Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server en desktop  (gelezen 702 keer)

RonnyDG

• Gast
Server en desktop
« Gepost op: 2008/01/31, 11:34:04 »
Hallo allemaal,

Graag even wat wijze raad. Ik heb n.l. de server versie 7.10 geïnstalleerd.  Het meeste heb ik al aan het werk gekregen. Maar alles via de commandline doen en instaleren vergt natuurlijk veel tijd en veel kennis van Linux en is niet echt handig. SWAT werkt wel maar ik vind dat niet echt een verbetering!

Mijn vorige nog steeds draaiende server draait op een oude Pentium III (600Mhz) met 512MB onder Mandrake 10.1 Powerpack+ Met grafische Shell! Alleen start ik steeds via de console KDE op via startX als ik iets wil wijzigen. Probleem is natuurlijk dat Mandrake (Mandriva) niet gratis is! Als server draait dit wel prima en snel genoeg!

Ik wil ook wat meer kennis verzamelen over hoe alles werkt daarom heb ik nu een nieuwe machine ingericht met Ubuntu server. AMD Athlon 64 LE 1600 met 2GB ram, meer gekozen voor de energie wat te beperken bij een altijd draaiende server, dan voor de snelheid. Dus ook voldoende snel voor Ubuntu vermoed ik. Ik draai Samba, Apache, FTP (ProFTPD is de uiteindelijke bedoeling) en in de toekomst een mailserver.

Nu mijn vraag, hoe ga best te werk om toch een Grafische Shell te draaien die ik alleen maar wil opstarten om wijzigingen of onderhoud te doen aan de server. Het is niet de bedoeling om met deze iets anders te doen. Misschien wel eens een backup of file cd/dvd te maken of een usb schijf aan te sluiten voor hetzelfde doel.

Ik las al veel goede tips in forum link http://forum.ubuntu-nl.org/topic/18172 maar sta nog een beetje in twijfel hoe ik alles ga doen.

Heeft er soms iemand goede raad voor mij a.u.b.

Al bedankt.
Ronny.