Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gutsy zaakjes en VMwareplayer en VirtualBox  (gelezen 2785 keer)

Offline woteb

• Lid
Gutsy zaakjes en VMwareplayer en VirtualBox
« Gepost op: 2007/10/24, 14:51:26 »
Ik heb de volgende probleempjes:

1. Is het ook mogelijk om i.p.v. /dev/sdaX (X staat voor partitienummer) ook /dev/hdaX te gebruiken? Ik heb het getracht te veranderen, maar dan staat Gutsy niet meer op.

2. Idem, maar dan die UUID zaakjes uitschakelen in /boot/grub/menu.lst werkt niet. Alleen met die UUID zaakjes start Gutsy bij mij op, en dat wil ik eigenlijk niet.

3. Ik kan VMware-player niet meer terugvinden in de pakketbronnen en in Synaptic. Wie kan mij hier aan helpen?

4. Ben hierdoor noodgedwongen overgeschakeld naar VirtualBox. Werkt op zich heel snel en soepel, maar ook hier een heel storend probleem: Mijn " en ' toets werkt niet onder de virtuele Windows XP en Windows 2000. Met VMware-player heb ik dat probleem nooit gehad. Ik heb die " ' toets nodig voor de accccenttekens zoals ë. Nu is die toets onder VirtualBox zo dood als een pier.

5. Bluetooth: Ik kan met KDE wel naar mijn telefoon schrijven, maar omgekeerd niet.

Vooral punt 4 en 5 zijn mij voor mij zaken die ik echt nodig heb Dus als iemand mij hier mee kan helpen?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/24, 14:55:06 »
/dev/hdax kan niet, alles heet nu altijd sda.

UUID's uitschakelen moet niet alleen in de menulijst van Grub, maar ook in /etc/fstab.
http://forum.ubuntu-nl.org/message/103869#p103869

Succes!   :-)

« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/24, 15:01:04 »
Citaat van: woteb

3. Ik kan VMware-player niet meer terugvinden in de pakketbronnen en in Synaptic. Wie kan mij hier aan helpen?
?
Bij mij staat ie gewoon onder toepassingen/installeren en dan systemtools.
Hoe kan ik je verder helpen?
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline woteb

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/24, 15:07:34 »
@ Pjotr. Hmmm Dat heb ik ook gedaan, maar start niet op. Wel jammer dat het nu /dev/sdaX is geworden, want nu moet ik wat scriptjes aanpassen die er van uitgaan dat /dev/sda1 een USB stick of disk is.

@ Robert. Bij mij staat ie er niet in. Heel vreemd. Ik zal dat eens uitzoeken.

Maar wie kan mij verder helpen met dat VirtualBox probleem (want met die twee andere zaakjes kan ik nog wel verder gaan)? Want ik heb die " toets toch echt nodig.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/24, 15:43:36 »
installeer eens de guest additions in virtualbox...

als windows is opgestart: devices - install guest additions

Offline woteb

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/24, 17:06:07 »
Citaat van: Nunslaughter
installeer eens de guest additions in virtualbox...

als windows is opgestart: devices - install guest additions
Heb ik gedaan, maar helpt niet....

Offline woteb

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/24, 23:31:29 »
Ik heb de image van Feisty teruggezet en toen VirtualBox geïnstalleerd. En wat denk je?

- geen problemen -

Nu kan dat aan drie dingen liggen:

1. Gutsy

2. De xorg.conf settings

3. Het feit dat ik met Gutsy onder IceWM met KDE draai, en met Feisty op IceWM grotendeels draaiend op de Gnome, deels onder KDE.

Hieronder het keyboard deel van mijn xorg.conf van Feisty:

Section "InputDevice"
   Identifier   "Generic Keyboard"
   Driver      "kbd"
   Option      "CoreKeyboard"
   Option      "XkbRules"   "xorg"
   Option      "XkbModel"   "pc105"
   Option      "XkbLayout"   "us_intl"
   Option      "XkbVariant"   "intl"
EndSection

Uit mij hoofd meen ik dat die driver van Gutsy anders is. Iemand een idee? Anders zet ik morgen de Gutsy image terug om het te checken.

Het lijkt er namelijk op dat Gutsy met KDE op een 104 keys keyboard draait, en dat zou verklaren dat nét die ene (onmisbare) toets het niet doet. Want op Feisty draait zowel WinXP als Win2K vlekkeloos.

Zó ziet het er bij Feisty uit:

http://www.oudvaders.nl/images/kdetoetsenbord.png

Wat mij ook opvalt is dat ik (bij het werken met VirtualBox) mijn fan van de laptop onder Feisty nauwelijks hoor, en bij Gutsy dat ding constant hoorbaar is, af en toe zelfs hinderlijk hard.

« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/25, 09:31:28 »
Citaat van: arie
Citaat van: robertvroegop
Citaat van: woteb

?
Bij mij staat ie gewoon onder toepassingen/installeren en dan systemtools.
Hoe kan ik je verder helpen?
klopt dat tie daar staat, maar bij de beschrijving staat dit

VMware Player kan niet op uw type computer (i386) geïnstalleerd worden. Ofwel het programma vereist specifieke hardwarefuncties of de leverancier heeft besloten om uw type computer niet te ondersteunen.

wel vreemd
Ja dat is inderdaad vreemd, ik heb dat ook wel bij andere programma's en vroeger in Feisty had ik dat dus niet. Ik weet helaas niet wat hier aan te doen is, misschien moeten we hiervoor een ander draadje openen. Op dit moment heb ik er nog niet echt last van want dan installeer ik het niet. Maar misschien wil jij er wel iets aan doen?
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline woteb

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/25, 14:53:33 »
Misschien inderdaad een idee om hier een topic voor te starten. Ik zal wel iets bedenken bij off-topic.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/25, 18:17:21 »
Citaat
Hieronder het keyboard deel van mijn xorg.conf van Feisty:

Section "InputDevice"
    Identifier    "Generic Keyboard"
    Driver        "kbd"
    Option        "CoreKeyboard"
    Option        "XkbRules"    "xorg"
    Option        "XkbModel"    "pc105"
    Option        "XkbLayout"    "us_intl"
    Option        "XkbVariant"    "intl"
EndSection

Uit mij hoofd meen ik dat die driver van Gutsy anders is. Iemand een idee? Anders zet ik morgen de Gutsy image terug om het te checken.
Hier kom ik dus even op terug. De option "XkbLayout" "us_intl" is bij Gutsy zonder de toevoeging _intl. Heb dit even aangepast (toegevoegd) en het resultaat is: Doet het niet... :(

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/25, 19:08:43 »
Dit werkt prima hier:
Section "InputDevice"
        Identifier      "Generic Keyboard"
        Driver          "kbd"
        Option          "CoreKeyboard"
        Option          "XkbRules"      "xorg"
        Option          "XkbModel"      "pc105"
        Option          "XkbLayout"     "us"
        Option          "XkbVariant"    "intl"
        Option          "XkbOptions"    "lv3:ralt_switch"
EndSection
In Gnome staat de indeling op US english international met dode toetsen.

In Windows in Virtualbox heb ik de toetsenbordinstellingen op US international gezet. Op die manier kan je makkelijk eerst een " of ' typen en daarna de letter waar het accent op moet.
Als je de instelling op US zet, dan tik je in één keer de " of '

De bovenste regel is met US international getikt, de onderste op US. Makkelijk switchen tussen die 2 kan je met het taalknopje op de taakbalk

Offline woteb

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/25, 19:34:32 »
Zo stond het bij mij dus ook (ik het nu us_intl i.p.v. us, maar dat maakt niet uit) en bij mij doet ie het niet. Maar ik gebruik KDE i.p.v. Gnome. Zou dat uiteindelijk het verschil zijn dat het bij mij niet, en bij jou wel werkt?

Overigens werk ik zo ook met die trema's om de accenttekens te krijgen, maar dan moet die toets wel werken. En het merkwaardige is dat de andere toetsen zoals è ô en dergelijke wel werken.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/26, 14:19:27 »
Vanmorgen maar eens een (Gnome) Gutsy geïnstalleerd, en ook hier dezelfde problemen.
1. Geen theme mamanger te vinden, kan mijn thema's dus niet veranderen / aanpassen / kiezen.

2. Geen VMware-player te vinden in Synaptic. MAAR, wel bij add/remove programms... raar maar waar.

3. Ook nu geen werkende "-toets bij VirtualBox.

Gutsy installeert/conigureert dus behoorlijk brak. Vreemd genoeg kan ik -altijd- mijn /home partitie gebruiken en wordt door iedere versie van Ubuntu (en andere distro's als Zenwalk, Debian, Mepis, SuSE, Mandriva, PClinuxOS enz.) gebruik gemaakt van mijn aanwezige Gnome en KDE instellingen. Alzo niet met Gutsy. De taakbalk laat een verminkte menuknop zien en mijn thema's zijn niet te benaderen.

Het feit dat bijv. VMware-player niet bij Synaptic, en wel bij add/remove programms te vinden is, geeft bij mij toch echt de indruk dat Gutsy té buggy voor -mij- is.

En dergelijke zaken had ik ook met Breezy en Edgy. Het werkt nét niet, en bij Hoary, Dapper e Feisty meteen in één keer goed.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/27, 14:33:26 »
Ik kon het niet laten. Heb nu de VirtuabBox van de pakketbronnen verwijderd, en de originele versie van http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads gedownload en geïnstalleerd. Even wat rommeltjes op moeten ruimen, en het resultaat:

H E T    W E R K T     H E T    W E R K T     H E T    W E R K T      H E T    W E R K T

Bijkomend voordeel: Het verbruikt ook veel minder cpu dan de ose (open Source Edition) die bij Gutsy in de pakketbronnen staat.

Dus bij dezen de tip: Heb je ook moeite met het toetsenbord binnen VirtualBox of een hoog cpu verbruik: Installeer dan de originele versie van http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads .

Goed. Dat kan van het lijstje worden afgevoerd. Nu nog de UUID zaakjes bijwerken.

Maar kan iemand mij vertellen waarom mijn mobieltje met Bluetooth niet mijn laptop op kan, en omgekeerd, mijn laptop wél naar mijn mobieltje bestanden kan versturen?