Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: map /cdrom ???  (gelezen 1175 keer)

map /cdrom ???
« Gepost op: 2008/01/01, 22:07:44 »
Mensen,
met nog de beste wensen natuurlijk :-)

Rare vraag misschien.....
Ik zie gisteren ineens in Nautilus de map /cdrom staan (met een pijltje erdoorheen, dat betekent toch "snelkoppeling"?)
De inhoud van die map correspondeert ook met de inhoud van /media/cdrom. Het klopt dus wel.

De vraag: is het normaal dat die snelkoppeling in / staat? Ik bedoel: het viel me nu ineens op dat die map er stond en ik was niet zeker of er nu iets raars aan de hand is? Of is het normaal?

Bedankt voor het meedenken,

Offline petervs

• Lid
map /cdrom ???
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/01, 22:13:45 »
Nou je het zegt...bij mij ook, maar nooit bij stil gestaan. Toch wel apart.
Ubuntu MATE 16.04

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
map /cdrom ???
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/01, 22:24:46 »
Deze "snelkoppeling" wordt gemaakt door de installatieprocedure. Als je in Nautilus de (rechtermuisklik) eigenschappen opvraagt kan je de datum opvragen. Waarschijnlijk de datum waarop Ubuntu is geinstalleerd.
Klik links bovenin op Documentatie

map /cdrom ???
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/01, 22:55:52 »
Ok.
Ik kan die snelkoppeling dus veilig verwijderen?
Hij is daar namelijk overbodig.

PS
dat van de datum: dat klopt niet.
Ik zie een datum in 2004 - toen draaide ik nog geen Ubuntu :-)

Offline Double12

• Lid
map /cdrom ???
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/02, 10:22:31 »
Die /cdrom is gewoon een mountpoint, net als dat ik bij de installatie heb aangegeven een bepaalde partitie te willen laten mounten op /documenten.
In Linux kun je de meest onzinnige mountpoints hebben, het mag bijna overal. Ik heb bijvoorbeeld een explorer voor het smb-netwerk, SMB4K. Die maakt in mijn home-map een map "smb4k" waarin gewoon mountpoints van al die shares zitten. Dan lijkt het net alsof die hele share in mijn home-map is gekopieerd, maar het is alleen een mountpoint.

Offline siegi

• Lid
map /cdrom ???
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/02, 14:07:28 »
Als je ls -l doet krijg je.
lrwxrwxrwx 1 root root 11 2007-11-17 00:03 /cdrom -> media/cdromDit bekent dat /cdrom gelinkt is naar /media/cdrom.
Dus dat de inhoud hetzelfde is lijkt me logisch.
Het is eigenlijk maar heel recent dat alles onder /media gemount word in linux.  Vroeger was het dus ook gewoon /cdrom.

map /cdrom ???
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/02, 20:26:54 »
Ok, Siegi, ik begrijp dat allemaal.
Wel vreemd, dat hij dat alleen met cdrom doet, niet met bijv. floppy.

Overigens: bij mij heet het /media/cdrom0 (waarom hij die 0 erachter plakt weet ik niet, maar ik laat het maar zo).

Tevens staan er van zowel cdrom als van floppy gelinkte mappen met dezelfde inhoud in /media
Oftewel: ik heb cdrom (en floppy) er dubbel instaan.....

Mijn vraag is nu: kan ik die /cdrom (de link dus) verwijderen, of moet ik die laten staan? Ik vind hem vrij irritant daar, namelijk.

Offline siegi

• Lid
map /cdrom ???
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/02, 20:55:16 »
Het kan zijn dat er sommige programma's je cdrom zoeken op /cdrom.
Je gaat misschien de problemen niet direct ondervinden maar na verloop van tijd misschien wel.

map /cdrom ???
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/03, 00:19:08 »
Ok Siegi, duidelijk.
Dan laat ik hem wel staan.

Bedankt voor het meedenken :-)