Mensen,
Ik heb gisteren na lange lange tijd weer eens ubuntu geinstaleerd na de vele positieve verhalen over de nieuwe release.
Installatie ging perfect, alle hardware wordt herkend alleen probleem was dat internet traag was. 1maal een verbinding met een site ging de snelheid perfect, maar voordat de site naar voren kwam duurde het lang. Ik had dat DNS de bottleneck was. Nu heb ik gekeken naar de IP gegevens en zie dat Linux 2 DNS addressen heeft gekregen. Primaire 1 van de modem, Secundaire 1 van de wireless router.
Netwerk:
Internet -- Modem ---- 10.0.0.1 /24 ----- router ----- 192.168.1.1 /24 ---- laptop
Mijn eerste vraag is: Is dit normaal? DHCP staat op de router aan, maar geeft geen DNS mee (optie is onvindbaar). De Windows bakken pakken alleen de DNS van de router. Hoe komt de Linux bak erbij de modem als Primaire DNS in te stlelen?
De oplossing was simpel (dacht ik), even een manual configuratie instellen. Dit is gelukt, maar het probleem is dat er nu helemaal geen connectie meer gemaakt wordt met de wireless. Configuratie is dus ingevuld, maar hij weigerd connectie te maken (zie te minste niks gebeuren)
Nogmaals, ben een leek in Linux (nog steeds Windows fanboy

), dus waarschijnlijk is het simpel, maar denk ik er niet aan.
Alvast bedankt.
Groet,
Roy