Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf vol...  (gelezen 2618 keer)

Harde schijf vol...
« Gepost op: 2011/02/13, 23:13:05 »
Ik heb een dual boot XP Pro en Ubuntu 10.10. Ik heb in totaal zo'n 450 Gb aan harde schijven in mijn PC zitten, de Ubuntu partitie is 125 Gb (na formatteren 110 Gb). Laatst kreeg ik een melding dat ik nog maar 2 Gb op mijn harde schijf (Ubuntu partitie, denk ik) over had. Echter, ik had volgens mij zo'n 30 Gb aan bestanden in de home folder en daarnaast Ubuntu zelf op die partitie staan, dus ik snap niet hoe de harde schijf nu vol kan zijn.
Bij de installatie van Ubuntu had ik de instelling gekozen mijn home folder te encrypten. Kan het daarmee te maken hebben dat mijn schijf nu vol is? Volgens mij leek de map ".encrypt" erg groot. Is het anders mogelijk die encryptie uit te schakelen, en zou dat extra geheugen vrij maken?

Hier onder een uitdraai van de terminal:

emiel@emiel-desktop:~$ df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sdb5             110G   95G  9.3G  92% /
none                  1.5G  312K  1.5G   1% /dev
none                  1.5G  3.9M  1.5G   1% /dev/shm
none                  1.5G  376K  1.5G   1% /var/run
none                  1.5G     0  1.5G   0% /var/lock
/home/emiel/.Private  110G   95G  9.3G  92% /home/emiel
/dev/sdc1             466G  324G  143G  70% /media/6E9CA4C19CA484E5_

Heeft iemand raad?

Re: Harde schijf vol...
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/13, 23:31:03 »
Je harddiskpartitie zit vol door het encryptiebestand. Dat is een bestand met een vaste grootte. Maar: dit bestand zelf zit nog lang niet vol. Dus eigenlijk wordt je pc misleidt. Ik gebruik Truecrypt. Die maakt ook een bestand aan (.TC) in een vaste grootte. Dat is een soort container. Ook al zit die niet vol, de grootte ervan verandert nooit. De PC ziet het echter wel als één bestand....

Maw, je harddisk zit niet zo vol als Ubuntu denkt.  Als je dit bestand wil verwijderen zou ik eerst alle files die erin zitten even backuppen. Succes

« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/14, 12:36:38 »
Nou, er moet hier toch wat meer aan de hand zijn. Ik had gisteren 16 Gb aan muziekbestanden van de harde schijf verwijderd (naar een extenre harde schijf verplaatst), maar vandaag zie ik dat er op de harde schijf alweer nog maar 2,3 Gb aan ruimte over is. ???

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/14, 13:15:35 »
Vergeet ook niet de 'Prullenbak' leeg te maken.

« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/15, 16:06:15 »
Ja, de prullenbak is geleegd.

Kan iemand dit verklaren? Ik heb een screenshot bijgevoegd van de disc usage analyser. Mijn partitie is 110.6 Gb en er schijnt ruim 99 Gb in gebruik te zijn. Echter, als je kijkt bij de root, dan staat er maar 34 Gb op de schijf. Dus waar komt die overige 65 Gb vandaan? Ik heb ook niet zoveel data op mijn computer gezet.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/15, 16:17:49 »
Gebruik je misschien een back-upprogramma? Heb weleens gelezen dat (onbedoeld) back-up na back-up werd opgeslagen, zodat de harde schijf op ogenschijnlijk onverklaarbare wijze volliep.

« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/15, 16:42:33 »
Ja, ik gebruik Simple Backup, maar die backups staan op een externe harde schijf.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/15, 16:46:31 »
Open de disk usage analyzer eens met root-rechten, en kijk dan in welke mappen de meeste data staat.
Dit kan via Alt-F2, en dan gksudo baobab uitvoeren.

[Solved] Re: Harde schijf vol...
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/15, 17:27:52 »
Ah, dat was de truc (Disc Usage Analyser met sudo uitvoeren).
Er was inderdaad iets mis gegaan met mijn backups, ze waren in een map in de media map beland i.p.v. op de externe harde schijf (die per ongeluk was losgekoppeld).

Bedankt voor de tips!