
Ik heb Bootmagiq gedeïnstalleerd en opnieuw Ubuntu Gutsy geïstalleerd via de live CD maar krijg dezelfde melding< fatale fout>
hd0 zal wegens mijn sata verdeling een andere partitie zijn maar welke?
Ik krijg na install dmraid de vlg partieites:
met onderverdeling als ext2 en een partitie

met onderverdeling
als ext2 , deze is aangehecht met "/" en geformatteerd
als swap

nog wat windows partities en verder

de 2 schijven die in sata stripe array (0)  staan

Op een forum vond ik dat de eerste partities op gezet moeten worden. Dit lijkt te kloppen omdat als ik dit niet doe ik de melding krijg dat "/" twee keer wordt aangeroepen.

Ik kan grub handmatig installeren via de live CD maar nu en vooral hoe en waar ?
De eerste poging levert op de linux partitie een directory \boot\grub, en op onder \grub staat een bestand

« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/18, 13:05:04 »
Heb je je Ubuntu cd al gecontroleerd op fouten?
Volgens mij kan je beter EXT3 gebruiken i.p.v. EXT2. ik zelf maak eerst de partities aan met gparted van de Live cd of ik gebruik gparted Live even downloaden en op een cd branden.
Hier te downloaden: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

JosC

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/18, 16:10:27 »
Citaat van: Gijsbert
Heb je je Ubuntu cd al gecontroleerd op fouten?
Volgens mij kan je beter EXT3 gebruiken i.p.v. EXT2. ik zelf maak eerst de partities aan met gparted van de Live cd of ik gebruik gparted Live even downloaden en op een cd branden.
Hier te downloaden: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/

Met vriendelijke groet,

Gijs
Dit is me even te moeilijk, ben net begonnen met Linux, maar vlg ook dmraid -r lijkt alles wel in orde te zijn?

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/18, 19:50:56 »
Met supergrub grub opnieuw installeren, en dan opstarten.

Of zoek eens op je moederbord(naam van het moederbord, model nr) of je iets in het bios moet wijzigen, sommige moederborden moeten dit doen.

Chocomel

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/18, 21:44:58 »
Hey wat ik heb gedaan met mijn tripple boot, is bij de installatie op advanced options te klikken en grub op de zelfde partitie te gooien waar ubuntu komt te staan.
Later kan je dan met easyBCD in vista met add entry, linux entry en dan de partitie selecteren, je ubunty toevoegen aan de windows bootloader.
Misschien dat het helpt...
Groetjes
Michel

JosC

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/20, 22:09:16 »
Citaat van: jan11000
Met supergrub grub opnieuw installeren, en dan opstarten.

Of zoek eens op je moederbord(naam van het moederbord, model nr) of je iets in het bios moet wijzigen, sommige moederborden moeten dit doen.
Hoe installeer ik grub opnieuw met supergrub als ik niet weet hoe ik grub moet installeren?

JosC

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/20, 22:11:21 »
Citaat van: Chocomel
Hey wat ik heb gedaan met mijn tripple boot, is bij de installatie op advanced options te klikken en grub op de zelfde partitie te gooien waar ubuntu komt te staan.
Later kan je dan met easyBCD in vista met add entry, linux entry en dan de partitie selecteren, je ubunty toevoegen aan de windows bootloader.
Misschien dat het helpt...
Groetjes
Michel
Hoe gooi je grub op dezelfde partitie
Hoe voeg je windows toe aan de bootloader?
Ik werk nog op een veel lager niveau als beginner in linux, je moet de commando's voor me uitspellen denk ik.

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/20, 22:39:16 »
Hallo Jos, probeer je een dual-boot configuratie te maken? Ik krijg de indruk van wel, dus ik ga er verder even vanuit dat dat de bedioeling is:
Je hebt win 2000 nog geïnstalleerd zitten, dus vanuit win 200 kun je met rechtermuisknop en beheren kiezen. Kies vervolgens voor schijfbeheer en wis de partitites die je voor linux hebt gemaakt ... De livecd kan dat namelijk veel beter voor je indelen en inrichten tijdens de installatie.

Start nu op van de live cd en start met installeren. Kies tijdens de installatie bij de schijfindeler voor handmatig.
Dan zie je je schijf/schijven. Als je in win2000 op de juiste manier ruimte hebtr gemaakt is dat een aaneengesloten blok dat vrij is.
Je hebt maar één primaire partitie nodig en dat is het handigste als je daar / neerzet en kies als indeling ext3. De grootte die je nodig hebt is 5 tot 15 gigabyte (ik weet niet hoeveel ruimte je hebt).
Maak als volgende partitie je swap aan, daarvoor kies je de indeling swap en de grootte noet 1,5x je fysieke geheugen zijn, maar niet meer dan 1Gb (ubuntu gebruikt toch niet meer dan dat)
De rest wat je overhebt kun je toewijzen aan /home en ook die partitie moet ext3 zijn. Hierna zeg je de installer aller veranderingen op te slaan en de installatie zal nu wel lukken. Aan het einde zorgt de installer ook dat de juiste grub wordt geplaatst en daarmee kan je daarna ook windows weer opstarten. *

Als je wil kan je nog meer partities maken, maar voor een beginner is dit voldoende en je hebt in principe geen partitie nodig om met windows bestanden uit te wisselen, want daarvoor heb je ntfs-3g in ubuntu, daarmee kan je op ntfs volumes lezen én schrijven en de configuratie wijst zich vanzelf.

* Mogelijk kan je inmiddels windows al niet meer opstarten .. dat kun je op 2 manieren oplossen
1) opstarten met de windows installatiecd en vervolgens je masterbootrecord herstellen (er zijn een berg howto op internet te vinden)
2) Opstarten met de live-cd en bij het handmatig partitioneren de partities die nu ext2 en swap zijn verwijderen en vervolgens de indeling maken zoals ik hiervoor heb beschreven, daarna zorgt de installer van ubuntu ervoor dat je ook windows weer kunt opstarten

[edit]je moet dus niet /boot zelf toewijzen. De installer zoekt zelfstandig het mbr (masterbootrecord) op en installeert daar de grub, ik vermoed namelijk dat daar je probleem is begonnen. Geef overigens bij / aan dat die partitie bootable moet zijn en laat bij de overigen het vlaggetje daarvoor ongemoeid[/edit]

succes, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/20, 22:45:31 »
Ik heb bij grub ook problemen gehad met een raid-configuratie op SATA. Maak een ongemirrorde partitie aan en gebruik die voor /boot.

« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/20, 22:48:34 »
Jos C je krijgt vanzelf wel de commando's voor elkaar gewoon oefenen en in het begin gewoon veel lezen en de commando's in het voorbeeld kopiëren en plakken in de terminal. Voor jou in de documentatie http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/ begint over het herstel na overschrijven door Windows maar is gewoon toepasbaar voor elke grub opnieuw te schrijven. Even goed doorlezen, alles spreekt voor zich, althans is mijn mening.
Loop je toch tegen een probleem aan, post je gewoon weer.
Windows aan het opstart scherm toevoegen dat kan dan moet je de menu.lst aanpassen. Ik zou zeggen ga eerst met Grub in de weer en dan verder met de menu.lst aanpassen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.