Ik heb nu onlangs gelezen dat je met VMware een virtueel OS kan installeren bovenop je gewone OS (ubuntu in mijn geval).
Ik heb nu wat opzoekingen gedaan.
1. Wat is het verschil tss VMplayer (gratis), VMserver (betaald) en kan je met beide een virtuele OS creeren?
2. VirtualBox is ook zo één, nog niet van gehoord maar wat zijn de ervaringen hiermee.
3. Wat raden jullie aan?
alvast bedankt.
ghih
edit: het is dus de bedoeling om een OS met een virtulizer te draaien op men ubuntu.
Even wat correcties:
1) VMWare player en VMWare server zijn beiden gratis. VMWare workstation is betalend. Met player kan je alleen vm's afspelen die iemand anders gemaakt heeft, met server kan je je eigen vm's maken
2) Virtualbox is een alternatief voor VMWare dat volledig gratis is. Het wordt nogal geprezen in de Linuxgemeenschap omdat het zeer goed op Linux werkt en gedeeltelijk open source is. Het heeft echter nog niet alle features van VMWare. Wel heeft het een zeer bijzondere functie genoemd naadloze integratie, waarmee je de taakbalk van Windows integreert op je Linux-desktop, zodat je feitelijk de 2 besturingssystemen naast elkaar kan gebruiken ipv de hele tijd in en uit je VM te switchen. Zeer mooi, maar werkt nog niet goed ment Compiz.
3) Ik gebruik zelf vmware (zit er nu in). Het is vrij vlot, gemakkelijk en er zit een bedrijf achter. Als je echt naadloze integratie wilt, probeer dan VirtualBox. Ik heb geen windows-kopieen om te installeren, dus ik heb het niet echt nodig. Bovendien is de fullscreen van VirtualBox niet alles
- SeySayux