Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: postfix configureren  (gelezen 6121 keer)

Orhan

• Gast
postfix configureren
« Gepost op: 2007/10/15, 13:02:58 »
Ik zie door de bomen het bos niet meer en ik weet niet precies wat ik moet doen. Ik heb postfix geinstalleerd via de opdracht sudo apt-get install postfix. Nu moet ik het configureren: Ik wil dat het gebruik gaat maken van een 'external mail server'. Dus die van mail.home.nl .

Hoe moet ik dat instellen.
In de map: /etc/postfix/main.cf staan deze regels:

myhostname = ubuntu-desktop
alias_maps = hash:/etc/aliases
alias_database = hash:/etc/aliases
myorigin = /etc/mailname
mydestination = mail.home.nl, ubuntu-desktop, localhost.localdomain, localhost
relayhost =
mynetworks = 127.0.0.0/8
mailbox_size_limit = 0
recipient_delimiter = +
inet_interfaces = all

wr19026

• Gast
postfix configureren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/15, 13:21:43 »
Citaat van: Orhan
Ik zie door de bomen het bos niet meer en ik weet niet precies wat ik moet doen. Ik heb postfix geinstalleerd via de opdracht sudo apt-get install postfix. Nu moet ik het configureren: Ik wil dat het gebruik gaat maken van een 'external mail server'. Dus die van mail.home.nl .

Hoe moet ik dat instellen.
In de map: /etc/postfix/main.cf staan deze regels:

myhostname = ubuntu-desktop
alias_maps = hash:/etc/aliases
alias_database = hash:/etc/aliases
myorigin = /etc/mailname
mydestination = mail.home.nl, ubuntu-desktop, localhost.localdomain, localhost
relayhost =
mynetworks = 127.0.0.0/8
mailbox_size_limit = 0
recipient_delimiter = +
inet_interfaces = all
Wat wil je bereiken, dat je met je mail client via @home kan mailen, of wil je zelf een volwaardige mailserver met gebruikers, mailfolders etc. draaien?

Orhan

• Gast
postfix configureren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/15, 13:27:12 »
Ik wil een mailserver op me pc hebben runnen voor php.ini en dat het de stmp server van me isp gebruikt. mail.home.nl dus. Ik wil geen gebruikers, mailforlders ofzo hebben draaien.
Bedankt voor de reactie

wr19026

• Gast
postfix configureren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/15, 14:32:04 »
Ik wil een mailserver op me pc hebben runnen voor php.ini en dat het de stmp server van me isp gebruikt. mail.home.nl dus. Ik wil geen gebruikers, mailforlders ofzo hebben draaien.
Bedankt voor de reactie
Dus de mailserver wil je enkel en alleen om een php script mail via je provider te laten versturen?

Om te beginnen moet je je trouwens een beetje inlezen in Postfix lijkt me. Wat je zeker zal moeten doen is een mailrelay instellen (mail.home.nl). Voor de rest lijkt het me een redelijk omslachtige methode om mail te versturen als je geen eiden domein, geen mailgebruikers met eigen mailforlders etc hebt, maar goed.

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
postfix configureren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/15, 16:37:25 »
Ehmmmm ik denk dat je eerst even precies moet uitleggen wat nou je bedoeling is want ik zie het verband tussen een PHP script (een web server item) en Postfix (een mail server item) helemaal niet. Wil je niet gewoon een webmail oplossing als ik het zo lees? Om mail te verzenden heb je Postfix helemaal niet nodig.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Orhan

• Gast
postfix configureren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/16, 12:56:01 »
Citaat van: tukcedo
Ehmmmm ik denk dat je eerst even precies moet uitleggen wat nou je bedoeling is want ik zie het verband tussen een PHP script (een web server item) en Postfix (een mail server item) helemaal niet. Wil je niet gewoon een webmail oplossing als ik het zo lees? Om mail te verzenden heb je Postfix helemaal niet nodig.
Ik dus wel. Ik wil dat de mailserver gebruik maakt van mijn mail: mijnemail.home.nl . Hij kan daarmee dus ook de external server van home gebruiken mail.home.nl. Ik heb postfix geinstalleerd via apt-get install. Maar ik heb geen idee hoe ik dat moet configureren

(Ik heb trouwens postfix trouwens nodig voor php, omdat wanneer ik in php.ini sendmail_path = geen waarde heb staan en een ; voor. Krijg ik alsnog de default setting te zien in php info als ik apache opnieuw opstart. Dat is /usr/sbin/sendmail. Dus dan werkt me mail niet tenzij dat path bestaat door een mailserver te runnen.) Of iemand moet weten waarom ik steeds de default setting krijg te zien.

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
postfix configureren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/16, 16:52:34 »
Om eerlijk te bekennen, ik vat 'm nog steeds niet helemaal, maar heb je hier al eens gekeken naar de "standaard voorbeelden" in de Postfix documentatie: http://www.postfix.org/STANDARD_CONFIGURATION_README.html

Postfix gebruikt ook een executable die "sendmail" heet juist om compatibel te zijn met de (nog steeds) meest voorkomende Unix mailserver. Om je pad met de juiste waarde aan te vullen kun je doen:

locate sendmail

Om te zien waar deze staat.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Orhan

• Gast
postfix configureren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/17, 11:47:17 »
Citaat van: tukcedo
Om eerlijk te bekennen, ik vat 'm nog steeds niet helemaal, maar heb je hier al eens gekeken naar de "standaard voorbeelden" in de Postfix documentatie: http://www.postfix.org/STANDARD_CONFIGURATION_README.html

Postfix gebruikt ook een executable die "sendmail" heet juist om compatibel te zijn met de (nog steeds) meest voorkomende Unix mailserver. Om je pad met de juiste waarde aan te vullen kun je doen:

locate sendmail

Om te zien waar deze staat.
Ik zal proberen om zo helder en duidelijk mogelijk te zijn. Ik zit zeg maar met 2 problemen. Ik heb in php.ini onder [mail function] geen waarde gegeven aan sendmail_path en een ; er voor gezet. Wanneer ik naar phpinfo ga. Zie ik onder sendmail_path nog steeds de default setting: /usr/sbin/sendmail -t -i. Daardoor werkt mijn mailscript niet omdat die path niet bestaat . En omdat ik gebruik wil maken van de stmp server van mijn provider. ik krijg de default setting dus niet weg.  Dat is probleem 1. Omdat te verhelpen dacht ik, ik laat die path wel bestaan door een mailserver te installeren. Maar nu weet ik niet hoe ik postfix moet configueren aangezien ik geen domeinaam heb? maar gewoon de mail van me provider wil gebruiken met als relay host mail.home.nl  .

wr19026

• Gast
postfix configureren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/17, 18:03:52 »
Denk je niet dat je beter af bent door je php probleem op te lossen ipv een lapmiddel ( het zelf installeren van een mailserver) te gaan gebruiken?

Orhan

• Gast
postfix configureren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/19, 13:02:59 »
Citaat van: wr19026
Denk je niet dat je beter af bent door je php probleem op te lossen ipv een lapmiddel ( het zelf installeren van een mailserver) te gaan gebruiken?
Bedoel je daarmee niet met een relay host te gaan werken maar met local host? Als dat makkelijker te configureren is sta ik er voor open om dat te doen.

wr19026

• Gast
postfix configureren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/19, 22:24:40 »
Bedoel je daarmee niet met een relay host te gaan werken maar met local host? Als dat makkelijker te configureren is sta ik er voor open om dat te doen.
Nee. Wat ik bedoel is om te kijken hoe je het in je php script op kan lossen zonder dat je er een mailserver voor moet gaan installeren en configureren.

Orhan

• Gast
postfix configureren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/20, 21:18:56 »
Nee. Wat ik bedoel is om te kijken hoe je het in je php script op kan lossen zonder dat je er een mailserver voor moet gaan installeren en configureren.
Ik denk eerlijk gezegd dat er niks mis is met de php script. Op een windows comp werkte het wel...