Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Map ineens onleesbaar?  (gelezen 761 keer)

VincentG

• Gast
Map ineens onleesbaar?
« Gepost op: 2007/11/24, 00:42:40 »
Ubuntuversie: 7.10

Beste allemaal! Dit wordt mijn eerste post. Ik gebruik Ubuntu nu al een tijdje naar tevredenheid, maar ik loop tegen een probleem aan:

Ik heb een map met al mijn data op mijn bureaublad staan. Deze map en alle bestanden erin hebben lees- en schrijfrechten voor mijn account. Alleen kan ik af en toe (ik ben dan gewoon een beetje aan het surfen en muziekluisteren) de map ineens niet meer in. Hij zegt dan dat ie de inhoud van de map niet kan weergeven.

Als ik kijk naar de rechten, dan geeft ie niet meer mijn accountnaam aan als beheerder, maar '1000'. Ik kan dan niks meer met die map. Ik kom zelfs mijn hele harddisk niet meer op. Als ik onder Locaties kies voor Computer start ie deze heel even op (er verschijnt een extra tab op de onderste balk, maar er opent geen venster), waarna deze weer verdwijnt.

Als ik de computer reboot of de x-server reboot (CTRL-ALT-BACKSPACE) is alles weer normaal. Enig idee waar dit aan kan liggen? Alvast bedankt voor de moeite.

Vincent

VincentG

• Gast
Map ineens onleesbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/30, 19:28:04 »
Inmiddels is het probleem opgelost. Om andere bezoekers van dienst te zijn zal ik de oplossing even posten.

Oorzaak van het probleem:

Er zit een bug in de filebrowser van Ubuntu, Nautilus. Als je veel mediabestanden (bijv. MP3) verhuist van map naar map of download komt dit probleem voor. Meestal kun je bestanden in een openstaande map niet meer bereiken.

Oplossing:

Het is nog niet echt een oplossing (de makers van GNOME, Nautilus zullen dit ongetwijfeld doen). Om toch verder te kunnen werken (zonder reboot) kun je het volgende doen:

1. Open het Terminalvenster (onder Toepassingen > Hulpmiddelen).
2. Typ: killall nautilus
3. Toets enter.

Alle nog geopende vensters zullen sluiten en Nautilus opent in de meeste gevallen automatisch opnieuw. Klaar!

Tenslotte is het ook nog mogelijk op Thunar (de filebrowser die standaard bij XFCE geleverd wordt) te installeren. Dat kan via synaptic. Gewoon zoeken naar 'Thunar' en die installeren.

Hou er wel rekening mee dat je mappen dan moet openen met: rechtermuisknop > Openen met Thunar. Probleem opgelost.