Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lange commando door korter commando vervangen.  (gelezen 948 keer)

Offline nor

• Lid
Lange commando door korter commando vervangen.
« Gepost op: 2008/01/03, 09:43:50 »
Beste forumleden,

Volgens mij is het mogelijk om een lange commando door korter commando te vervangen. Ik gebruik vaak bijv:
par2 r *2

Het leek me makkelijk om door "par" te vervangen, zodat ik alleen par hoef te typen. En toch dezelfde functie als  par2 r *2 gebruik.

Weten jullie hoe dit moet? Binding, alias, export, hoe je dat ook noemt :/

Ook wil ik weten hoe je het ongedaan kan maken.

Alvast bedankt, nor

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/03, 09:53:02 »
Dat kan inderdaad met alias. In mijn .bashrc (script dat gesourced wordt als een terminal wordt geopend of als je niet-grafisch inlogt) vond ik ondermeer dit:
alias ls='ls --color=auto'

dus in uw geval zet je daar ergens in de buurt:
alias par='par2 r *2'

of je tokkelt het elke keer in als je een terminal opent.

Offline nor

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/03, 10:31:23 »
Bedankt voor je snelle reactie.

Jawel, het heeft gewerkt. Vanaf hoef ik minder te typen :) Terminal herstarten voldoet al.

Weet je misschien ook hoe je lange directory (in mijn geval, /media/data/hellanzb/usenet/ebooks/) door soort snelkoppeling kan vervangen. Dat vind je ook bij:
cd ~ werkt dezelfde als cd /home/ram

Dat kan ik in .bashrc niet vinden.

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/03, 10:53:35 »
Je kan altijd een snelkoppelimg "leggen" door volgend commando:
ln -s /media/data/hellanzb/usenet/ebooks/ /home/nor/snelkoppeling

cd ~/snelkoppeling zal dan naar /media... gaan.

Aangezien /media/data/... waarschijnlijk een externe schijf is, zou ik dit echter niet aanraden. Die schijf hangt er immers niet "altijd" aan. Beter is gewoon navigeren met tab toetsen, dus:
cd /me/da/...
Die tab toetsen zorgen voor autocompletion :)

EDIT: Wat je ook kan doen is het volgende:
- aan het einde van die .bashrc zet je bijvoorbeeld: export EBOOKS=/media/data/hellanzb/usenet/ebooks/
- vervolgens nieuwe terminal openen
- als je nu cd $EBOOKS tokkelt, dan ga je ook naar die directory
EBOOKS is in dit geval een omgevingsvariabele. In windows heb je dit ook.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/03, 12:03:12 »
Link leggen lijkt me geen probleem: als de schijf niet is aangekoppeld, krijg je een foutmelding. Anderszijds is de benadering met een omgevingsvariabele ook een goeie suggestie.

Offline nor

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/03, 12:11:33 »
Wow, wat een informatie :)

/media/data is geen externe schijf, maar gewoon harde schijf. Ik heb hem ooit gelabeld, omdat ik het handiger vond.

Dat autocomletion wist ik al ;) En $ebooks werkt het, nu hoef ik niet meer hele directory te typen. Wel jammer dat ik niet gewoon kan typen, zoals:
cd ebooks
i.p.v.
cd $ebooks

Ik kan "cd ebooks" ook als alias uitvoeren, maar dan werkt het "mv *pdf ebooks" natuurlijk niet.

Voorlopig ben ik wel tevreden met $ebooks. Maar als je nog een oplossing heb, dan hoor ik het graag :)