Ik heb vergelijkbaar probleem waarvan ik eerder hier een topic heb geplaatst (
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/21330), nog steeds zonder resultaat. Wel de mogelijkheid tot succesvolle handmatige spellingscontrole in het Nederlands, echter wil de automatische spellingscontrole nog niet werken.
Indien MosterdMayo (grappige nickname overigens) ook reeds myspell-nl geïnstalleerd heeft, dan heeft hij ook hetzelfde probleem als ik. MosterMayo kan dit controleren door F7 in te drukken: indien dit ook niet helpt, dan ligt het waarschijnlijk aan nog niet geïnstalleerde myspell-nl en/of aan een niet correcte taalinstelling in OpenOffice zelf. In dat geval kan MosterdMayo twee dingen doen:
1: ga naar systeem - beheer - synaptic pakketbeheer; daar typ je in zoekopdracht myspell-nl in; deze aanvinken ("markeren voor installatie"), knop markeren en daarna op knop "Toepassen" drukken. Indien het vakje voor myspell-nl reeds groen is, dan heb je deze kennelijk al geïnstalleerd
2: controleer daarna in OpenOffice of Nederlands goed geselecteerd staat; dat doe je bij extra - optie - taalinstellingen - talen, kijk of bij "westers" of "Nederlands" MET BLAUW VINKJE ERVOOR geselecteerd is, zo niet, selecteer het dan (nogmaals, let op het blauw vinkje ervoor, dit moet aanwezig zijn, anders werkt de spellingscontrole niet); controleer daarna onder "linguïstiek" of bij beschikbare taalmodules alle hokjes aangevinkt zijn, daarna kan je nog extra controleren bij het knopje "bewerken" bij de beschikbare taalmodules of daar ook Nederlands met blauw vinkje geselecteerd staat.
Indien dit allemaal positief zijn, dan moet in ieder geval F7 (= handmatige spellingscontrole) werken. Die van automatische spellingscontrole dus niet altijd, tenminste bij mij niet.
Ben benieuwd naar de bevindingen van MosterdMayo!
Groetjes,
canti
P.S.: hopelijk loop ik @joop13 met mijn reactie niet voor de voeten, ik kon het niet nalaten iets van mijn ervaring met spellingscontrole hier op te schrijven. Sorry, @joop13...