Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dode toetsen voor speciale tekens  (gelezen 1803 keer)

Offline Double12

• Lid
Dode toetsen voor speciale tekens
« Gepost op: 2007/12/13, 21:24:18 »
Ik wil graag met het toetsenbord letters met accenten of trema's kunnen typen, zonder naar een menu te hoeven gaan.
In de Help-functie van OpenOffice stond dat je dat kon doen met de "dode toetsen" ` en '. Dan typ je eerst die ` of ', die verschijnt dan niet op het scherm, daarna typ je bijvoorbeeld de letter e. Er zou dan een e met accent moeten verschijnen.
Bij mij is dit blijkbaar uitgeschakeld, want als ik zo'n teken ( ` of ' ) typ verschijnt die direct op het scherm.

Hoe kan ik dode toetsen aanzetten of een andere manier vinden om letters met accenten via het toetsenbord in te voegen?
Ik gebruik Xubuntu 7.10.

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/13, 21:29:57 »
in het menu systeem/voorkeuren/toetsenbord tabblad indelingen moet je dat kunnen instellen, daar kun je ook nog toetsenbord indelingen toevoegen
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline Double12

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/13, 21:41:19 »
Het probleem is:
in dat indelingen-menu moet ik eerst het vinkje "Use X-configuration" uitschakelen, dan kan ik handmatig de indeling veranderen in us-intl.
Maar er gebeurt niks, en als ik terugkom in dat menu, staat hij weer gewoon op "Use X-configuration" ipv mijn handmatige configuratie.

EDIT: Hij heeft het blijkbaar wel opgepikt na opnieuw opstarten, nu staat hij wel op de gewenste instelling en werken de dode toetsen ook!