Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual Boot, 6.06&XP, 64bit, twee SATA HD's  (gelezen 792 keer)

Gast

  • Gast
Dual Boot, 6.06&XP, 64bit, twee SATA HD's
« Gepost op: 2006/06/14, 12:31:47 »
Ik ben nu al een complete week bezig om een tiental XP/Ubuntu 6.06 dual boot systemen op te zetten, alleen nog steeds zonder resultaat... XP blijft de GRUB MBR overschrijven en de oplossing die vroeger altijd werkte (XP bootloader gebruiken met een verwijziging naar een .bin bestand van grub), werkt nu helaas helemaal niet meer.

Het gaat om de 64 bits 6.06 versie van Ubuntu, Xp op eerste SATA disk, Ubuntu op de 2e SATA disk.

Ik heb beide installatie cd's (de normale live-setup en de alternate-cd) gebruikt, maar beide geven dit probleem.

Ik wil gewoon eerst windows installeren op de eerste schijf.. geen probleem.. Dan linux op de 2e schijf... ook geen probleem.. Dan opstarten geeft keurig GRUB en alles werkt... Alleen als je daarna in Windows boot wordt de MBR om zeep geholpen... Deze is natuurlijk wel te herstellen, naar daarna kom je altijd weer automatisch in Winodws..

Bij eerdere versies van Ubuntu kon je altijd een backup maken van de MBR .. via dd if=/dev/hdb1 of=/mnt/floppy/linux.bin bs=512 count=1
of in mijnn (SATA) geval
dd if=/dev/sda of=/mnt/floppy/linux.bin bs=512 count=1
en deze linux.bin dan opnemen in de windows bootloader (boot.ini).. Maar bij mij kom ik na het kiezen van de LINUX optie echt niet meer in het GRUB menu tericht.. hij start gewoon opnieuw op...

wat doe ik dan toch fout??

budster

  • Gast
Dual Boot, 6.06&XP, 64bit, twee SATA HD's
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/14, 12:51:58 »