Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe formateer ik mijn schijf onder Edubuntu?  (gelezen 1498 keer)

djmarkie

• Gast
Hoe formateer ik mijn schijf onder Edubuntu?
« Gepost op: 2008/03/10, 20:50:50 »
Dag allemaal.

Als eerste stel ik me netjes voor. Ik ben DjM@rkie. (Mark).
Ik zit op ICT Opleiding VMBO 4ICT
Maar nu mijn vraag

Voor de ICT opdracht moeten wij op 2 computers Edubuntu installeeren. Een Client en een Server.
Alles verloopt op z'n dooie gemak en goed.
Alleen de leraar vroeg ons: ''Hoe formateer je de Harde schijf onder Edubuntu?''
Op die vraag konden wij helaas geen antwoord geven.
Weet iemand hoe je de Harde schijf Formateerd? Onder Edubuntu
De computers draaien op Edubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon)

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.

Gr DjM@rkie

JimZ

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/11, 00:52:52 »
DE schijf of EEN schijf?

Als er maar één schijf in de pc zit dan is het antwoord volgens mij "Dat kan NIET".

Voor zover ik weet weigert elk linux systeem om een gemounte schijf of partitie te formatteren en aangezien je op een draaiend systeem de systeempartities logischerwijs ook niet kunt unmounten houdt het op.

Een evt. andere schijf of partitie is natuurlijk een ander verhaal, unmounten en formatteren met fdisk/cfdisk of parted/gparted of mkfs.

Iets als "sudo mkfs -t ext3 /dev/xdxx (de x-jes hangen ervan af welke/wat voor schijf/partitie je precies wilt formatteren.

Gr,
Jim

Offline BlackBurn

• Lid
    • http://www.robmaas.eu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/11, 08:08:03 »
Inderdaad de shijf(=lees partitie) waar edubuntu op draait, kun je niet formateren, ook wel logisch, want dan is edubuntu weg, waar je onder zit te werken. Een andere partitie is een ander verhaal. Een makkelijk grafisch programma om te partitioneren/formateren is gparted. Dit kun je via aptitude installeren.

sudo apt-get install gpartedAls het niet erg is, als je per ongeluk iets verkeerd doet (kan emt gparted ook wel, maar minder snel) dan is het slim om eens met fdisk te spelen. Erg leerzaam.

psst.. je kunt ook oefenen op een usb stick inpluggen evt. met het commando dmesg kijken welk device het is en dan.

sudo fdisk /dev/device
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

djmarkie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/11, 09:38:51 »
Dat bedoel ik ook. Ik heb een schijf van 30 GB in de computer gedaan. Op die schijf staat WIndows. Ik wil die eraf gooien om daar mijn bestanden op te zetten. Ik probeer het met de bovenstaande codes.
Alvast hartelijk bedankt

Gr DJM@rkie

JimZ

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/11, 23:07:49 »
Succes ermee, gaat vast wel lukken.

Gr,
Jim