Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opslaan in var/www lukt niet  (gelezen 849 keer)

Offline WGM50

• Lid
Opslaan in var/www lukt niet
« Gepost op: 2008/03/31, 14:22:45 »
Beginnersvraag eerste website ontwerp
PHP MySQL Apache

Ik wil een pagina opslaan in de map var/www
Ik krijg echter deze boodschap: kan bestand niet aanmaken. /var/www is niet schrijfbaar.

Doe ik iets fout? Of zijn de instellingen niet goed?
Ubuntu 11.10 * Toshiba * Evolution *  Libre Office * Firefox

« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/31, 14:31:40 »
In Linux kan je niet zomaar overal dingen veranderen waar je maar wilt. Dat is onderdeel van de beveiliging en ook een reden waarom er zo weinig virussen zijn voor Linux: je kan als gewone gebruiker niets aan de systeembestanden veranderen. De map /var/www behoort tot het systeem.
Wat je moet doen is als administrator (root) de bestanden verplaatsen. Als je via de terminal werkt, doe je dit door het commando 'sudo' voor je commando te zetten. Er wordt dan gevraagd achter je paswoord, maar als je het typt, dan zie je niets, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Je kan ook op Alt+F2 drukken en "gksudo nautilus" typen. Nu wordt je weer achter je wachtwoord gevraagd. Dan krijg je een bestandbeheerder met administratorrechten.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline WGM50

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/31, 14:39:20 »
Oké, tot zover is het me duidelijk.

Ik ben begonnen in Kompozer (web edit programma) met de aanmaak van een indexpagina. Die wil ik vanuit Kompozer in de /var/www lokatie opslaan. Is dat dan, gezien de beveiliging, wel mogelijk?

Offline rja

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/01, 09:39:46 »
Citaat van: WGM50
Oké, tot zover is het me duidelijk.

Ik ben begonnen in Kompozer (web edit programma) met de aanmaak van een indexpagina. Die wil ik vanuit Kompozer in de /var/www lokatie opslaan. Is dat dan, gezien de beveiliging, wel mogelijk?
Je kunt beter je zelf rechten in die directory geven, als je de enige gebruiker bent.
Bijvoorbeeld door de eigenaar te veranderen.

sudo chown /var/www

man chown.

Of je maakt een groep die schrijf rechten in die directory.

Offline WGM50

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/01, 10:36:41 »
Dat is dus gelukt. De Kompozer pagina staat vu in /var/www

Hartelijk dank, Pim