Hallo Jos, probeer je een dual-boot configuratie te maken? Ik krijg de indruk van wel, dus ik ga er verder even vanuit dat dat de bedioeling is:
Je hebt win 2000 nog geïnstalleerd zitten, dus vanuit win 200 kun je met rechtermuisknop en beheren kiezen. Kies vervolgens voor schijfbeheer en wis de partitites die je voor linux hebt gemaakt ... De livecd kan dat namelijk veel beter voor je indelen en inrichten tijdens de installatie.
Start nu op van de live cd en start met installeren. Kies tijdens de installatie bij de schijfindeler voor handmatig.
Dan zie je je schijf/schijven. Als je in win2000 op de juiste manier ruimte hebtr gemaakt is dat een aaneengesloten blok dat vrij is.
Je hebt maar één primaire partitie nodig en dat is het handigste als je daar / neerzet en kies als indeling ext3. De grootte die je nodig hebt is 5 tot 15 gigabyte (ik weet niet hoeveel ruimte je hebt).
Maak als volgende partitie je swap aan, daarvoor kies je de indeling swap en de grootte noet 1,5x je fysieke geheugen zijn, maar niet meer dan 1Gb (ubuntu gebruikt toch niet meer dan dat)
De rest wat je overhebt kun je toewijzen aan /home en ook die partitie moet ext3 zijn. Hierna zeg je de installer aller veranderingen op te slaan en de installatie zal nu wel lukken. Aan het einde zorgt de installer ook dat de juiste grub wordt geplaatst en daarmee kan je daarna ook windows weer opstarten. *
Als je wil kan je nog meer partities maken, maar voor een beginner is dit voldoende en je hebt in principe geen partitie nodig om met windows bestanden uit te wisselen, want daarvoor heb je ntfs-3g in ubuntu, daarmee kan je op ntfs volumes lezen én schrijven en de configuratie wijst zich vanzelf.
* Mogelijk kan je inmiddels windows al niet meer opstarten .. dat kun je op 2 manieren oplossen
1) opstarten met de windows installatiecd en vervolgens je masterbootrecord herstellen (er zijn een berg howto op internet te vinden)
2) Opstarten met de live-cd en bij het handmatig partitioneren de partities die nu ext2 en swap zijn verwijderen en vervolgens de indeling maken zoals ik hiervoor heb beschreven, daarna zorgt de installer van ubuntu ervoor dat je ook windows weer kunt opstarten
[edit]je moet dus niet /boot zelf toewijzen. De installer zoekt zelfstandig het mbr (masterbootrecord) op en installeert daar de grub, ik vermoed namelijk dat daar je probleem is begonnen. Geef overigens bij / aan dat die partitie bootable moet zijn en laat bij de overigen het vlaggetje daarvoor ongemoeid[/edit]
succes, Menno