Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: maar 1 gebruiker  (gelezen 2596 keer)

maar 1 gebruiker
« Gepost op: 2007/12/20, 16:32:56 »
Ik heb nu een systeempje met een apparte user (marc) nu wil ik eigenlijk gewoon heel simpel alleen een systeem met alleen maar een root account en of dat nou de naam marc heeft maakt me niet uit maar ik wil niet telkens maar dat sudo gebeuren doen.  gewoon een account waarmee ik alles kan en mag op mijn pctje. Wat ik nu dus heb is een apparte home partitie voor marc en ik wil dus straks mijn pc met 1 user hebben en dus ook 1 home partitie. Hoe kan ik dit het beste aanpassen ?
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline Rulus

• Lid
maar 1 gebruiker
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/20, 16:43:14 »
Dat gaat niet. Multi-user is nu eenmaal de veiligheid van Linux. Door constant als root te werken ondermijn je de hele veiligheid van het systeem.

maar 1 gebruiker
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/20, 16:45:24 »
ok ehm ja ik wil dus eigenlijk niet telkens ehm bijv: sudo apt-get install package doen maar gewoon onder mijn eigen gebruikersnaam. en wanneer ik ifconfig doe wil ik dit ook gewoon zonder sudo doen, zo zijn er nog wel honderden dingen die ik gewoon zonder sudo wil doen....

Offline friarTuxs

• Lid
maar 1 gebruiker
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/20, 16:50:44 »
volgens mij kun je dit in gdm veranderen, bij systeem beheer aanmeldscherm.....
(zit nu niet op een Linbox)
MAAR!!! het is echt niet aan te raden....
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"

Offline Rulus

• Lid
maar 1 gebruiker
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/20, 16:57:57 »
Citaat van: peewster
ok ehm ja ik wil dus eigenlijk niet telkens ehm bijv: sudo apt-get install package doen maar gewoon onder mijn eigen gebruikersnaam. en wanneer ik ifconfig doe wil ik dit ook gewoon zonder sudo doen, zo zijn er nog wel honderden dingen die ik gewoon zonder sudo wil doen....
Technisch gaat dat uiteraard, maar je haalt compleet de beveiliging weg.

Offline siegi

• Lid
maar 1 gebruiker
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/20, 17:49:03 »
Veel mensen weten hier wel hoe je het moet doen maar niemand raad het aan.  Opzic h is het ook niet zo moeilijk
gdm instellen dat root kan inloggen en root activeren door hem een wactwoord te geven. that's it.
Zelfs microsoft is van het systeem afgestapt dat je zomaar de beheerder bent, (is microsoft slimmer dan jouw?)

Als je eenmaal je rechten systeem fatsoenlijk hebt ingesteld voor je filesystems dan kan je alles doen wat je wil zonder root.  Alleen voor iets te installeren en beheerderstaken heb je dan root nodig.

Je moet niet na elke sudo je wachtwoord intypen dit word een tijdje onthouden.  
En als je veel dingen achter elkaar wil doen als root kan je altijd sudo -i gebruiken. dan kan je commando's ingeven zonder sudo.

ubuntuer

• Gast
maar 1 gebruiker
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/20, 17:58:01 »
@peewster

Het lijkt me niet verstandig om standaard in root te werken.
Een belangrijk deel van de beveiliging wordt daarmee weggehaald.
B.v een virus krijgt dan ook die rechten en kan doen wat het wil.
Je krijgt dan dezelfde situatie als met een standaard installatie van XP.
Dan ben je ook standaard admin.
Met alle nare en gevaarlijke gevolgen vandien.
In Vista zijn ze daar juist vanaf gestapt en hebben ze het nu zoals in linux.
Dus standaard heb je geen admin rechten in Vista en moet je voor admin taken toestemming geven.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
maar 1 gebruiker
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/20, 18:33:53 »
nu wil ik eigenlijk gewoon heel simpel alleen een systeem met alleen maar een root account en of dat nou de naam marc heeft maakt me niet uit maar ik wil niet telkens maar dat sudo gebeuren doen.
Dat kan je vergelijken met een auto zonder remmen.
Het kan wel, mits je heel voorzichtig bent, maar je zal de enige zijn op de wereld !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

maar 1 gebruiker
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/20, 20:12:36 »
Ja ik weet idd dat er best wel gevolgen aan vast zitten maar goed je gaat toch ook niet zo maar dingen weg gooien zonder dat je weet wat je doet. Je doet sowieso geen dingen denk ik waarvan je niet zeker weet wat je doet. Ik vind het gewoon wat irritant dat sudo gedoe. Ja een auto zonder remmen :-D ach als je goed de weg weet :P, mischien wacht ik er nog even mee, maar ik vind het gewoon hinderlijk iedere keer toestemming verlenen aan de dingen die ik gewoon wil doen. :D

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
maar 1 gebruiker
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/20, 20:52:19 »
ik vind het gewoon hinderlijk iedere keer toestemming verlenen aan de dingen die ik gewoon wil doen. :D
Dit betekend, dat wanneer je een "verkeerde" website bezoekt, software gewoon op je PC gezet kan worden, want het gebeurt onder de root account .........
Het is vragen om problemen !

maar 1 gebruiker
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/20, 21:07:54 »
Ook onder linux ? Ik was er altijd van overtuigd dat dat meer een Windows ding was.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
maar 1 gebruiker
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/20, 21:28:11 »
Ook onder linux ? Ik was er altijd van overtuigd dat dat meer een Windows ding was.
Dat is het ook, maar onder de root account kan en mag je alles, en ben je alle veiligheid kwijt !

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
maar 1 gebruiker
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/21, 03:27:51 »
Normaal gesproken kan een programma als Firefox of Pidgin niet zomaar je systeembestanden wijzigen.
Start je het programma met root rechten, of verwijder je het wachtwoord voor sudo, dan is het een stuk makkelijker voor slechtwillende programma's om je complete systeem te vernielen.

Dat is ook het grote probleem van Windows: omdat iedereen standaard met administrator rechten werkt, kunnen de programma's die gestart worden van alles aanpassen, ook de systeembestanden. Dat is DE reden dat er zoveel virussen zijn voor Windows.

maar 1 gebruiker
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/21, 09:02:58 »
Feitelijk is't vrij eenvoudig wat je wilt:

Open een terminal
Typ sudo -i
typ je password
Nu ben je feitelijk als root ingelogd in die terminal zonder je systeembeveiliging overhoop te halen!
Alles wat je nu in deze terminal typt, moet geen sudo voor; pas dus op wat je typt.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Dirk Tas

• Lid
maar 1 gebruiker
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/21, 09:07:20 »
Citaat van: SeySayux
Feitelijk is't vrij eenvoudig wat je wilt:

Open een terminal
Typ sudo -i
typ je password
Nu ben je feitelijk als root ingelogd in die terminal zonder je systeembeveiliging overhoop te halen!
Alles wat je nu in deze terminal typt, moet geen sudo voor; pas dus op wat je typt.

- SeySayux
Dit is waarschijnlijk het antwoord dat peewster zocht !
Ubuntu User #14670

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
maar 1 gebruiker
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/21, 12:33:33 »
Er zijn weinigen, die uren achtereen als Root willen werken ........... Daarom snap ik het niet, maar wie ben ik ;)

maar 1 gebruiker
« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/21, 12:35:04 »
Citaat van: r0n.
Er zijn weinigen, die uren achtereen als Root willen werken ........... Daarom snap ik het niet, maar wie ben ik ;)
Er zijn mensen die LFS installeren ;) Of problemen hebben met systeeminstellingen...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline jespdj

• Lid
maar 1 gebruiker
« Reactie #17 Gepost op: 2007/12/21, 15:56:30 »
Ja, dat is een Windows ding, en dat is nu juist omdat op Windows een gewone gebruiker alles zomaar kan doen, inclusief files in je Windows system directory om zeep helpen of vervangen door versies die gecorrumpeerd zijn met virussen of spyware.

Eén van de belangrijkste redenen waarom Linux een stuk veiliger is, is omdat je als gewone gebruiker niet overal bij kunt. Op die manier kun je dus ook niet per ongeluk het systeem naar de maan helpen en is het voor malware heel moeilijk om het systeem te infecteren.

Ik zou zeggen: Wen eraan dat je af en toe sudo moet gebruiken, en vergeet het idee dat je altijd als root ingelogd wilt zijn.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

maar 1 gebruiker
« Reactie #18 Gepost op: 2007/12/21, 19:17:13 »
sudo -i wordt hem, dank je!

maar 1 gebruiker
« Reactie #19 Gepost op: 2007/12/21, 19:36:53 »
"Als je in Linux niet het antwoord vindt, dan heb je het verkeerde probleem"

- SeySayux
LibSylph
SeySayux.net

maar 1 gebruiker
« Reactie #20 Gepost op: 2007/12/21, 19:45:54 »
Ja dat blijkt wel weer :D