Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hardeschijf 2 delen maken  (gelezen 8604 keer)

vssn

• Gast
Hardeschijf 2 delen maken
« Gepost op: 2008/01/28, 19:06:21 »
Ik heb nu 1 hardeschijf maar ik wil die in 2en splitsen hoe moet ik dat doet met detail uitleggen plzz ik Ben niet zo goed met ubuntu

« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/28, 19:08:41 »
download de gparted live cd: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/download.php
brand deze op cd en start de pc hiermee op...volg de aanwijzigingen op het scherm...
eens opgestart is alles heel duidelijk...gewoon uw bestaande partitie verkleinen en dan van de vrijgekomen ruimte een nieuwe maken...

LET OP! maak eerst een backup van belangrijke data!! weg = weg!  er kan altijd iets misgaan...

vssn

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/28, 19:11:26 »
hoe maak ik die backup dan

« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/28, 19:15:29 »
moet ge even hier op het forum zoeken, is al veel over gepraat...let wel dat ge dan ofwel een 2de (eventueel externe) hardeschijf nodig hebt of heel wat lege dvds (hangt ervan af wat en hoeveel ge wilt backuppen)...

vssn

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/28, 19:16:55 »
ik snap zulke dingen niet egt ma als ik nou windows erop zet ben ik alles kwijt?

« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/28, 19:23:15 »
Euh...
Backups voor dummies, eerste druk.

1) Zoek een geschikt medium. Hoe weet ik wat een geschickt medium is?
Heb je een externe schijf? Zo ja, neem dit als medium
Zo neen, heb je een dvd-brander? Neem een paar lege dvd'tjes als medium.
Heb je een cd-brander? Neem een paar lege cdtjes als medium
Heb je alleen een floppy-drive? Aiaiai.... Neem een torenhoge stapel floppies als medium.

2) Steek het medium in de pc.
3) Kopieer alle bestanden die je zeker niet verliezen naar het medium.
4) Als het medium te klein is voor al deze bestanden, haal het medium uit de pc en steek een ander medium in de pc.
5) Als het kopieren voltooid is, kijk dan even na of alles er wel op staat.
6) Haal het medium uit de pc.
7) Plak een label op het medium zodat je zeker weet dat dit een backup is. "Backups -- mijn thuismap" of "Backups -- systeemconfiguratie" is zeer goed voorbeeld van een duidelijke label.
8) Bewaar het medium op een veilige plaats.
9) Voor alle veligheid herhaal je best een paar keer per maand stap 1-8

Macintosh-gebruikers moeten pc vervangen door mac. Voor de rest is de handleiding hetzelfde. Gebruikers van Mac OS X 10.5, "Leopard", kunnen de ingebouwde Time Machine-functie prefereren, indien zij over een externe schijf beschikken.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/28, 19:47:17 »
wat ben je precies van plan met die harde schijf ???
Wil je windows terug installeren naast ubuntu ???
Als dat het geval is :
begin alvast eerst met het backupppen van je aller belangrijkste bestanden voor de zekerheid zoals SeySayux hierboven uitlegt.
vergeet de verborgen mappen in je home folder niet , daar staan je instellingen.

Gparted livecd is een mogelijkheid maar heb je geen zin om te downloaden en branden dan kan je ook gewoon de ubuntu livecd gebruiken. ( [alt]+F2 , gksudo gparted )

wil je windows terug zetten maak dan een partitie geformateerd als ntfs (liefst vooraan op de schijf).
Ubuntu heeft een swap partitie nodig van ongeveer de grootte van je ram geheugen en een ext3 partitie van minimaal 3 gig.

Als je beide besturings systemen opnieuw wilt installeren doe dan windows als eerst !!!

wil je ubuntu laten staan dan start je na de windows installatie de ubuntu livecd terug op en start je daar de herstel modus en voer je in de terminal het volgende commando uit:
sudo grub-install (hd0)wil dat niet lukken kan je ook nog super grub proberen , dat is speciaal gemaakt voor newbies om grub te herstellen.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN