Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met WIFI Intel 4965 kaart in Thinkpad T61p  (gelezen 2507 keer)

konti

• Gast
Probleem met WIFI Intel 4965 kaart in Thinkpad T61p
« Gepost op: 2007/10/27, 23:36:19 »
Ik ben net een maandje bezig met Feisy en nu Gutsy. Ik heb net een nieuw notebook. Hier wil ik dan ook gebruik kunnen maken van mijn wifi netwerkkaart. Alleen er is een probleem. Zo nu en dan tijdens wat inactiviteit verlies ik mijn netwerkverbinding.

Nu is het probleem opgelost in de volgende bugmelding:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux-ubuntu-modules-2.6.22/+bug/151627

Hier hebben ze een fix gemaakt iwlwifi 1.1.19.
Dit zal wel de driver zijn vermoet ik.

Ik heb al wat verder gekeken. Maar in de readme van het pakket staat dat je nogal wat moet doen. Ik heb het één en ander geprobeerd maar ik ga hier echt niet uit komen.

ik moet eerst het subsysteem mac80211 compileren en installeren in de kernel
firmware installeren
Daarna kan ik die iwlwifi installeren.
Hier nog een howto misschien heeft iemand anders er meer aan?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=493095&highlight=4965

Schijnbaar moet het zo moeilijk omdat je het anders niet in de generic kernel krijgt ofzo?

Ik denk dat de code een keer in een nieuwe kernel geintegreerd wordt zodat ik bij de nieuwe versie van ubuntu deze standaard heb? Ik wil eigenlijk hier niet op wachten.

Kan iemand mij hier op weg helpen? Ik wil het graag allemaal leren. Maar sommige dingen hebben ze echt te ingewikkeld gemaakt.
ik heb kernel linux-headers-2.6.22-14-generic

« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/27, 23:41:48 »
ahh nog iemand met de 4965 kaart :)

ik heb precies hetzelfde probleem als u...dat internet uitvalt na een tijdje niets te doen...
zit ik hier bijna 6 maanden te wachten en doet ie het nog niet tegoei :)
nuja, dit terzijde...ik ga even uittesten wat er allemaal gezegd en gedaan word en zal dan met plezier iets laten weten...
goed dat ge de 2.6.22 kernel hebt, want in de kernel van feisty zat een bug waardoor mac80211 niet kon gecompileerd worden...
dus zal het hier ook eens uittesten...

« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/28, 00:28:25 »
pfpf blijkbaar nog steeds rotzooi die mac80211 en de iwlwifi...

misschien dat iemand kan helpen waarom deze map niet bestaat in ubuntu of waar deze wel staat:

Kernel Makefile not found at '/lib/modules/2.6.22-14-generic/source/'

konti

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/28, 00:41:01 »
ja ik heb ergens gelezen dat je die moest linken met ln naar de kernel.
Vraag me niet teveel ik ben echt een ubuntu noob! Das ook het probleem, ik weet niet wat ik doe.

iets als ln -s /usr/src/linux-headers-2.6.22-14-generic/ /lib/modules/2.6.22-14-generic/source

Misschien heb je ook iets aan die howto die ik boven heb gezet.

Ook heb ik ergens gelezen dat je niet de nieuwste versie van mac80211 moest gebruiken. Welke versie dan wel weet ik ook niet?

« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/28, 00:57:25 »
ok ik heb het gevonden denk ik...

naar het schijnt zit mac80211 al standaard in ubuntu, dus dan ben ik daar even afgebleven na een paar keer proberen en een heleboel errors...

en inderdaad, er moet een symbolic link gemaakt worden omdat die map helemaal niet bestaat in ubuntu...

ik ga even uitzoeken wat ik allemaal heb moeten doen, typ het neer en post het zodalijk...

een goede hint: gebruik wicd in plaats van network manager...sinds ik wicd gebruik heb ik al minder problemen...

open synaptic, ga naar instellingen - pakketbronnen, tabblad software van derden...klik op toevoegen en plak deze regel:

deb http://apt.wicd.net gutsy extras

dan op herladen klikken, zoeken naar wicd en installeren...

ga naar systeem - voorkeuren - sessies...
klik op toevoegen...
als naam Wicd invoeren en als opdrachtregel zet ge:

/opt/wicd/tray.py

« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/28, 01:09:56 »
hier is hoe ik het heb gedaan: (dit alles lijn per lijn uitvoeren in de terminal)

cd /usr/src/

sudo bunzip2 linux-source-2.6.22.tar.bz2    (even wachten tot alles is uitgepakt)

sudo tar xf linux-source-2.6.22.tar   (weer even wachten)

cd

cd /lib/modules/$(uname -r)

sudo ln -s /usr/src/linux-source-2.6.22.14 /lib/modules/$(uname -r)/source
nu is het een makkie voor de iwlwifi driver...ga terug naar uw homemap in de terminal door het commando 'cd':  (ook weer lijn per lijn in de terminal uitvoeren)

wget http://intellinuxwireless.org/iwlwifi/downloads/iwlwifi-4965-ucode-4.44.17.tgz

tar xvf iwlwifi-4965-ucode-4.44.17.tgz

cp iwlwifi-4965-ucode-4.44.17/iwlwifi-4965.ucode /lib/firmware/

wget http://intellinuxwireless.org/iwlwifi/downloads/iwlwifi-1.1.19.tgz

tar xvf iwlwifi-1.1.19.tgz

cd iwlwifi-1.1.19

make

sudo make install
zo ging em bij mij zonder errors...nu weet ik nog niet of er al iets verandert is, dat zal ik (zullen we?) wel te weten komen in de volgende dagen...
misschien dat ik nog iets te weten kom over mac80211, of het beter is (en hoe) te updaten...

konti

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/28, 01:15:24 »
Ik ga het zo proberen. Ja je kan zien of de versie driver is aangepast door
modinfo iwl4965
dan moet er bij driver iets staan behalve 1.1.0 denk ik.

moet ik nog een sudo modprobe iwl4965 doen of sudo /etc/init.d/networking restart
of reboot?

Maar ik ga het misschien zo nog ff proberen. Alvast bedankt voor je moeite! Misschien dat er andere ook nog mee zijn geholpen. Laten we het hopen!

« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/28, 01:18:18 »
timo@timo-laptop:~$ modinfo iwl4965

version:        1.1.19ds

:)

normaal zou een reboot moeten volstaan (ga ik zo meteen eens doen)

nog iets wat ge misschien beter eerst doet:

sudo apt-get install build-essential linux-source   (of via synaptic achter deze 2 pakketten zoeken)

« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/28, 01:39:24 »
haha wacht nog maar met dit te doen :)

ik zit nu terug in kernel 2.6.22.13 omdat ik in .14 helemaal geen draadloos meer kreeg...

ik ga morgen men laptop eens aan de draad hangen zodat ik in kernel .14 kan zoeken naar de oplossing...
misschien heeft het toch iets te maken met mac80211...

maar ik ben toch al heel wat verder met deze iwlwifi driver dan voorheen...dus zal wel goed komen...

konti

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/28, 01:55:26 »
ik heb die wicd geïnstalleerd. Ziet er beter uit! krijg meer info. Maar hij vraagt niet automatisch om de sleutel. Deze moet ik dan handmatig voor het betreffende netwerk zelf invoeren. Niet dat, dat zo erg is hoor.

tip: haal de network manager weg uit system - voorkeuren - sessies
anders krijg je een foutmelding bij het opstarten.

Kan ik nu die iwl4965 driver al installeren of kan ik dan beter wachten totdat je het hebt uitgezocht?

Het gaat nu beter. Met wicd verliest hij ook zijn verbinding. Maar ik kan hem nu in ieder geval zonder die work around of reboot weer opnieuw verbinden! Ik wacht wel ff op de rest.

« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/28, 11:45:29 »
tiens, bij mij onthoud hij de sleutel...met network manager moest ik elke opstart mijn wachtwoord intikken...hebt ge 'automaticly connect to this network' aanstaan ?

ahja bij mij staat die network manager nog bij sessies, maar nog nooit een fout gehad...zal em toch maar es weghale...

tsja, ge kunt altijd proberen om de iwl4965 driver te installeren, maar zorg dat ge nog een andere kernel hebt waar ge in kunt opstarten...er is iets tussengekomen en ik weet niet of ik vandaag veel ge kunnen testen, maar ge kunt altijd helpen...als ge iets vind hoor ik het natuurlijk graag! ik ga dan proberen nog eens de laatste mac80211 te installeren, eens kijken wat hij vandaag allemaal zegt :)

konti

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/28, 12:40:40 »
Hmm een andere kernel installeren? Hoe doe ik dat? Kan je me naar een eenvoudinge duidelijke howto geven? Link naar website?

kan ik dan een extra 22-14 kernel installeren?

« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/28, 14:10:07 »
hoe het gaat weet ik niet, maar ik heb er 3 staan (waarschijnlijk omdat ik van gutsy beta ben begonnen)...dus dan weet ik niet of het zo verstandig is om een iets oudere kernel bij te installeren...

nuja, ge kunt altijd proberen de 1.1.19 driver te installeren, en als hij het niet doet, terug de originele 1.1.10 zetten...maar of dat zo makkelijk gaat zijn, en of dat het probleem wel gaat oplossen weet ik zo niet...

dus ofwel nog even wachten of ergens eens zoeken of ge gemakkelijk kernel 2.6.22.13 kunt bijzetten...

« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/28, 18:53:59 »
ok weer wat geprul achter de rug...heb de fout gevonden, maar geen oplossing...

tijdens de installatie van de iwl4965 driver krijg ik dit: (hij gaat wel zonder problemen verder, daarom dat ik dit niet eerder zag)
WARNING: "ieee80211_start_BA_session" [/home/timo/iwlwifi-1.1.19/compatible/iwl4965.ko] undefined!
WARNING: "ieee80211_stop_BA_session" [/home/timo/iwlwifi-1.1.19/compatible/iwl4965.ko] undefined!
bij modprobe iwl4965 krijg ik dit:
FATAL: Error inserting iwl4965 (/lib/modules/2.6.22-14-generic/kernel/drivers/net/wireless/iwl4965.ko): Unknown symbol in module, or unknown parameter (see dmesg)en in dmesg staat:
[ 3323.484000] iwl4965: Unknown symbol ieee80211_stop_BA_session
[ 3323.484000] iwl4965: Unknown symbol ieee80211_start_BA_session
dus volgens mij zit hier het probleem, maar vind maar bitterweinig hierover...

ook als ik modinfo iwl4965 typ krijg ik:
depends:        mac80211

en ik vraag mij nog altijd af of die mac80211 wel tegoei is geinstalleerd en of hij niet verknoeit is met een nieuwe versie te willen installeren terwijl hij eigenlijk al in gutsy zit...

kunt ge misschien eens modinfo iwl4965 en modinfo mac80211 hier posten?

konti

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/29, 22:58:33 »
Ik kreeg die foutmeldingen ook en nog veel meer!

ik denk wel dat je dat mac80211 subsystem moet upgraden. Het is alleen te hoog gegrepen voor mij. Krijg al te snel foutmeldingen. Hier staat wat instructies over mac80211:
http://intellinuxwireless.org/?p=mac80211&n=HOWTO-mac80211

misschien dat het makkelijk is voor jou?

« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/30, 11:37:42 »
ja op die site haalde ik ook de drivers...

maar die mac80211 krijg ik maar niet geupdate...

bij make van mac80211 krijg ik tussen het lijstje:
grep: /lib/modules/2.6.22-14-generic/source//drivers/base/core.c: Bestand of map bestaat niet
grep: /lib/modules/2.6.22-14-generic/source//fs/debugfs/inode.c: Bestand of map bestaat niet

en bij make patch_kernel:
grep: /lib/modules/2.6.22-14-generic/source/net/core/dev.c: Bestand of map bestaat niet
 - checking net/core/dev.c for wireless_process_ioctl v. wext_handle_ioctl...
grep: /lib/modules/2.6.22-14-generic/source/net/core/dev.c: Bestand of map bestaat niet
 - checking net/core/dev.c for linxu/wireless.h v. net/wext.h...
 - checking net/core/dev.c for wireless_proc_init vs. wext_proc_init...

geen idee of dit er wat mee te maken heeft...
ook op die forum draad op het engelse forum stond dat er enkel make en make patch_kernel moest gedaan worden, maar op de site intellinuxwireless staat nog een heel deel andere dingen, die ik absoluut niet uitgevoerd krijg...

zoals dit:
% cd /lib/modules/$(uname -r)/build
% make menuconfig
% make modules modules_install
% make all
% make install

alleen maar errors...

« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/30, 11:49:35 »
ik heb net eens geprobeerd terug driver 1.0.0.1 terug te zetten, dit lukte zonder problemen...alleen als ik wou verbinden liep alles vast, en de shiftlock en nog een lampke begonnen te knipperen...dus dat is ook geen oplossing :)

zeer vervelend toch dit...

konti

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/30, 18:08:54 »
Ik wilde zelf nog een gokje wagen. Ik dacht laat ik gewoon volgens de handleidingen dat eens proberen te installeren. Maar nu ik zie dat jij ook zoveel foutmeldingen krijgt, hou ik het toch maar voor gezien. Dan maar wachten op Hardy Herron?

Ik heb altijd nog een pcmcia kaart slot.

« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/31, 12:18:55 »
tsja wachten tot hardy...of een kernelupdate...met feisty was er na een tijdje ook een nieuwe kernel beschikbaar...

ik vraag mij toch af waarom ik maar een handvol resultaten vind voor mijn foutmeldingen...der moet toch iets zijn waarom het bij ons foutloopt en bij anderen niet...