Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Volledige beheer over je PC  (gelezen 1713 keer)

Vanya

• Gast
Volledige beheer over je PC
« Gepost op: 2007/12/10, 09:58:04 »
Bestanden die niet onder mijn eigen profile vallen kan ik niets mee. Ik kan ze bv niet verwijderen ook al heb ik alle rechten ingesteld. Ik moet toch als eigenaar van de PC zelf kunnen bepalen wat ik verwijder??!!!

« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/10, 10:38:32 »
Je kan als eigenaar van de PC altijd alles verwijderen wat je wilt.

In Ubuntu wordt het je alleen niet makkelijk gemaakt om bestanden te verwijderen die niet 'onder je eigen profiel' vallen.
Doorgaans zijn dat bestanden die nodig zijn om het systeem goed te laten functioneren.

Als je graag alle controle wilt hebben over wat je kunt verwijderen, moet je het volgende doen:

Druk al +F2
Tik het volgende in het venstertje dat verschijnt:

gksudo nautilus

Druk daarna op enter, en je kan alles doen wat je wilt.

Dit geeft je natuurlijk ook de vrijheid om je Ubuntu systeem kapot te maken als je iets verwijderd wat onderdeel is van het Ubuntu systeem.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/10, 11:02:15 »
Citaat
Ik kan ze bv niet verwijderen ook al heb ik alle rechten ingesteld.
Als je ze niet (als gewone) gebruiker kan verwijderen, dan heb je niet alle rechten ingesteld. Alleen de root gebruiker (systeembeheerder) kan de rechten naar believen veranderen. Als gewone gebruiker kun je enkel de rechten veranderen van bestanden die van jou of van jou groep zijn.

Vanya

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/11, 10:34:24 »
Dank je wel heren voor je reactie. Ik ga met de info aan de slag. Ik laat jullie snel weten of het gelukt is.

« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/11, 13:39:05 »
Onder normale omstandigheden geef je jezelf admin rechten door voor de opdracht sudo te typen.
Ga dus niet zitten klooien met rechjten want je haalt je hele systeem overhoop.

enkel sudo gebruiken.

Voor sommige ingrijpende programma's is het nodig om een root ww op je systeem te hebben.
En dan nog gebruik je dit om tijdelijk iets te wijzigen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Vanya

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/11, 15:43:47 »
Het is gelukt met gksudo. Bedankt eterps!