Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: spellinscontrole in open office  (gelezen 3174 keer)

spellinscontrole in open office
« Gepost op: 2008/02/08, 14:14:04 »
Ik ben nu voor het eerst een document aan het typen in open office, maar ik krijg de spellingscontrole niet werkend. het gekke is dat het lijkt of de spellingscontrole aan staat en op Nederlands, maar ik kan de grootst mogelijke onzin typen zonder dat er rode lijntjes komen.

Ik weet, het is een stomme vraag, maar als iemand raad heeft graag. het is namelijk voor de zaak dat ik een rapportje aan het schrijven ben

>>>>>>>>OPLOSSING>>>>>
open oowriter (de tekstverwerker waar we het in deze draad over hebben dus) en klik op Bestand - Assistent - Nieuwe woordenboeken installeren, Kies dan voor Nederlands en volg de instructies. Daarna werkt het mogelijk/waarschijnlijk wel.

met dank aan Paul Mathijsse

<<<<<<<<<<<<<<<<

Offline joop13

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/08, 14:20:15 »
Heb je ook de bestanden myspell-nl geinstalleerd? Of het groene boekje?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/08, 19:23:11 »
MosterdMayo,

Ga in OpenOffice naar "extra - opties - taalinstallingen - linguistiek"
Aldaar het hokje aanvinken "spelling controleren tydens typen"

Als het goed is, moet het dan werken.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/08, 19:34:49 »
Citaat van: joop13
Heb je ook de bestanden myspell-nl geinstalleerd? Of het groene boekje?
@ Joop13
Beste Joop, hoe installeer ik bovengenoemde suggesties?

@SisiSteven
De instellingen staan al zoals jij hebt aangegeven, zonder resultaat.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/08, 19:38:48 »
Heb je deze complete handleiding al gevolgd?
http://computertip.googlepages.com/directdoen

Hele lijst afwerken. NL spellingscontrole zit er ook bij.

Offline canti

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/08, 20:48:14 »
Ik heb vergelijkbaar probleem waarvan ik eerder hier een topic heb geplaatst (http://forum.ubuntu-nl.org/topic/21330), nog steeds zonder resultaat. Wel de mogelijkheid tot succesvolle handmatige spellingscontrole in het Nederlands, echter wil de automatische spellingscontrole nog niet werken.

Indien MosterdMayo (grappige nickname overigens) ook reeds myspell-nl geïnstalleerd heeft, dan heeft hij ook hetzelfde probleem als ik. MosterMayo kan dit controleren door F7 in te drukken: indien dit ook niet helpt, dan ligt het waarschijnlijk aan nog niet geïnstalleerde myspell-nl en/of aan een niet correcte taalinstelling in OpenOffice zelf. In dat geval kan MosterdMayo twee dingen doen:

1: ga naar systeem - beheer - synaptic pakketbeheer; daar typ je in zoekopdracht myspell-nl in; deze aanvinken ("markeren voor installatie"), knop markeren en daarna op knop "Toepassen" drukken. Indien het vakje voor myspell-nl reeds groen is, dan heb je deze kennelijk al geïnstalleerd
2: controleer daarna in OpenOffice of Nederlands goed geselecteerd staat; dat doe je bij extra - optie - taalinstellingen - talen, kijk of bij "westers" of "Nederlands" MET BLAUW VINKJE ERVOOR geselecteerd is, zo niet, selecteer het dan (nogmaals, let op het blauw vinkje ervoor, dit moet aanwezig zijn, anders werkt de spellingscontrole niet); controleer daarna onder "linguïstiek" of bij beschikbare taalmodules alle hokjes aangevinkt zijn, daarna kan je nog extra controleren bij het knopje "bewerken" bij de beschikbare taalmodules of daar ook Nederlands met blauw vinkje geselecteerd staat.

Indien dit allemaal positief zijn, dan moet in ieder geval F7 (= handmatige spellingscontrole) werken. Die van automatische spellingscontrole dus niet altijd, tenminste bij mij niet.

Ben benieuwd naar de bevindingen van MosterdMayo!

Groetjes,
canti

P.S.: hopelijk loop ik @joop13 met mijn reactie niet voor de voeten, ik kon het niet nalaten iets van mijn ervaring met spellingscontrole hier op te schrijven. Sorry, @joop13...

« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/08, 21:13:31 »
Citaat van: pjotr123
Heb je deze complete handleiding al gevolgd?
http://computertip.googlepages.com/directdoen

Hele lijst afwerken. NL spellingscontrole zit er ook bij.
Hoi Pjotr
Ik heb de hele lijst afgewerkt. Nog geen gewenst resultaat.

« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/08, 21:18:07 »
Citaat van: canti
Ik heb vergelijkbaar probleem waarvan ik eerder hier een topic heb geplaatst (http://forum.ubuntu-nl.org/topic/21330), nog steeds zonder resultaat. Wel de mogelijkheid tot succesvolle handmatige spellingscontrole in het Nederlands, echter wil de automatische spellingscontrole nog niet werken.

Indien MosterdMayo (grappige nickname overigens) ook reeds myspell-nl geïnstalleerd heeft, dan heeft hij ook hetzelfde probleem als ik. MosterMayo kan dit controleren door F7 in te drukken: indien dit ook niet helpt, dan ligt het waarschijnlijk aan nog niet geïnstalleerde myspell-nl en/of aan een niet correcte taalinstelling in OpenOffice zelf. In dat geval kan MosterdMayo twee dingen doen:

1: ga naar systeem - beheer - synaptic pakketbeheer; daar typ je in zoekopdracht myspell-nl in; deze aanvinken ("markeren voor installatie"), knop markeren en daarna op knop "Toepassen" drukken. Indien het vakje voor myspell-nl reeds groen is, dan heb je deze kennelijk al geïnstalleerd
2: controleer daarna in OpenOffice of Nederlands goed geselecteerd staat; dat doe je bij extra - optie - taalinstellingen - talen, kijk of bij "westers" of "Nederlands" MET BLAUW VINKJE ERVOOR geselecteerd is, zo niet, selecteer het dan (nogmaals, let op het blauw vinkje ervoor, dit moet aanwezig zijn, anders werkt de spellingscontrole niet); controleer daarna onder "linguïstiek" of bij beschikbare taalmodules alle hokjes aangevinkt zijn, daarna kan je nog extra controleren bij het knopje "bewerken" bij de beschikbare taalmodules of daar ook Nederlands met blauw vinkje geselecteerd staat.

Indien dit allemaal positief zijn, dan moet in ieder geval F7 (= handmatige spellingscontrole) werken. Die van automatische spellingscontrole dus niet altijd, tenminste bij mij niet.

Ben benieuwd naar de bevindingen van MosterdMayo!

Groetjes,
canti

P.S.: hopelijk loop ik @joop13 met mijn reactie niet voor de voeten, ik kon het niet nalaten iets van mijn ervaring met spellingscontrole hier op te schrijven. Sorry, @joop13...
Beste Canti
Ik heb alles zo nederlands gezet als ik maar kon. Ook met F7 geen resultaat. De grootst mogelijke onzin passeert nog steeds de spellingscontrole.

(MosterdMayo slaat op de basis van een dipsaus die ik altijd maak;
Mayo 3 eetlepels
een theelepel mosterd
beetje paprikapoeder
beetje kerry
twee teentjes knoflook
een eetlepel griekse yoghurt)

Offline canti

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/08, 21:28:55 »
Zit er wel een blauw vinkje voor het woord "Nederlands" in opties - talen - taalinstellingen? Dan zou het wel moeten werken.

(jouw receptje klinkt goed!)

« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/08, 21:48:19 »
Zit er wel een blauw vinkje voor het woord "Nederlands" in opties - talen - taalinstellingen? Dan zou het wel moeten werken.

(jouw receptje klinkt goed!)
Ik zie nergens een plek waar ik een vinkje kan neerzetten. Ik doe onder openoffice > opties > taalinstellingen > talen
Daar staat alles op nederlands, maar nergens een vinkje dat ik aan of uit zou kunnen zetten.

(Voor wat betreft het recept; Om het af te maken zou je er wat grof gemalen zwarte peper kunnen toevoegen en een paar druppels tabasco)

Bij taal is Nederlands overigens niet te zien. Ik kijk ergens overheen, maar waar overheen?

Offline canti

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/08, 22:00:02 »
Ik wil hier een screenshot plaatsen, maar hoe doe ik dat? Ik ben ook nog beetje een newbie...

Ik heb het in een andere topic de screenshot gevonden die iemand anders al geplaatst heeft: http://img127.imageshack.us/my.php?image=schermafdrukay1.png

Zie je dat blauwe abc-vinkje? Die heb je als je myspell-nl geïnstalleerd hebt. Kijk ook even naar de betreffende topic http://forum.ubuntu-nl.org/topic/17519

Hopelijk schijnt er nu licht in de duisternis!

« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/08, 22:06:33 »
Ik wil hier een screenshot plaatsen, maar hoe doe ik dat? Ik ben ook nog beetje een newbie...
Newbies onder elkaar: Via http://imageshack.us/ kun je plaatjes uploaden. (geweldige dienst trouwens dat imageshack)

Offline canti

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/08, 22:09:30 »
Ik heb mijn voorlaatste bijdrage net ge-edited toen je met je reactie aankwam. Wel leuk als newbies zoals wij elkaar helpen, he?

« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/08, 22:22:20 »
Ik heb mijn voorlaatste bijdrage net ge-edited toen je met je reactie aankwam. Wel leuk als newbies zoals wij elkaar helpen, he?
That is the beauty of the (open source) system. Ik wil niet meer anders. Echnie

Maar bij mij staat dat vinkje niet en myspell is wel geinstalleerd. Ik ga morgen nog eens alles na. Het wordt laat.

Canti, bedankt tot zover. Ik ga nog melden wat ik gevonden heb. Welterusten voor zo

« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/09, 15:38:01 »
Als dat vinkje er niet staat, is Ubuntu dan wel geheel NL?
Kijk eens in Ubuntu in het volgende scherm:
systeem / beheer / taalondersteuning
Achter de taal "Dutch" **moet** een vinkje staan - soms staat er een liggend streepje, hetgeen dus *niet* volledig is. Klik op dat liggende streepje om er een vinkje van te maken. Afsluiten en OpenOffice.org opnieuw opstarten om te kijken of het wat uithaalt.

Helpt dat?

« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/09, 18:10:42 »
Hallo, het volgende is ook te proberen:

open oowriter (de tekstverwerker waar we het in deze draad over hebben dus) en klik op Bestand - Assistent - Nieuwe woordenboeken installeren, Kies dan voor Nederlands en volg de instructies. Daarna werkt het mogelijk/waarschijnlijk wel.

Groet, Paul.

« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/10, 11:14:01 »
Citaat van: paul_matthijsse

Groet, Paul.
Dit laatste werkt bij mij prima.
Eén vraagje: als ik woorden aan de spellingslijst wil toevoegen kan ik kiezen tussen standaard (All) en Ubuntu (alle). Het verschil is me niet zo duidelijk?

« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/10, 11:50:45 »
Citaat van: paul_matthijsse

Groet, Paul.
Ja, dat is het. Dit werkt. Dank voor al het meedenken.

« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/11, 11:41:31 »
Citaat van: R Smit
Dit laatste werkt bij mij prima.
Eén vraagje: als ik woorden aan de spellingslijst wil toevoegen kan ik kiezen tussen standaard (All) en Ubuntu (alle). Het verschil is me niet zo duidelijk?
Hallo, mij ook niet, ik gebruik altijd Standaard. De lijst die je zo opbouwt, komt terecht in het bestand /.openoffice.org2/user/wordbook/standard.dic. Dat is te openen in OpenOffice.

Handig om daar regelmatig een backup van te maken trouwens, in het geval je OO opnieuw moet installeren (neem dan ook de directory autocorr mee, voor je eigen afkortingen en dergelijke).

Groet, Paul.