Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wachtwoord voor een Map  (gelezen 6120 keer)

Offline Tom

• Lid
Wachtwoord voor een Map
« Gepost op: 2008/01/14, 21:51:14 »
Kan ik een map voorzien met een wachtwoord zodat niet iedereen in die ééne map kan komen.
Het betreft een map in mijn persoonlijke map tom@bestandsbladeraar.
Groetjes Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Wachtwoord voor een Map
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/14, 21:56:15 »
Met gksudo nautilus in een terminal te typen, wachtwoord invullen, en dan op de map rechtsklikken ,eigenschappen en daar kan je de rechten veranderen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Valeeva

• Gast
Wachtwoord voor een Map
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/14, 23:35:18 »
Ik ben ook op zoek naar een methode om een map met wachtwoord te beveiligen. Ik heb gksudo nautilus geprobeerd maar daarmee kun je de rechten instellen voor gebruikers die met een andere naam zijn ingelogd, toch?
Wat ik graag wil is het beveiligen van een map met wachtwoord zodat de inhoud niet zichtbaar is, ongeacht met welke gebruikersnaam je inlogt. Dus ook met je eigen gebruikersnaam is de map beveiligd met wachtwoord, Voor het geval je even van je plek bent en vergeet je scherm te blokken. Bijvoorbeeld. Iemand enig idee hoe dat te bereiken?

Offline vanadium

• Lid
Wachtwoord voor een Map
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/15, 11:00:23 »
Dat kan met de rechten geregeld worden: je zet alle rechten behalve de user rechten uit van de directory die je wil afgrendelen. Dan kan enkel de eigenaar in de directory gaan. Werkt handiger, want van zodra je ingelogd bent, moet je geen paswoorden meer typen. Anderszijds kan een andere gebruiker de inhoud van de directory niet zien (-r) en er ook niet in gaan (-x), laat staan erin schrijven (-w).

Offline desmond

• Lid
Wachtwoord voor een Map
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/15, 14:37:59 »
Als ik je goed begrijp, moet ook de eigenaar van de map gevraagd worden om een wachtwoord?

How about een directory aannmaken met root-rechten via
Citaat
sudo nautilus
en iedereen alle rechten ontnemen. Vervolgens dezelfde directory als bron voor een Samba netwerkshare beschikbaar stellen? Bij het aankoppelen van een samba share dwing je in ieder geval username/password-verificatie af. Moet je niet vergeten de share te ontkoppelen als je van je plek gaat.

http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/share-ubuntu-home-directories-using-samba/ Hier vind je een uitleg hoe je je box kan configureren om alle /home/[users] directories als shares beschikbaar te maken. Dan hoef je alleen nog maar een user aan te maken waar alleen jij het wachtwoord van weet...

Valeeva

• Gast
Wachtwoord voor een Map
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/15, 18:06:49 »
Citaat van: desmond
Als ik je goed begrijp, moet ook de eigenaar van de map gevraagd worden om een wachtwoord?
Dat is precies wat ik bedoel.

Citaat
How about een directory aannmaken met root-rechten via
Citaat
sudo nautilus
en iedereen alle rechten ontnemen. Vervolgens dezelfde directory als bron voor een Samba netwerkshare beschikbaar stellen? Bij het aankoppelen van een samba share dwing je in ieder geval username/password-verificatie af. Moet je niet vergeten de share te ontkoppelen als je van je plek gaat.
Dat zou wel kunnen werken. Alleen blijft het probleem dat ik moet ontkoppelen als ik mijn plek verlaat. En daar zal het fout gaan want er zijn situaties dat ik echt direct weg moet en dan vergeet ik dus te ontkoppelen.

Het liefst wil ik dus een wachtwoord bij het openen van een map en moet alles weer beveiligd zijn nadat ik het venster heb gesloten. Hoeft trouwens niet perse via nautilus. Nog een andere suggestie?

Offline mp

• Lid
Wachtwoord voor een Map
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/16, 18:44:55 »
Gewoon je scherm blokkeren?

Offline lizardman

• Lid
Wachtwoord voor een Map
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/16, 19:58:28 »
ik vond deze tip http://forums.techguy.org/unix-linux/671330-oassword-protect-folder.html
en hier wordt encfs gebruikt
http://forums.suselinuxsupport.de/index.php?showtopic=47097&pid=203096&st=0&#entry203096

Hoe dit alles werkt weet ik ook nog niet, misschien helpt het op weg.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
Wachtwoord voor een Map
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/16, 20:31:35 »
een Gnome GUI voor encfs:
http://www.getdeb.net/app.php?name=Cryptkeeper

zelf nog niet geprobeert
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Valeeva

• Gast
Wachtwoord voor een Map
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/18, 01:20:29 »
Bedankt voor de reacties. Ik ben al heel lang op zoek naar een manier om een map te beveiligen met wachtwoord. Dezelfde vraag kom ik regelmatig tegen op internationale fora maar blijkbaar kan het gewoon niet. Jammer. Ik heb wel aan encryptie gedacht. Moet ik me toch eens in gaan verdiepen.

Anyway, ik gebruik nu een met wachtwoord beveiligde .rar archief. Dat werkt tot nu toe ook prima, alleen de meeste applicaties kunnen helaas niet rechtstreeks naar een archiefbestand wegschrijven.