Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: crontab werkt niet.  (gelezen 2915 keer)

Offline roycke

• Lid
crontab werkt niet.
« Gepost op: 2008/01/24, 08:35:01 »
ik heb ubuntu 6x server lopen.
nu wil ik elke nacht een auto key update uitvoeren met het schript /var/etc/key.sh
wanneer ik deze handmatig opstart werkt ie.
nu heb ik met root ingelogd via putty en en volgende in gegeven:
crontab -e
00 04 * * * /var/etc/key.sh

toen opgeslagen

wanneer ik nu crontab -l intyp zie ik de regel ook netjes staan, echter ben vanmorgen gaan kijken maar helaas hij heeft niks op 4 uur uitgevoerd.

nu heb ik zitten lezen en heb ik het idee dat conjob gewoon niet in het systeem meedraaid.
Waar kan ik dit zien?
en hoe zorg ik ervoor dat crontab 24/24 draaid, ook na een reboot?

Offline roycke

• Lid
crontab werkt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/24, 09:21:01 »
.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
crontab werkt niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/24, 12:55:04 »
Is het key.sh script wel uitvoerbaar? Werkt het wel als je die handmatig opstart vanuit een terminal?
Wat staat er in dat script?

Offline roycke

• Lid
crontab werkt niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/24, 13:15:38 »
@johanvd,
ik zit nu op mijn werk dus kan het scipt ffniet te voorschien toveren. Maar het werkt wel.
als ik met putty in type /var/script/key.sh dan doet hij het script correct uitvoeren. Dus daar zal het probleem niet zitten.
Ik had 1st als standaard editor MC deze heb ik gewijzigd in NaNo, misschien dat hier decfout zit?

Wat ik ook vreemd vind is: als ik met winscp naar  /etc ga zie ik daar een crantab staan. Als ik die open zie ik niks van mijn script maar alleen dingen van conr.daily, cron.weekly etc.
ga ik naar putty en type ik crontab-e krijg ik wel mijn schriplink te zien en die andere niet.....
vreem? of is dit normaal?

Rune

• Gast
crontab werkt niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/24, 13:31:48 »
Controleer idd of het script executable is.
Controleer of je script een geldige interpreter heeft (#!/bin/bash).
Controleer of je script absolute paden gebruikt.
Controleer cron draait, (ps ax | grep cron).

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
crontab werkt niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/24, 13:39:31 »
Citaat van: Rune
Controleer idd of het script executable is.
Controleer of je script een geldige interpreter heeft (#!/bin/bash).
Controleer of je script absolute paden gebruikt.
Controleer cron draait, (ps ax | grep cron).
Nog een andere mogelijke oorzaak:
controleer of je script geen output genereert, als dat gebeurt, reageert bash zeer onvoorspelbaar.

Er zijn diverse manieren om dit op te lossen:
- genereer geen output (echo etc.) en gebruik de zogenaamde 'silence' opties van ev. gebruikte tools
- rerout de output: "" > /dev/null

Rune

• Gast
crontab werkt niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/24, 13:46:08 »
Citaat
controleer of je script geen output genereert, als dat gebeurt, reageert bash zeer onvoorspelbaar.
Bij mijn weten word output die toch gegenereerd wordt, standaard doorgemaild naar root.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
crontab werkt niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/24, 13:53:02 »
Citaat van: Rune
Citaat
Bij mijn weten word output die toch gegenereerd wordt, standaard doorgemaild naar root.
Zou best kunnen, misschien dat dat afhangt van specifieke systeeminstellingen of zo? Hoe het ook zij, een tijd geleden heb ik flink wat tijd geinvesteerd om dit probleem op te lossen op de manier zoals ik beschreef. Het grote probleem bij mij was dat het niet reproduceerbaar was, althans niet direct. Dat had te maken met het feit dat het script zich onvoorspelbaar gedroeg, soms (vaak) wel, soms niet.

Offline roycke

• Lid
crontab werkt niet.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/24, 14:50:38 »
hi j werkt!
het probleem lag toch korter bij....
als ik crontab -r deed en toen crontab -e kreeg een een hele nieuwe welke werd geopend met MC
daar heb ik ingevuld: 31 14 * * * /var/etc/key.sh die werkte dus niet.
nu heb ik Mc vervangen door nano en weer een nieuwe crontab aangemaakt.
Wat ik nu zag is dat tussen de 4 en de 1e * 2 spaties zaten en tussen de 3e ster en de command regel 3 spaties in het voorbeeld.
dus heb ik de regel zo ingevoerd: 31 14  * * *   /var/etc/key.sh en hij werkt!!! :)
Ik heb al tig keer de spaties geteld op alle forums en overal was het eentje. en nu blijkt dat het er toch 2 en 3 moeten zijn....klopt dit dan wel?

ps. als ik hem nou 4 uur snachts wil laten lopen wat moet ik dan doen?
00 04 of
* 04 of
0 4?

bedankt voor al jullie hulp!

crontab werkt niet.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/24, 21:29:49 »
Citaat
30   7   *    *    *  /usr/X11R6/bin/wavplay $HOME/reminders/*.wav

Let's explain how a crontab file works. The file is read by the program 'cron' and it carries out the instructions in it. In our example, our wav files get played at the 30th minute of the 7th hour, that is to say 7:30 in the morning. This is because the crontab file must start with the minute [0-59] you want something done, followed by the hour [0-23] the day of the month [1-31], the month of the year [1-12] and the day of the week [0-7] (where 0 and 7 are both Sunday). I have left the last three as asterisk. This tells 'cron' that these values don't matter. That is to say, cron should play our *.wav files every day of the month, every month of the year, 7 days a week.
Komt hiervandaan.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
crontab werkt niet.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/24, 23:09:07 »
Citaat van: roycke
ps. als ik hem nou 4 uur snachts wil laten lopen wat moet ik dan doen?
00 04 of
* 04 of
0 4?

bedankt voor al jullie hulp!
Dan moet je de laatste optie nemen, 0 4 dus

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °