Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AD achtig systeem  (gelezen 2375 keer)

MadGuy

• Gast
AD achtig systeem
« Gepost op: 2007/11/27, 14:02:56 »
Goede dag,

Ik ben van windows richting Ubuntu gegaan, gewoon omdat het me meer een uitdaging lijkt om daar een leuke netwerk omgeving mee te maken.

Nu vroeg ik me af of er ook zo'n soort (Active Directory) systeem is voor LINUX dat net zo eenvoudig is in opzet/onderhoud.
Uiteraard is er OpenLDAP, maar dat is zeker niet eenvoudig in opzet, en moet je vrijveel weten van LDAP Queries, en daar heb ik weer net geen zin in om dat helemaal op te zetten.

Wat het zou moeten kunnen :
- Enkel Password systeem (zoals AD dat heeft, replicatie onderling met servers, single sign-on).
- Eenvoudige invoeren van nieuwe gebruikers/groepen.
- Email server die gekoppeld kan worden.
- GUI om user gegevens te kunnen wijzigen..

Dit is uiteraard niet zo uitgebreid als AD is, en dat vind ik ook niet nodig. Volgens mij heeft RedHat zo'n systeem gehad in hun enterprise editie.... maar is er ook zoiets in de opensource community?

gr.

Jerry / MadGuy

MadGuy

• Gast
AD achtig systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/29, 08:03:14 »
42 views, en 0 reacties :(

Offline woteb

• Lid
AD achtig systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/29, 09:05:43 »
Active Directory bestaat binnen Linux. Magic word: Samba.

Maar (richting jou: tot mijn spijt) zelf heb ik geen enkele ervaring met Active Directory daar ik zelf nfs gebruik. Maar er zijn hier wel enkele personen die het wel weten. Veel succes!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
AD achtig systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/29, 09:13:34 »
Kijk eens naar ebox, dit is een serverbeheerplatform waar ook zaken als ldap in verwerkt zitten.
Heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar staat wel op mijn lijstje.
http://ebox-platform.com/

Offline woteb

• Lid
AD achtig systeem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/29, 09:15:35 »
Hmm. even gauw gekeken. Is dit een soort Webmin? Daar heb ik namelijk tijden met plezier mee gewerkt. Maar wordt niet meer ondersteund door Debian en Ubuntu (uit de pakketten verwijderd).
Je kunt Webmin nog wel via een tar.gz bestand installeren, maar kennelijk op eigen risico.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

Offline markba

• Lid
AD achtig systeem
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/29, 09:26:47 »
Blijkbaar is ebox inderdaad de vervanger van webmin. Het verbaast me overigens dat webmin niet in de repo's zit, misschien heeft het andere (technische) oorzaken, maar goed.

Offline woteb

• Lid
AD achtig systeem
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/29, 09:52:34 »
Heeft dacht ik met security te maken. Op Tweakers.net werden daar vroeger ook discussies over gevoerd. De een vond het een prachtig programma, een ander raadde het sterk af.
Trouwens, ebox zit ook niet in Synaptic (Feisty waar ik op dit moment mee werk).

Hier de website van Webmin: http://www.webmin.com/ Er bestaat ook een Debian pakket.

Het mooie van Webmin is dat het pakketten die niet zijn geïnstalleerd via apt-get automatisch ophaald. Dus, als je een Samba server wil installeren en samba is nog niet geïnstalleerd, Webmin er zorg voor draagt dat samba wordt opgehaald en daarna kun je het met Webmin configureren.

Offline markba

• Lid
AD achtig systeem
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/29, 10:25:30 »
Citaat van: woteb
Trouwens, ebox zit ook niet in Synaptic (Feisty waar ik op dit moment mee werk).
Ebox is vanaf gutsy beschikbaar.

Offline woteb

• Lid
AD achtig systeem
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/29, 10:28:30 »
Aha, ga ik vanavond of morgen eens proberen.

Offline aartje

• Lid
AD achtig systeem
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/29, 13:34:23 »
Voor de unix-wereld heb je daar tientallen jaren NIS (vroeger heette dat yp,
yellow pages ) voor. Je kan een computer in je lokale netwerk als NIS-server installeren, je kan de  andere computers dan als NIS-client configureren.
Op de NIS-server kan je dan administratie bestanden zoals, group-files, password-file,
printer-file, netgroup-file etc. etc. in een bepaald formaat opzetten en die gegevens laten distribueren naar de NIS-client (waarbij je NIS-server ook weer een NIS-client kan zijn). Dit kan samen met mechanismes als b.v. autofs/automount (automatische
filesystems mounten als ze nodig zijn) en nfs (filesystems over het netwerk mounten)
gebruikt worden, maar dat is zelfs een hele klus voor een professionele unix-systeembeheerder ( wat ik al meer dan 5 jaar niet meer ben).

Maar misschien heb je wat aan bovenstaande termen en kan je daar bv. eens een
boek over lezen (bv. O'Reilly : Managing NIS and NFS)

MadGuy

• Gast
AD achtig systeem
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/04, 13:54:32 »
wow, ik kijk hier een tijdje niet op en ik heb een hele zooi antwoorden gekregen...
Samba heb ik uiteraard wel naar gekeken, en kan je instellen als DC, maar echte AD functionaliteiten zit er pas vanaf 4.0 (maar daar vroeg ik niet naar :P)

ik ga naar alle aanbevolen dingen kijken

thanks allemaal!